Vad jag menar är att jag ser många ritningar på både vägg och golv som inte börjar med cc60 från första regeln. Utan kortare, sen cc60, och avslutar med kortare. Tänker att då kan man inte sätta typ väggskivorna direkt mot hörnet i början. Tänker jag fel?T Testarn skrev:Nu läste jag din fråga om cc-mått lite noggrannare... och förstår nog inte riktigt vad du menade så du kanske kan utveckla? Jag tolkade det som att det var kortlingarna som inte var cc 600...
Golvspånet läggs tvärs golvreglarna och inte längs dem så att de får stöd var 600 mm och sen går de ihop med lim mellan varje skiva. Tidigare var det inte not och fjäder på ändarna så då var man tvungen att ha skarven på regel, men numera funkar det att ha dem löpande, dock vill man inte ha två skarvar bredvid varandra i samma "fack".
Det brukar framgå tydligt i monteringsanvisningen för golvspånet hur man ska lägga dem.
Aha! Ja, för att en skiva som är 1200mm ska kunna börja på "bortre" kanten av en regel och få stöd så flyttar man in första regeln så att hela regeln täcks av skivan och sen kör man cc 600 för att få skarven mitt på regeln.
Om man har OSB/gips som är 900 mm brett, vilket vissa gör för att de är enklare att hantera, så jobbar man med cc 450 mm på samma sätt.
Sen vad avslutet blir beror ju på hur långt ett rum är, det är inte alltid det går "jämnt upp" så då kan det bli udda mått och man får kapa skivan på motsvarande sätt.
Om man har OSB/gips som är 900 mm brett, vilket vissa gör för att de är enklare att hantera, så jobbar man med cc 450 mm på samma sätt.
Sen vad avslutet blir beror ju på hur långt ett rum är, det är inte alltid det går "jämnt upp" så då kan det bli udda mått och man får kapa skivan på motsvarande sätt.
Det finns väl två anledningar: Dels måste första cc-måttet vara lite mindre för att inte skivorna ska sluta mitt på regeln och det blir en glipa i hörnet. Men framför allt så är det nog för att väggens totala mått inte är exakt delbart med 60 och då jämkar man det i hörnen där det är enklast att anpassa skivor och annat.V Vinterprojekt skrev:
Man siktar på att ha cc60 men ibland går det ju inte helt jämnt ut med den tänkta längden på byggnaden. Därför får man ofta göra första och/eller sista facket till ett mått som är mindre än cc60 och sen kapa till bredden på isolering och skivor så det anpassas till dessa fack.V Vinterprojekt skrev:Tack för goda råd! Har tittat på olika ritningar nu. En fundering, ser att dom flesta inte börja med cc (60 ) vid regling. Hur funkar det då när man ska sätta typ spånskivor? En till fråga. Om man vill sätta upp väggen i Typ två sektioner ( för att orka resa ) så får man väl två reglar bredvid varandra, förskjuts då inte cc måttet? Hur tänka där? Som ni fattar så är jag helt grön på detta😀
Bra att rita och räkna på detta innan man börjar snickra. Börjar man med ett fack på 60 kan man i värsta fall råka sluta med ett pyttelitet fack som är svårt att hantera med isolering mm. Då blir det ofta bättre att räkna och rita innan och dela upp så att både första och sita facket blir något mindre, men ändå hanterbara
Tror jag förstår. Tycker bara att man borde regla cc 60 från start sen anpassa på slutet när det inte går jämnt upp.T Testarn skrev:Aha! Ja, för att en skiva som är 1200mm ska kunna börja på "bortre" kanten av en regel och få stöd så flyttar man in första regeln så att hela regeln täcks av skivan och sen kör man cc 600 för att få skarven mitt på regeln.
Bra förklarat! Tack.S Stuff skrev:Man siktar på att ha cc60 men ibland går det ju inte helt jämnt ut med den tänkta längden på byggnaden. Därför får man ofta göra första och/eller sista facket till ett mått som är mindre än cc60 och sen kapa till bredden på isolering och skivor så det anpassas till dessa fack.
Bra att rita och räkna på detta innan man börjar snickra. Börjar man med ett fack på 60 kan man i värsta fall råka sluta med ett pyttelitet fack som är svårt att hantera med isolering mm. Då blir det ofta bättre att räkna och rita innan och dela upp så att både första och sita facket blir något mindre, men ändå hanterbara
Som sagt var är https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelboden/ bra att utgå ifrån.
Klicka här för att svara