Ja det ligger exakt som på bilden, sedan är det åldersbeständig plast ovanpå cellplasten. Kopplade ju inte in fläkten förrän förra året (eller var det 2014), men resultatet av dessa rör + en fläkt på 10-20W är att radonvärdena gick från flera hundra till 40, så här har det varit en mycket effektiv åtgärd som dessutom inte kostat många kronor. Det är ju egentligen bara en tredjedel av golvytan i källaren som har rör ännu, men ändå funkar det väldigt bra.

MathiasS skrev:
Ja det ligger exakt som på bilden, sedan är det åldersbeständig plast ovanpå cellplasten. Kopplade ju inte in fläkten förrän förra året (eller var det 2014), men resultatet av dessa rör + en fläkt på 10-20W är att radonvärdena gick från flera hundra till 40, så här har det varit en mycket effektiv åtgärd som dessutom inte kostat många kronor. Det är ju egentligen bara en tredjedel av golvytan i källaren som har rör ännu, men ändå funkar det väldigt bra.
Ahh snyggt. Då blir det copy + paste rakt av. Pluggade du även ändarna på rören? Cheers att du delar med dig.

Jag tror att ändarna är pluggade men jag är inte helt säker. Det är även lite mer hål gjorda i dränrören längst bort, i ett tafatt försök att få ungefär samma sug överallt längs röret.

Tack @MathiasS för en fantastisk tråd! Har läst igenom den X antal gånger och den har varit en starkt bidragande anledning till att jag själv "vågade" sparka igång mitt källarprojekt:D

Jag funderar dock på följande:
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det där var lite tråkigt jobb och om jag gjorde det igen skulle jag nog överväga att skippa frigoliten och bara gjuta mot väggen. Men, jag tog en dålig kniv och skar bort frigoliten som stack upp + lite ner i springan, därefter fogade jag med någon lämplig fogmassa, minns inte längre vilken (men det finns många fogmassor som är lämpliga för detta, ta den billigaste).
Jag började under gårdagen att lägga ut armeringen, men har inte satt någon frigolit mot väggen än... Antar att frigoliten mot väggen är för att förhindra köldbryggor och kanske även omvänd fuktvandring. Hade du verkligen skippat den isoleringen om du gjort om projektet idag? Funderar som bäst på hur jag själv ska göra:thinking: Satte du den isoleringen även mot "innerväggar", alltså runt om? Antar att man borde göra det och inte bara mot yttervägg. Hur fäste du isoleringen mot väggen så att den inte "flöt iväg" vid gjutningen?

Återigen, stort TACK för en fantastisk tråd(y)

Redigerat:
Tack för de vänliga orden.

Sitter själv och läser tråden här i dagarna för att minnas hur jag gjorde detaljerna - har nästa halva av huset på gång nu 100 år senare....

Jag tror faktiskt att jag spikade fast dessa tunna skivor, med pappspik. Idag skulle jag kanske ta lite montagelim istället.

Jag hade isoleringen runt om, men i första hand för att inte betongen ska fastna i väggen då dessa rör sig olika (på inrådan av tredje part, inget eget påhitt). Jag överväger att skippa detta helt nu när jag gör det igen då jag inte sett någon annan göra så...

Vad använde du för typ av fläkt till radonröret?

MathiasS MathiasS skrev:
Tack för de vänliga orden.

Sitter själv och läser tråden här i dagarna för att minnas hur jag gjorde detaljerna - har nästa halva av huset på gång nu 100 år senare....

Jag tror faktiskt att jag spikade fast dessa tunna skivor, med pappspik. Idag skulle jag kanske ta lite montagelim istället.

Jag hade isoleringen runt om, men i första hand för att inte betongen ska fastna i väggen då dessa rör sig olika (på inrådan av tredje part, inget eget påhitt). Jag överväger att skippa detta helt nu när jag gör det igen då jag inte sett någon annan göra så...
Härligt! Då räknar vi med en ny tråd snart då:geek:

Lyfter denna fantastiska tråd igen:cool:

Lite nyfiken på hur mycket av din källare som du inrett? Jag börjar nu närma mig momentet med tätskikt i det nya badrummet i mitt projekt:D funderar på hur jag ska göra med tätskikt på golv iom att det ligger en plast som radonspärr mellan isoleringslagren:thinking:

Inredde du någon del med tätskikt? badrummet blir inte speciellt stort 1,90x1,70, så det känns ju som betongen borde kunna torka ut mot sidorna om det skulle behövas även om jag tätskiktar hela badrumsgolvet? Alternativet är ju att endast tätskikta blivande duschutrymme. Vet ju att man egentligen ska undvika dubbla tätskikt...

Hej, har missat ditt inlägg här, hoppas du fått svar på annat håll....jag har inte byggt några badrum, endast en tvättstuga på denna yta. Där har jag gjort lokalt tätskikt runt golvbrunnarna, inget annat.

Idag har jag förövrigt påbörjat del två av detta projekt. Någon har sagt att det ska kollas melodifestival i ett akustikreglerat biorum här nästa år, men jag tror att den tidplanen är lite snål.....

Rivningsarbete i betong med en slägga och en elektrisk jackhammer i ett grovt källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
O one- skrev:
Lyfter denna fantastiska tråd igen:cool:

Lite nyfiken på hur mycket av din källare som du inrett? Jag börjar nu närma mig momentet med tätskikt i det nya badrummet i mitt projekt:D funderar på hur jag ska göra med tätskikt på golv iom att det ligger en plast som radonspärr mellan isoleringslagren:thinking:

Inredde du någon del med tätskikt? badrummet blir inte speciellt stort 1,90x1,70, så det känns ju som betongen borde kunna torka ut mot sidorna om det skulle behövas även om jag tätskiktar hela badrumsgolvet? Alternativet är ju att endast tätskikta blivande duschutrymme. Vet ju att man egentligen ska undvika dubbla tätskikt...
Jag byggde badrum i min källare och just pga ångspärr i/under plattan så rekommenderade de vi pratade med att man skulle ha lokalt tätskikt (dvs bara i duschhörnet plus lite till). Det har ju funkat fint i ett par år i alla fall.

• Gilla
one-
  • Laddar…
N nombz skrev:
Men vad märkligt. I min bygga källaretråd ( [länk] ) skrev du ju detta [bild]

Och min bio har ju sett ut såhär i många år nu : [bild]

Så. Varför lökar du så förbannat? :D
Mitt besvär över din byggtskt kom ju efter ett år. Så efter nästs sommar får du fråga....:)

Detta var faktiskt bara ett litet test. Har ett knippe andra mindre projekt som ska fixas först....

• Gilla
nombz
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mitt besvär över din byggtskt kom ju efter ett år. Så efter nästs sommar får du fråga....:)

Detta var faktiskt bara ett litet test. Har ett knippe andra mindre projekt som ska fixas först....
Fast ditt källarprojekt började 2006, dvs det är nu 13år sedan. Mitt tog mindre än 3 år (ink badrum, sovrum, kamin, bio, trappa etc) så som jag räknar det är du exakt ett decennium efter :)

Skämt åsido. Hoppas du får fart på din bio så smånigom. Finns mycket att fundera på med en sådan så man skall inte stressa.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.