MathiasS skrev:
Hmm.....jag minns inte riktigt faktiskt, men om jag tänker efter lite så är det rimligtvis så att vi vill ha plasten i golvet nära den varma sidan för att slippa vatten som kondenserar ovanpå plasten. För isoleringens skulle spelar det ju dock ingen roll, den tål ju vatten....
Ok, tack för snabbt svar. Måste också berömma din detaljrikhet och bilderna i tråden, mycket bra! Använder mycket av din information här och gör på liknande sätt själv, har precis bilat och grävt färdigt till drygt 50 cm utrymme. Tänkte lägga ett utjämningslager av singel i botten men kanske gör jag som du med att utjämna då jag också enbart har lera under... Funderar dock lite mer på det med plasten. Jag har hört att man inte skall ha dubbla fuktspärrar och om man då har plasten under betongen och sedan en fuktspärr på betongen för dusch/bad utrymmen fås dubbla fuktspärrar med betongen mellan. Har du (eller annan här) någon information om vad som gäller kring detta?
 
Plasten är väl främst ev mot eventuell sommarfukt och radongas i en gjuten platta (se tex: http://www.thermisol.se/pdf/Grundbroschyr.pdf), resonemanget med undvikande av dubbla fuktspärrar gäller främst väggkonstruktioner av trä där du riskerar att bygga in organiskt material med givet resultat.

Vid platta på mark är det enligt (de flesta) cellplasttillverkares rekomendationer att köra plast. Speciellt vid radonförekomst i marken
 
Uppdatering? :)
 
Nja. Det är faktiskt klart för att lägga plattor i nya tvättstugan men nu är det ett litet poolprojekt som har prio #1.... efter sommaren är nog nog tvättstugan klar.....
 
Hur gjorde du med radonrören till sist, blev det vanliga dräneringsrör eller gjorde du något eget?
 
Dränrör med extra hål i. Nu även anslutet till 75mm avloppsrör som är draget upp och ut genom källarväggen. Nu fattas bara en fläkt att suga med.
 
Hur gjorde du för att täta mellan plattan och väggen där du hade den tunna frigolitskivan för att plattan skulle bli flytande ? Jag ha nämligen gjort på samma sätt men har inte löst hur jag ska täta ännu.
 
Ja det där var lite tråkigt jobb och om jag gjorde det igen skulle jag nog överväga att skippa frigoliten och bara gjuta mot väggen. Men, jag tog en dålig kniv och skar bort frigoliten som stack upp + lite ner i springan, därefter fogade jag med någon lämplig fogmassa, minns inte längre vilken (men det finns många fogmassor som är lämpliga för detta, ta den billigaste).
 
Jag tror du skall ha frigoliten där. Med värmegolv så har du väl annars skapat dig en onödigt bra köldbrygga?
 
Jo men man har ju normalt isolering på utsidan av källarväggen så frågan är om det har någon praktisk betydelse - ytan är ju rätt liten också.
 
J
Hur upplever du jobbet såhär 10 år efteråt? 3 år senare var allting frid och fröjd, men nu efter 10 kanske det kommit upp någonting?

Fantastiskt bra beskrivning, tack för det!
 
Tråden lever!

Ja, allt funkar fortfarande som det var tänkt och snart är det dags för andra halvan av huset och då gör jag likadant.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
Kul att höra! Mellan tummen och pekfingret, hur lång tid tog arbetet effektiv tid och var ni flera eller bara du? Ex utgrävningen, planeringen avlopp, genomförandet av isolering. Och hur många kvm var det (kanske står någonstans :) )?

Är sugen på att göra något liknande själv, men tiden tryter ju som vanligt..
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
...hur lång tid det tog har jag lyckats förtränga helt. Jag minns inte. Förutom själva gjutningen som lejdes bort är det jag och farsan som gjort jobbet. Borde vara cirka 40kvm.

När jag får tummen ur och kör andra halvan av huset så kommer jag nog hyra någon liten grävmaskin, det är ju rätt mycket massor som ska ut.
 
MathiasS skrev:
Det har hänt lite mer.


Nu ligger all isolering på plats. Det blev lite extra jobb med ytterligare avjämning när isodränskivorna las ner - antagligen är man överdrivet petig men det känns bättre än att låta bli.


[länk]

Här syns också radonsugröret.
Helvete vad många gånger jag har kollat denna tråd. Mer än epic split på tuben ;) Skitsamma. Fråga, då jag håller på med likadant projekt som du. Stämmer det att du lade radonrören direkt på mark i skarvarna på dränskivorna? Dvs du har ett bara ett lager isolering över radonrören?
 
  • Gilla
Micke505
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.