Tack för det @Jotsat - några bilder lär det väl bli men iprincip blir detta en kopia av tidigare arbete så lite färre pics blir det nog. Har fått lite hjälp av domänhanteraren (Namecheap) att sabba några dns-pek jag hade tidigare så alla bilder fungerar inte i tråden, men det ska snart vara ordnat...
 
Kört en första sväng till ÅVCn med rivningsskrot och lagt en round-kick på en vägg..

Nu blir det paus för att ordna dammtätt mot boytor samt en utsugsfläkt.


Rivningsskrot i en rörig källarlokal med bråte, stegar och en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påbörjade ett linerbyte i poolen också, men det är en annan historia...

Tom pool med smutsiga linerkanter under en halvgenomskinlig kupoltak, indikerar arbete med linerbytet pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Per Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Lånad av en kompis, fem års garanti gör att inget kan gå fel....:) men satan vad den vibrerar , hoppas ingen använder en sådan några längre perioder.....
är det för effekt på den ?
 
5 Jouls slag, 1600W motor.
 
Detta projekt fick gå på sparlåga i väntan på att fasadmålningen färdigställdes. Nu var det dock dags att göra ett ryck......

Plattan hade sedan tidigare bilats sönder på lediga stunder, gick som sagt rätt smidigt då den var efterkrigs-tunn, byggd 1947.

När det nu var dags för utgrävningen ville jag använda maskiner så mycket som möjligt. Inget handgrävande som sist. För detta hyrde jag en 900kg minigrävare (får bara in grävare utan hytt) och en minidumper som lastar 800kg.


Minigrävare och minidumper vid byggprojekt, redo för grävarbete nära husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag kan lasta båda dessa på släpet samtidigt var avsikten att hämta själv, men det gick om intet eftersom uthyrarens ramper inte var ok att använda, för korta och utan "läpp" att lägga över kanten....så det fick bli hemkörning ändå.

Innan arbetet påbörjades gjordes ett nytt hål i en fd yttervägg. Här ska den nya dörren från garaget vara och det var dessutom ett bättre ställe att köra in maskiner på.

Rivet betonggolv med sprängsten och grus i en källare med genomgångshål i väggen och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel avväxling i väntan på att en u-balk kan gjutas in (det blir en 5cm gjutning på varje sida för att avsluta betonghålsten, ha något att skruva karmen i + bära upp balken).

Som vanligt är det lite segt i början innan man hittar rätt positioner för att jobba effektivt. Efter några år av hobbygrävande går det dock rätt smidigt och ungefär såhär såg det ut - vi arbetade oss inifrån och ut.

Minigrävare och minidumper i ett garage under byggnation med en uppbilad betongplatta och grushög vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En minigrävare och minidumper i ett utgrävt rum med rasmassor och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer arbetar med utgrävning inomhus, med minigrävare och minidumper bland betongspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsmetoden var ungefär: Dra loss all sprängsten, skrapa ihop detta och löst material till en stor hög. Lasta i dumpern. Tror det är ett vanligt rookie-misstag att försöka få upp en skopa direkt, det är ofta svårt med dessa klena grävare. Bättre att göra en hög med löst material och sedan skopa från denna. Först grävde jag rent för dumpern så den kunde stå lågt och sedan flyttade jag med mig högen framför grävaren. Ungefär.

När jag provkörde på kvällen innan Dag 1 blev jag lite orolig för avgaserna. Efter lite goda råd från @Jarlingar körde jag ändå på dagen efter. Trots fläkt var inte luften rolig men lyckades få till ett korsdrag som räddade mig. Jag föreslår att man hyr en Ventilationsfläkt/evakueringsfläkt med tillhörande lufttunnel för detta. Nu gick det bra men det var gränsfall.

Första dagen grävde vi ur 9 av 12,5 meter.

Minigrävare inuti en byggnad under renovering med bortsprängd betongplatta och jordhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Massorna på uppfarten växte. Dag 2 körde vi upp dumpen på högen och tippade ett andra lager.

En uppbilad betongplatta och högar av grus och sten utanför ett hus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 5 till
  • Laddar…
Dag 2 visste jag skulle bli lite knepigare och inte lika effektiv. Dels fick jag vända på grävandet och ta mig från färdigt till "ogrävt", dels nya positioner för maskinerna, dels avlopp som inte fick gå sönder helt....

14:00 dag 2 var iallafall allt material ute ur huset. Det blev en rejäl hög även om det inte riktigt syns på bilderna. 10m lång och 1,5m hög på sina ställen...25-30ton borde det vara.

En hög av grus och sten framför ett hus, material från grävningsarbete, med fordon parkerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avslutningsvis använde jag grävaren för att skala jordgolvet för att ha 30cm till färdig höjd. Redan under schakten hade jag medvetet tagit några centimeter på de flesta ställen men här och där missade jag och fick efterjustera. Mycket bättre än att göra det för hand. Vägde in med laser + mottagare.

Tomt rum med grävt jordgolv och utspridda grushögar efter avlägsnat material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår finavjämning + fylla ut med 8x16 till färdig höjd innan isoleringen.

Lite fix med avlopp som går vidare till garaget blir det också, bra att bli av med ytterligare några meter betongrör. Endast 3m kvar efter detta, sedan är allt bytt i huset.

Tomt utrymme i renovering med jordgolv, avloppsrör, murade väggar och en liggande kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktionen blir efter konsultation med Isodrän lite annorlunda än tidigare.

1. Nu finns en 95kpa skiva som man tycker passar bättre med cellplast S100 då båda lagren komprimeras lika. Den är lite dyrare, men inte skitmycket. 60kpa har fungerat utmärkt i andra halvan av huset i 15 år nu, men varför inte förbättra det som går.

2. Eftersom jag nu kommer jämna av med 8-16 tänker jag lägga markduk längst ner, det gjorde jag inte tidigare.

3. Isodrän tycker att åldersbeständig plast ska ligga längst ner i konstruktionen. Så vill jag inte ha det - Jag vill ha mitt täta skikt ovanför radonsugrören som ändå är kopplade till en lågvarvig fläkt.

Konstruktionen blir således (från topp till botten):

Betong armerad med 6150 och ingjutna gv-rör
Markduk för att skydda plasten under gjutningen
Plast
Cellplast S100
Isodrän 95kpa
8-16 som avjämning, ej kapilärbrytande
Markduk
Lerjord.
 
  • Gilla
Elbk och 3 till
  • Laddar…
Hur fixerar du GV-rören utan att punktera plasten? Najar du bara fast dem armeringen eller?
(Själv lägger jag plasten mellan cellplastlagren, för att kunna fästa golvvärmen ner i översta lagret cellplast).
 
Plast mellan lagren av isolering är ett likvärdigt alternativ. Jag najar rören i armeringen i nuvarande plan. Är rörhållare bättre?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Plast mellan lagren av isolering är ett likvärdigt alternativ. Jag najar rören i armeringen i nuvarande plan. Är rörhållare bättre?
Smidigare om inte annat, tycker jag.
 
Lägger du markduk överst för att inte få betong ner mellan isolerskivorna eller tätar du bara med fogskum?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Lägger du markduk överst för att inte få betong ner mellan isolerskivorna eller tätar du bara med fogskum?
Tätar, men det är bara på några få ställen längs väggarna, i övrigt är det skuret så bra att det inte är någon glipa.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hur går det för dig?
 
Det har varit lite fokus på racing de senaste veckorna så det går lite långsamt.

Stor gyllene pokal på ett bord med en reflektion av en person i pokalens glänsande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men lite har hänt, kände att det var tråkigt att ha 3m betongrör kvar i garaget så projektet fick bli lite större. Fick hjälp av en bekant (TH Hålsystem) som är i håltagningsbranchen att kapa upp golvet fram till den sista icke renoverade golvbrunnen, så nu fixar jag även det. Ny golvbrunn, ny spolbrunn, nya rör.




Den gamla brunnen är borta och det är dags att bygga upp detta igen.

Ett uppkapat betonggolv i ett garage med synliga rörschakt och verktyg, som en del av en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det har varit lite fokus på racing de senaste veckorna så det går lite långsamt.
Kul, jag stod som flaggvakt i söndags, när jag förmodar du körde. :) Dock kör jag inte själv utan barnen som kör cadetti... Var det DD2 där en förare åkte av i finalen och inte fick fortsätta? Såg ut som nån som var rätt snabb också? Jag var helt matt i skallen av att stå en dag ute på banan, så man hänger inte med vem som kör vad eller vinner utan bara fokus på sin egen kurva man ska hålla koll på. :)
 
J JohanLun skrev:
Kul, jag stod som flaggvakt i söndags, när jag förmodar du körde. :) Dock kör jag inte själv utan barnen som kör cadetti... Var det DD2 där en förare åkte av i finalen och inte fick fortsätta? Såg ut som nån som var rätt snabb också? Jag var helt matt i skallen av att stå en dag ute på banan, så man hänger inte med vem som kör vad eller vinner utan bara fokus på sin egen kurva man ska hålla koll på. :)
Japp! DD2 i söndags. I finalen höll vi oss alla på banan så det var nog en annan klass. Gick halvbra i övrigt med flera skitfel och jag hade inte riktigt fart för ett hänga med trots nytt PB - måste träna mer helt enkelt.

Fördelen med att vara funktionär är att det blir väldigt fridfullt och tyst när man kommer hem......:)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.