101 914 läst · 327 svar
102k läst
327 svar
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Tror inte du behöver gissa.Snablis skrev:
En räkning på en bit över 20k (15k efter ROT) för 3,5 timmars arbete med avloppsrensning kan inte vara något annat än bedrägeri.
Tack för tipsenSnablis skrev:
Jag har inte betalat ännu utan funderar på hur mycket jag ska betala och hur jag ska formulera mig om resten.
Om det skulle gå till rätten så går det som småmål så inga stora ekonomiska risker
Det finns isf en marknad för dammsugar-rengöringsföretag. Rengöring av 5st dammsugare per dag så har man en lagom inkomst att försörja sig på. Det skulle ge 5700 + moms per dag och 114 000 + moms in i företaget per månad så täckning finns för både tjänstepension, arbetsfordon med "dammsugarrengöringstjänst" strajpat på sidan, och en hyfsad lön på kontot.S Sir Duke skrev:
Företaget är uppenbarligen skojare.
Redigerat:
Jag skulle inte betala ett öre. Om firman hör av sig om betalning så säger du bara att då blir det polisanmälan för bedrägeri. Varför ska brottslingar belönas?S Sir Duke skrev:
Skulle du säga att enkel kamera med stillbildstagning får kosta extra?H HEM2121 skrev:Utan att ha läst vad andra har skrivit.
Servicebil, restid, timersättning alt. avtalad fast kostnad, ev. material t.ex. om det behövs rör, dessa poster är ok.
Kostnad för verktyg absolut inte, om det inte specialverktyg men då måste de upplysa om det. Beställer man spolning så förväntar man sig att de har med sig utrustning för att klara av sitt arbete.
Förstår och kan någonstans hålla med.L lbgu skrev:
Men jag är ju skyldig att betala ett skäligt pris.
Frågan är vad skäligt pris är i detta fall.
Kanske snordyra timmar för restid, servicebil, arbetstid, jourtid får vara ok. Men inte kamera, spolning och våtsug.
Det blir då ändå för dyrt för mig, men en kompromiss som går att leva med iaf.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Delar från botten av leken syftar på falskspel och jag tycker det är lite av falskspel att låtsas om att andra skribenter har andra åsikter än de ger uttryck för.Skumpe skrev:
Å andra sidan lägger väl falskspelarna gärna essen i botten av leken så det var vänligt av dig att se mig som ett ess.
Betald av arbetsgivaren eller av kunden?Skumpe skrev:
Om arbetsgivaren vill betala sin anställde för den resan så bryr jag mig mig inte.
Om det är jag som kund så vill jag givetvis inte betala för resan hemifrån till grossisten. Jag är helt ok med att betala för resan från företagets kontor till grossisten och sen hem till mig. Om det är så att hantverkaren har bilen hemma och det är längre från hemmet till grossisten så kan de inte fakturera hemifrån. Om det är samma avstånd så spelar det ingen roll då det ändå är en summa jag ska betala.
Med tanke på att bedragaren begått ett brott mot dig med fängelse i straffskalan så är du rätt snäll när du ändå tycker han ska få betalt. Han borde vara glad att du inte utför din medborgerliga plikt och anmäler brottetS Sir Duke skrev:Förstår och kan någonstans hålla med.
Men jag är ju skyldig att betala ett skäligt pris.
Frågan är vad skäligt pris är i detta fall.
Kanske snordyra timmar för restid, servicebil, arbetstid, jourtid får vara ok. Men inte kamera, spolning och våtsug.
Det blir då ändå för dyrt för mig, men en kompromiss som går att leva med iaf.
Han gav inget pris innan, jobbet var ju akut. Men han får inte debitera vilka fantasipriser han vill för det. Lagen säger att det ska vara skäligtB Bengt Numelin skrev:
Läs vad jag skriver. Jag har INTE betalt för restid utan ska vara på plats klockan sju. Hade jag kört via firman varje dag hade jag INTE fått köra hem med bilen utan att förmånsbeskattas för det. Bestäm dig hur du vill ha det. Antingen är jag på plats klockan sju och då börjar det kosta eller utgår jag från firman klockan sju och då får du betala framkörning också.Skumpe skrev:
Jag har förresten anlitat en spolfirma här i staden för några år sedan när vi hade stopp. Jag frågade i förväg ungefär vad det skulle kosta och han sa att det kostade ca 1000-1500 om jag inte minns fel. Filmning kostade extra, men den här gången hade han med sig det ändå så han gick ner med kamera och kollade och tur var väl det. När han mätte upp var stoppet var så var det utanför vår tomtgräns, så han skickade räkningen till kommunen istället. Kommunen kom och blåste rören samma vecka sen och det var tydligen rejäla stopp i form av grus. (inte av oss alltså utan kom högre uppifrån nånstans där det antagligen var trasiga rör)
Men iallafall, det var inga fantasisummor för att
spola rent utgående avlopp i mitt fall.
Men iallafall, det var inga fantasisummor för att
spola rent utgående avlopp i mitt fall.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 310 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 310 inlägg
Jag skulle betalat 3*1300 (uppgivet pris) och 950 för servicebil. Dvs 4850. Det ligger dessutom i linje med spolfirmornas fasta priser för spolning/filmning. Det verkar ligga på 3500 kr (inkl 2h jobb) och sen ytterligare 1300 för timme tre.
Sen bestrida resten.
Sen bestrida resten.
Jag har ringt efter hjälp akut på dagtid minst 4 ggr innan jag såg till att byta avloppsrör, debiteringen var lite olika, men mellan 2700 och 3500, det dyrare alternativet stod ett företag för som påstod att ROT-avdrag inte skulle göras.