31 909 läst · 55 svar
32k läst
55 svar
Hur många kWh kostar en dusch?
Kolla förbrukning per timme. Då ser du enkelt vad som är konstant förbrukning och vad det är ni gör som drar el.
Jag har vattenfall som elnätsleverantör och där ser jag dagen efter vad jag förbrukat per timme.
Jag tycker det är skit kul, dessvärre så är det inte ett delat intresse i familjen
Jag har vattenfall som elnätsleverantör och där ser jag dagen efter vad jag förbrukat per timme.
Jag tycker det är skit kul, dessvärre så är det inte ett delat intresse i familjen
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Hur långt är ett snöre? Hur mycket en dusch tar beror på hur mycket vatten man gör av med.
Många har idag stora varmvattenberedare och kan utan problem göra av med allt varmvatten på en dag.
Har man t.ex. en 250l beredare så kan man räkna med 250x55x0,00163 = 22,4kWh för att värma upp den från noll. Det tycker jag inte är en obetydlig förbrukning. Speciellt ungdomar brukar tycka om halvtimmes duschar, därför föredrar jag mindre varmvattenberedare för att undvika att elförbrukningen skenar.
Många har idag stora varmvattenberedare och kan utan problem göra av med allt varmvatten på en dag.
Har man t.ex. en 250l beredare så kan man räkna med 250x55x0,00163 = 22,4kWh för att värma upp den från noll. Det tycker jag inte är en obetydlig förbrukning. Speciellt ungdomar brukar tycka om halvtimmes duschar, därför föredrar jag mindre varmvattenberedare för att undvika att elförbrukningen skenar.
Det känns som en jäkla förbrukning rent generellt. För jag antar att hushållsel tillkommer?
Nu verkar ni bo längre norrut men vår kåk drar 100-120 kwh per dygn om jag kör värmen på elpatron med då är 20 hushållsel. Kåken är 135 boa, 80 bi (inred uppvärmd källare) och 95 garage med 10-15°.
Så i mina ögon så är förbrukningen hög överlag så jag skulle få till någon form av utredning/granskning av fjärrvärmen. Kan det vara igensatt värmeväxlare eller något så du får ut dålig verkningsgrad?
Nu verkar ni bo längre norrut men vår kåk drar 100-120 kwh per dygn om jag kör värmen på elpatron med då är 20 hushållsel. Kåken är 135 boa, 80 bi (inred uppvärmd källare) och 95 garage med 10-15°.
Så i mina ögon så är förbrukningen hög överlag så jag skulle få till någon form av utredning/granskning av fjärrvärmen. Kan det vara igensatt värmeväxlare eller något så du får ut dålig verkningsgrad?
Medlem
· Blekinge
· 10 647 inlägg
Något måste vara kolossalt fel. Inte ens ett dåligt hus med kassa fönster kan förbruka 270 kWh någon dag. Begär av fjärrvärmeleverantören att se över /kalibrera mätaren.
Då TS skrev i första inlägget "Vi har fjärrvärme och när jag kollar på den senaste veckans förbrukning har vi varannan dag förbrukat ganska prick 130 kWh och varannan dag ganska prick 250 kWh." utgår jag ifrån att det är fjärrvärmeförbrukningen som avses.N Nyrostad skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 647 inlägg
Så tolkar jag det också, men ville ha det helt klargjort eftersom man då också helt kan utesluta elektriska felkällor såsom icke-spärrade elpatroner etc. 250 kWh ren värme torde ge en innetemperatur av det högre slaget i princip oavsett isolering. Med andra ord - förutsatt att alla dörrar och fönster är stängda - måste problemet vara antingen mätfel eller en läcka någonstans, så att energin inte helt tillfaller bostaden. Står vattenmätaren still när ingen använder något vatten? Om nej så får man leta igenom varmvattensystemet efter läckor. Om ja så får man undersöka fjärrvärmeväxlaren närmare efter antingen rena mätarfel eller ett läckage av fjärrvärmemedium efter din mätpunkt.L Låset skrev:
ja det är endast fjärrvärmeförbrukningen som avses. El tillkommer.L Låset skrev:
Siffrorna kommer från förbrukningsrapporten som jag plockar ut via webben.
Tack för svar, ska kontakta leverantören så får vi se vad de säger. Det är endast fjärrvärme som avses.N Nyrostad skrev:Så tolkar jag det också, men ville ha det helt klargjort eftersom man då också helt kan utesluta elektriska felkällor såsom icke-spärrade elpatroner etc. 250 kWh ren värme torde ge en innetemperatur av det högre slaget i princip oavsett isolering. Med andra ord - förutsatt att alla dörrar och fönster är stängda - måste problemet vara antingen mätfel eller en läcka någonstans, så att energin inte helt tillfaller bostaden. Står vattenmätaren still när ingen använder något vatten? Om nej så får man leta igenom varmvattensystemet efter läckor. Om ja så får man undersöka fjärrvärmeväxlaren närmare efter antingen rena mätarfel eller ett läckage av fjärrvärmemedium efter din mätpunkt.
Det måste vara ett mätfel då det inte finns några tecken på läckage, i alla fall inte i anläggningen inomhus. Jag förutsätter utan att veta mycket om detta att mätpunkten sitter i anläggningen inomhus.
Ja det gör den,T trasker skrev:Tack för svar, ska kontakta leverantören så får vi se vad de säger. Det är endast fjärrvärme som avses.
Det måste vara ett mätfel då det inte finns några tecken på läckage, i alla fall inte i anläggningen inomhus. Jag förutsätter utan att veta mycket om detta att mätpunkten sitter i anläggningen inomhus.
trasker,
Ni har först nu märkt att ni har besynnerligt hög fjärvärmeförbrukning uppåt 170 och 250 kWh/dygn? Hur har det varit tidigare år? Man brukar först jämföra med tidigare säsonger. Förbrukade ni lika mycket fjärrvärme i somras? Ni har inte reagerat för de extremt höga fjärrvärmeräkningarna tidigare säsonger utan bara betalat si så där utan att ifrågasätta. Ett energiföretags önskekund.
Du nämner inte byggår för ert enfamiljshus, eller är det ett stort slott?
Ni har först nu märkt att ni har besynnerligt hög fjärvärmeförbrukning uppåt 170 och 250 kWh/dygn? Hur har det varit tidigare år? Man brukar först jämföra med tidigare säsonger. Förbrukade ni lika mycket fjärrvärme i somras? Ni har inte reagerat för de extremt höga fjärrvärmeräkningarna tidigare säsonger utan bara betalat si så där utan att ifrågasätta. Ett energiföretags önskekund.
Du nämner inte byggår för ert enfamiljshus, eller är det ett stort slott?