Det är inte 13.0 och 25.0 kWh? :)

• Gilla
Matte60 och 1 till
  • Laddar…
Radiatorer överallt och vattenburen golvvärme i ett duschutrymme i suterrängplan.

Ventilationen är självdrag.

Går det att få ut timvärden från fjärrvärmebolaget för att på så sätt kunna tolka nåt förbrukningsmönster?

A
Har det alltid sett ut så med förbrukningen?
Edit: tvåa=första förlorare :rofl:

L Låset skrev:
Det är inte 13.0 och 25.0 kWh? :)
Om det vore så väl

Hur mäter du dygnsförbrukningen?
Verkar mer som om medelvärdet över några dygn är korrekt

S
Det verkar ju nästan så.
Energimätaren mäter ju temperaturskillnaden på tillopp och retur gånger flödet.
Kan vara värt att kontakta fjärrvärmeleverantören och framföra dina egna observationer och be att dom kontrollerar mätaren.

Tss skrev:
Har det alltid sett ut så med förbrukningen?
Edit: tvåa=första förlorare :rofl:
Vi köpte huset för inte fullt ett år sedan och förbrukningen har varit hög så länge vi bott här. Vi bytte ut fönstrena som var från -69 före vi flyttade in och jag hade hoppats på att det skulle sänka förbrukningen. I prospektet stod den en siffra som avsåg värmekostnaderna som jag inte minns nu men som var hög.

GoC GoC skrev:
Hur mäter du dygnsförbrukningen?
Verkar mer som om medelvärdet över några dygn är korrekt
Dygnsförbrukningen tar jag från leverantörens webb och där står vilken tid de hämtade siffrorna och det är i dessa fall 00.05.

R roke skrev:
Går det att få ut timvärden från fjärrvärmebolaget för att på så sätt kunna tolka nåt förbrukningsmönster?
Det ska jag kolla med dem! Tack för förslaget.

T trasker skrev:
Det ska jag kolla med dem! Tack för förslaget.
Ibland står det login till "mina sidor" på fakturan där du själv kan kolla siffror.

Jag har varit med om att värmemängdsmätare registrerat förbrukning fast värmen varit avstängd.
Prova stäng av värmen helt ett dygn för att se vad som händer. Då ska det bli 0 i förbrukning det dygnet.
Vrid av ventilerna till fjärrvärmeväxlarna så att de inte får nåt flöde alls.
(Om ni nu kan stå ut med att huset kyls av)

• Gilla
trasker
  • Laddar…
Huset borde förbruka ca 30.000 kWh/år till uppvärmning och varmvatten om jag skulle gissa på något.
Det är väl ändå årsförbrukningen som är intressant.

R roke skrev:
Jag har varit med om att värmemängdsmätare registrerat förbrukning fast värmen varit avstängd.
Prova stäng av värmen helt ett dygn för att se vad som händer. Då ska det bli 0 i förbrukning det dygnet.
Vrid av ventilerna till fjärrvärmeväxlarna så att de inte får nåt flöde alls.
(Om ni nu kan stå ut med att huset kyls av)
Just nu är det -7 så det kan bli lite kallt, men vi har ju en kakelugn :)

Tack för tipset!

S Stegatorparn skrev:
En 5 minuters dusch i 35°-igt vatten gör åt med 1,75 kWh om jag har räknat rätt.
Har tidigare hittat en formula som säger ca 3.5 kwh för att värma upp 100 liter kallvatten till 38 grader.
Min dusch har två delar, en vanlig snåldusch, och en regndusch.
Med regnduschen förbrukades 11 liter per minut, således 5 minuters duschande förbrukar då 55 liter, vilket blir ca 1.80 kr plus vattenkostnaden som troligtvis hamnar runt 1 kr (varierar starkt på var man bor). I mitt fall kostar en 5 minuters dusch ca 3 kr (avrundat uppåt). Om jag använder snålduschen skulle jag höfta till med att kostnaden stannar vi ca 1.50 kr för 5 minuter duschande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.