101 911 läst · 327 svar
102k läst
327 svar
Hur många olika poster får hantverkaren ta betalt för?
Som referens så hade jag nu i höstas hem en spolbil som spolade och filmade avloppet, inte akut utan väntade över helgen och lät dom planera in det med ett annat jobb i området.
Efter rot-avdrag så landade det på totalt 2380kr.
Skulle jag tagit hit dom akut så hade det kanske blivit en tusenlapp extra.
Efter rot-avdrag så landade det på totalt 2380kr.
Skulle jag tagit hit dom akut så hade det kanske blivit en tusenlapp extra.
Självklart men jag som anställd debiterar kund nånstans mellan 700-1300 i timmen men det beror på vad avtalen säger och det är ju inte min lön utan det är vad företagen har kommit överens om och då ingår ju min dator som jag "fått" från min arbetsgivare. De lägger ju inte på timavgift + arbetsverktyg på fakturan. Sen kan det finnas kunder som vill att arbete ska ske efter arbetstid och då är det en slant till som de får betala men jag kan ju inte på eget bevåg jobba natt med ett jobb om jag inte informerat kunden det för då kommer de vägra betala helt enkeltsamovar skrev:
Japp, nu kom faktiskt ett inkassokrav, det är dock skickat från firman själv, inte från något inkassoföretag. Men så kan de kanske göra (?). Då sparar han väl lite pengar...C Conqvist skrev:Bestrid som du tänkt och betala vad du tycker är skäligt. Med tanke på den respons du fick verkar det inte lönt att försöka med ytterligare dialog, utan denna firma verkar köra efter devisen "går det så går det". Jag skulle gissa att de kommer hota dig med inkasso, Kronofogden mm, men sådant kan du bortse från då det inte finns juridiska förutsättningar för någon form av indrivning eftersom fordran är tvistig.
Tyvärr är det ju så att de flesta betalar denna typ av blufffakturor för att de blir rädda av hoten om Kronofogde mm, vilket man egentligen inte alls behöver vara. Bluffaren inte har några andra möjligheter än att ta det till tingsrätten och det brukar dom ju verkligen inte ha något intresse av.
Inkassokrav ska reggas hos inkasso.S Sir Duke skrev:
Ring dem imorrn å kolla, och finns det inte reggat så har firman hittat på i syfte att skrämmas. Tror jag iaf, med det jag kommer ihåg från lyxfällanprogrammen i hur de hanterade såna skulder. Du kan ju alltid ringa dem, så blir du utbildad i hur det där funkar på kuppen.
Så skulle iaf jag göra i detta läge.
Tack, aha tyckte jag skumläste någonstans att vem som helst får skicka inkassokrav om det är man själv som har fordran. Man får alltså driva in åt sig själv, men inte åt någon annan.Snablis skrev:Inkassokrav ska reggas hos inkasso.
Ring dem imorrn å kolla, och finns det inte reggat så har firman hittat på i syfte att skrämmas. Tror jag iaf, med det jag kommer ihåg från lyxfällanprogrammen i hur de hanterade såna skulder. Du kan ju alltid ringa dem, så blir du utbildad i hur det där funkar på kuppen.
Jag trodde att inkasso är en speciell instans och steg i den juridiska processen. Men nu har jag bara fått som en likadan påminnelsefaktura men rubriken är ändrad till inkasso. Och så lite text om domstol etc
Aha. Ring kronofogden imorrn så får du veta exakt vad som gäller. Glöm inte säga att du bestridit fakturan.S Sir Duke skrev:Tack, aha tyckte jag skumläste någonstans att vem som helst får skicka inkassokrav om det är man själv som har fordran. Man får alltså driva in åt sig själv, men inte åt någon annan.
Jag trodde att inkasso är en speciell instans och steg i den juridiska processen. Men nu har jag bara fått som en likadan påminnelsefaktura men det order är ändrat till inkasso. Och så lite text om domstol etc
Förresten, menade du att varje enskild skuld ska reggas hos någon central inkassomyndighet?Snablis skrev:Inkassokrav ska reggas hos inkasso.
Eller menade du att själva företaget måste vara reggat och godkänt för att driva in skulder?
Vart ringer man för att kolla?
Hej igen.Snablis skrev:Inkassokrav ska reggas hos inkasso.
Här hade jag fel. Efter sökning inser jag att så inte alls är fallet. Inkasso reggas inte nånstans utom hos den som skickar kravet verkar det som. Jag föreslår att du ringer "Hallå Konsument" imorrn.
Ring även kronofogden så kan de säkert förklara också. Efter de samtalen kommer du veta exakt dina valmöjligheter samt vad firman har rätt att göra samt vad de inte har rätt att göra.
Våra myndigheter är väldigt hjälpsamma i Sverige. Jag hade hjärtat i halsgropen när skatteverket ringde mig om min F-skatteansökan. Idag ringer jag dem så fort jag undrar något om skatter och även skatteplanering och får jättebra hjälp om vad som blir bäst för mig. Ring dom!
Det tror jag stämmer.
Läste nånstans att det finns någon organisation som håller koll på att inkassobolagen sköter sig enligt lagar och regler också.
Att ta reda på vad som gäller, med hjälp av samtal till de som vet ger dig försprång mot firman, gissar jag.
Behöver de ta det till tingsrätten blir det riktigt dyrt, för dem om de förlorar. Vet du att du har rätt så blir det lättare att stå på dig.
Läste nånstans att det finns någon organisation som håller koll på att inkassobolagen sköter sig enligt lagar och regler också.
Att ta reda på vad som gäller, med hjälp av samtal till de som vet ger dig försprång mot firman, gissar jag.
Behöver de ta det till tingsrätten blir det riktigt dyrt, för dem om de förlorar. Vet du att du har rätt så blir det lättare att stå på dig.