148 404 läst · 251 svar
148k läst
251 svar
Hur lång tid tar ett källarprojekt? [Bilder]
Medlem
· Västernorrland
· 13 inlägg
Ok, tack för snabbt svar. Måste också berömma din detaljrikhet och bilderna i tråden, mycket bra! Använder mycket av din information här och gör på liknande sätt själv, har precis bilat och grävt färdigt till drygt 50 cm utrymme. Tänkte lägga ett utjämningslager av singel i botten men kanske gör jag som du med att utjämna då jag också enbart har lera under... Funderar dock lite mer på det med plasten. Jag har hört att man inte skall ha dubbla fuktspärrar och om man då har plasten under betongen och sedan en fuktspärr på betongen för dusch/bad utrymmen fås dubbla fuktspärrar med betongen mellan. Har du (eller annan här) någon information om vad som gäller kring detta?MathiasS skrev:
Plasten är väl främst ev mot eventuell sommarfukt och radongas i en gjuten platta (se tex: http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf), resonemanget med undvikande av dubbla fuktspärrar gäller främst väggkonstruktioner av trä där du riskerar att bygga in organiskt material med givet resultat.
Vid platta på mark är det enligt (de flesta) cellplasttillverkares rekomendationer att köra plast. Speciellt vid radonförekomst i marken
Vid platta på mark är det enligt (de flesta) cellplasttillverkares rekomendationer att köra plast. Speciellt vid radonförekomst i marken
Uppdatering?
Ja det där var lite tråkigt jobb och om jag gjorde det igen skulle jag nog överväga att skippa frigoliten och bara gjuta mot väggen. Men, jag tog en dålig kniv och skar bort frigoliten som stack upp + lite ner i springan, därefter fogade jag med någon lämplig fogmassa, minns inte längre vilken (men det finns många fogmassor som är lämpliga för detta, ta den billigaste).
Kul att höra! Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid tog arbetet effektiv tid och var ni flera eller bara du? Ex utgrävningen, planeringen avlopp, genomförandet av isolering. Och hur många kvm var det (kanske står någonstans )?
Är sugen på att göra något liknande själv, men tiden tryter ju som vanligt..
Är sugen på att göra något liknande själv, men tiden tryter ju som vanligt..
...hur lång tid det tog har jag lyckats förtränga helt. Jag minns inte. Förutom själva gjutningen som lejdes bort är det jag och farsan som gjort jobbet. Borde vara cirka 40kvm.
När jag får tummen ur och kör andra halvan av huset så kommer jag nog hyra någon liten grävmaskin, det är ju rätt mycket massor som ska ut.
När jag får tummen ur och kör andra halvan av huset så kommer jag nog hyra någon liten grävmaskin, det är ju rätt mycket massor som ska ut.
Helvete vad många gånger jag har kollat denna tråd. Mer än epic split på tuben Skitsamma. Fråga, då jag håller på med likadant projekt som du. Stämmer det att du lade radonrören direkt på mark i skarvarna på dränskivorna? Dvs du har ett bara ett lager isolering över radonrören?MathiasS skrev: