704 läst · 23 svar
704 läst
23 svar
Hur mäta
Sida 1 av 2
Det beror ju lite på hur du tänker bygga din friggebod och konstruktionen på den. Höjden ska ju vara samma för alla plintar om du inte tänker sätta stolpar på plintarna som håller upp bärlinor/bjälklag.
Sen är det varje hörn och beroende på bredd och längd på friggeboden samt hur bjälklaget är dimensionerat som styr hur många plintar du behöver emellan.
Ska du köpa en byggsats eller kommer du att bygga i lösvirke? Beskriv lite mer om förutsättningarna så är det lättare att komma med råd.
Sen är det varje hörn och beroende på bredd och längd på friggeboden samt hur bjälklaget är dimensionerat som styr hur många plintar du behöver emellan.
Ska du köpa en byggsats eller kommer du att bygga i lösvirke? Beskriv lite mer om förutsättningarna så är det lättare att komma med råd.
Lite osäker på hur frågan skall tolkas. Men om det gäller hur du faktiskt mäter ut i marknivå vat plintarna skall stå. Så att hörnen verkligen kommer rätt med 90 graders vinklar. Och så det inte blir snett. Så är det en liten utmaning.
Sätt upp brädor en bit utanför hörnen, på pinnar nedslagna i hörnen. Spänn snören mellan brädorna. Mät in hörnen där snörena korsar varandra. Mät även diagonalerna, så vet du att hörnen ligger i 90 grader.
Fördelen med att ha brädorna en bit från hörnen är att man har dem kvar även när man gräver för plinten.
Sätt upp brädor en bit utanför hörnen, på pinnar nedslagna i hörnen. Spänn snören mellan brädorna. Mät in hörnen där snörena korsar varandra. Mät även diagonalerna, så vet du att hörnen ligger i 90 grader.
Fördelen med att ha brädorna en bit från hörnen är att man har dem kvar även när man gräver för plinten.
Lite hjälp här om du laddar ner byggbeskrivningen, https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelboden/V Vinterprojekt skrev:
Tror jag förstår hur jag ska tänka. Tack.H hempularen skrev:Lite osäker på hur frågan skall tolkas. Men om det gäller hur du faktiskt mäter ut i marknivå vat plintarna skall stå. Så att hörnen verkligen kommer rätt med 90 graders vinklar. Och så det inte blir snett. Så är det en liten utmaning.
Sätt upp brädor en bit utanför hörnen, på pinnar nedslagna i hörnen. Spänn snören mellan brädorna. Mät in hörnen där snörena korsar varandra. Mät även diagonalerna, så vet du att hörnen ligger i 90 grader.
Fördelen med att ha brädorna en bit från hörnen är att man har dem kvar även när man gräver för plinten.
Har du inga kosntruktionsritningar med en grundplan? Då är det bara att följa ritningen med måtten.
Det brukar man göra med samma avstånd som reglarna och om du ska ha spångolv eller plywood så är det bra om kortlingarna kommer under skarven.V Vinterprojekt skrev:
Tack för goda råd! Har tittat på olika ritningar nu. En fundering, ser att dom flesta inte börja med cc (60 ) vid regling. Hur funkar det då när man ska sätta typ spånskivor? En till fråga. Om man vill sätta upp väggen i Typ två sektioner ( för att orka resa ) så får man väl två reglar bredvid varandra, förskjuts då inte cc måttet? Hur tänka där? Som ni fattar så är jag helt grön på detta😀
Golvspån är med not och fjäder, dvs profiler som limmas ihop så kortling under är inte strikt nödvändigt.
Du kan ju skippa regel på ena väggdelen och sen skruva ihop det med överliggaren, eller sätta en bräda och inte en regel som sedan skruvas ihop till en tjockare del. Sen är jag inte så säker på att det är enklare att bygga väggar liggande och resa dem om man inte håller på med industriell produktion.
För en enkel bod så går det bra att bygga regel för regel.
Du kan ju skippa regel på ena väggdelen och sen skruva ihop det med överliggaren, eller sätta en bräda och inte en regel som sedan skruvas ihop till en tjockare del. Sen är jag inte så säker på att det är enklare att bygga väggar liggande och resa dem om man inte håller på med industriell produktion.
För en enkel bod så går det bra att bygga regel för regel.
Skönt att slippa kortlingar💪 Så kan man självklart göra med hopsättningen. Trodde det skulle bli enklare att bygga ramen, sen resa. Tack snälla för dina svar!T Testarn skrev:Golvspån är med not och fjäder, dvs profiler som limmas ihop så kortling under är inte strikt nödvändigt.
Du kan ju skippa regel på ena väggdelen och sen skruva ihop det med överliggaren, eller sätta en bräda och inte en regel som sedan skruvas ihop till en tjockare del. Sen är jag inte så säker på att det är enklare att bygga väggar liggande och resa dem om man inte håller på med industriell produktion.
För en enkel bod så går det bra att bygga regel för regel.
Nu läste jag din fråga om cc-mått lite noggrannare... och förstår nog inte riktigt vad du menade så du kanske kan utveckla? Jag tolkade det som att det var kortlingarna som inte var cc 600...
Golvspånet läggs tvärs golvreglarna och inte längs dem så att de får stöd var 600 mm och sen går de ihop med lim mellan varje skiva. Tidigare var det inte not och fjäder på ändarna så då var man tvungen att ha skarven på regel, men numera funkar det att ha dem löpande, dock vill man inte ha två skarvar bredvid varandra i samma "fack".
Det brukar framgå tydligt i monteringsanvisningen för golvspånet hur man ska lägga dem.
Golvspånet läggs tvärs golvreglarna och inte längs dem så att de får stöd var 600 mm och sen går de ihop med lim mellan varje skiva. Tidigare var det inte not och fjäder på ändarna så då var man tvungen att ha skarven på regel, men numera funkar det att ha dem löpande, dock vill man inte ha två skarvar bredvid varandra i samma "fack".
Det brukar framgå tydligt i monteringsanvisningen för golvspånet hur man ska lägga dem.
Tjänster
Populärt i forumet
-
friggebod på avstånd från huvudbyggnaden
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga vedeldad bastu på plint, frågor kring bärlina
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Välja liggande fasad utan fasade kanter
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Projekt Poolhus
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Guide för beräkig av u-värde?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus