A Alexandra59 skrev:
Anmäl till ARN!
Har inte betalat ännu . Kommer bestrida halva fakturan ungefär, alla maskinerna
 
  • Gilla
Ek25ber62 och 5 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Rörmokaren ägde ju dammsugaren så den får han inte ta upp kostnaden för hyra utan den ska ingå i hans normala utrustning. När jag åkte ut till kunder för att reparera maskiner hade vi en hög timpenning motsvarande den rörmokare som finns med i tråden men jag tog inget extra för svetstråd, borrmaskin m.m.
Det är inte för att rörmokaren hyr utrustningen utan för att kunden "hyr" utrustningen av rörmokaren. Det ska vara så att den bekostar sig själv, dvs service och inköp ska gå jämnt ut tills de behöver köpa en ny. Så en borrmaskin för 10 000 som håller i 100 timmar kan man lägga på lite drygt 100 kr per timme hos kunden för (lite extra för kapitalkostnader och service på maskinen, men nya borr lägger de säkerligen på kundens faktura). Det bör därmed inte vara så svårt att kolla hur många timmar deras fantastiska 800 000-kronors-maskin håller och räkna ut ett skäligare timpris för den.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Bestrid som du tänkt och betala vad du tycker är skäligt. Med tanke på den respons du fick verkar det inte lönt att försöka med ytterligare dialog, utan denna firma verkar köra efter devisen "går det så går det". Jag skulle gissa att de kommer hota dig med inkasso, Kronofogden mm, men sådant kan du bortse från då det inte finns juridiska förutsättningar för någon form av indrivning eftersom fordran är tvistig.
Tyvärr är det ju så att de flesta betalar denna typ av blufffakturor för att de blir rädda av hoten om Kronofogde mm, vilket man egentligen inte alls behöver vara. Bluffaren inte har några andra möjligheter än att ta det till tingsrätten och det brukar dom ju verkligen inte ha något intresse av.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Tog hem en spolbil (ej akut, tog kanske nån dag väntan) förra våren, och det var min första "spontana" hantverkartjänst någonsin.
Slutade på under 3000 efter ROT har jag för mig, och prisposten var för spolbil+gubbe ihopbakat.

Jag drog det obligatoriska "en sån skulle man ha" om bilen (skåpbil modell halvstor) och han nämnde ett pris kring miljonen.

Borde leta fram namnet på firman så jag har om det blir behov igen..
 
  • Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
Den där fakturan låter oskälig. Jag anlitade Molins i Kalmar när vi fick stopp i avloppet. De kom ut samma dag, på kvällen, med spolbil. De sög, spolade och filmade. Chauffören berättade att han jobbat en bra bit över tolv timmar den dagen. Med körning cirka 25 km var det 3 timmars total arbetstid och jag använde ingen skattereduktion. Notan landade på 2400 kr inkl moms. Detta var iofs år 2020 men ändå - det är skillnad på företag och företag.
 
  • Gilla
MöIIer och 5 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Har inte betalat ännu . Kommer bestrida halva fakturan .
Håll ut, gör det du tror/vet är rätt.
 
lemaedva, ditt inlägg försvann...
Värdefullt att få ta del av din erfarenhet och synpunkter ifall du orkar skriva igen
 
Jisses vilken faktura.
Lite OT men för jämförelse har jag jobbat med att köra spolbil (Mercedes sprinter ) där grundtaxan för bilen var 2700+moms med 2h arbete inkluderat. Allt extra arbete 550kr/h.
För våtsug tillkom en kostnad på 300kr, kamera 600kr.
 
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
G Gustavsundqvist11 skrev:
Jisses vilken faktura.
Lite OT men för jämförelse har jag jobbat med att köra spolbil (Mercedes sprinter ) där grundtaxan för bilen var 2700+moms med 2h arbete inkluderat. Allt extra arbete 550kr/h.
För våtsug tillkom en kostnad på 300kr, kamera 600kr.
Bra lösning av företaget för att baka in bilen utan att skapa aggression på prissättning!
 
  • Gilla
Sewen
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
lemaedva, ditt inlägg försvann...
Värdefullt att få ta del av din erfarenhet och synpunkter ifall du orkar skriva igen
Jo, jag/vi har renoverat 2 bostadshus, flera torp och 1 lägenhet under 30 år. Fler än 10 gånger säkert har vi varit oense med hantverkaren/firman om fakturan eller inte minst om hur arbetet utförts. Vi har aldrig gett oss ifråga om fuskjobb eller "fulfakturor". Det har alltid lönat sig, inkassoföretag o kronofogdar är ganska förnuftiga. Det känns bra att inte blivit lurad.
 
  • Gilla
lidhem och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hmm hur gör man då när restid och arbetstid är hopklumpat
Det får den inte vara
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Förjävligt. Och det har helt spårat ut med servicebil som dom kan styra upp så man plockar en hel gata som får punga bilen. Men så är det när efterfrågan på hantverkare är stor. De behöver inte bry sig, det finns jobb. Detta pga av det idiotiska rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?

Nu sitter dom i skiten iom att marknaden åter fått den jämvikt som var innan rotavdraget, då svart arbetskraft valdes framför vit. Har folk betalat 100 000kr för en tjänst tidigare och priset sedan "sänks" 25% kan man alltså höja priset till dess att man träffar taket för vad svensken tål.
"rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?"
Nej, staten inte "betalar" ROT-avdraget utan det dras av från din inbetalda skatt
och alltså staten får in så mycket mindre skatt
Å andra sidan staten får in skatt från hantverkaren och du har den fördelen att jobbet är vitt och är det ngt som felar du har i de flesta fall garanti på jobbet som du kan åberopa eller Gudförbjude hantverkaren råkar ut en olycka det är inte du som ska betala rehab m.m

Jag ser inga fördelar med svartjobb
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Tog hem en spolbil (ej akut, tog kanske nån dag väntan) förra våren, och det var min första "spontana" hantverkartjänst någonsin.
Slutade på under 3000 efter ROT har jag för mig, och prisposten var för spolbil+gubbe ihopbakat.

Jag drog det obligatoriska "en sån skulle man ha" om bilen (skåpbil modell halvstor) och han nämnde ett pris kring miljonen.

Borde leta fram namnet på firman så jag har om det blir behov igen..
en pålitlig duktig hantverkare är guld värt även om inte är det billigaste
Bra om man kan hitta hantverkare i grannskapet där tex någons svärson eller bror e.d.
Stirrar man sig blint på priset kan hända det kostar mer än smakar i slutändan
Inte för att jag har så fett men jag inte är så rik att kunna betala dubbelt för ett jobb
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A agsom skrev:
"rotavdraget som idioterna moderaterna införde. Hur fan går det ihop deras ideologi egentligen? Staten betalar?"
Nej, staten inte "betalar" ROT-avdraget utan det dras av från din inbetalda skatt
och alltså staten får in så mycket mindre skatt
Å andra sidan staten får in skatt från hantverkaren och du har den fördelen att jobbet är vitt och är det ngt som felar du har i de flesta fall garanti på jobbet som du kan åberopa eller Gudförbjude hantverkaren råkar ut en olycka det är inte du som ska betala rehab m.m

Jag ser inga fördelar med svartjobb
Men herregud, spelar det någon roll vilken väg pengarna tar? Det är skattepengar likt förbannat. Skattepengar som kunde ha använts till integration eller dylikt. Nu ska de användas för att skapa balans i branscher där fuskare växer upp som svamp ur jord.

De skattepengar svartjobbaren undanhåller från staten kommer in i systemet igen när han köper en ny bil för sina pengar.

De nackdelar du nämner är helt riktigt. Det kommer ändå inte stoppa svensken från att välja ett bättre pris om en stram budget finns. Ingen räknar med att skador ska uppstå, allra minst de som tar in fuskare.
 
  • Haha
MartinP666
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Här är fakturorna igen
Det var en rejäl faktura. Har själv haft spolbil ute i tidigare hus, gick väl på nån tusenlapp med filmning och allt. 3000:- kanske.
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.