31 908 läst · 55 svar
32k läst
55 svar
Hur många kWh kostar en dusch?
Det verkar ju nästan så.
Energimätaren mäter ju temperaturskillnaden på tillopp och retur gånger flödet.
Kan vara värt att kontakta fjärrvärmeleverantören och framföra dina egna observationer och be att dom kontrollerar mätaren.
Energimätaren mäter ju temperaturskillnaden på tillopp och retur gånger flödet.
Kan vara värt att kontakta fjärrvärmeleverantören och framföra dina egna observationer och be att dom kontrollerar mätaren.
Vi köpte huset för inte fullt ett år sedan och förbrukningen har varit hög så länge vi bott här. Vi bytte ut fönstrena som var från -69 före vi flyttade in och jag hade hoppats på att det skulle sänka förbrukningen. I prospektet stod den en siffra som avsåg värmekostnaderna som jag inte minns nu men som var hög.Tss skrev:
Jag har varit med om att värmemängdsmätare registrerat förbrukning fast värmen varit avstängd.
Prova stäng av värmen helt ett dygn för att se vad som händer. Då ska det bli 0 i förbrukning det dygnet.
Vrid av ventilerna till fjärrvärmeväxlarna så att de inte får nåt flöde alls.
(Om ni nu kan stå ut med att huset kyls av)
Prova stäng av värmen helt ett dygn för att se vad som händer. Då ska det bli 0 i förbrukning det dygnet.
Just nu är det -7 så det kan bli lite kallt, men vi har ju en kakelugnR roke skrev:Jag har varit med om att värmemängdsmätare registrerat förbrukning fast värmen varit avstängd.
Tack för tipset!
Har tidigare hittat en formula som säger ca 3.5 kwh för att värma upp 100 liter kallvatten till 38 grader.S Stegatorparn skrev:
Min dusch har två delar, en vanlig snåldusch, och en regndusch.
Med regnduschen förbrukades 11 liter per minut, således 5 minuters duschande förbrukar då 55 liter, vilket blir ca 1.80 kr plus vattenkostnaden som troligtvis hamnar runt 1 kr (varierar starkt på var man bor). I mitt fall kostar en 5 minuters dusch ca 3 kr (avrundat uppåt). Om jag använder snålduschen skulle jag höfta till med att kostnaden stannar vi ca 1.50 kr för 5 minuter duschande.