148 436 läst · 251 svar
148k läst
251 svar
Hur lång tid tar ett källarprojekt? [Bilder]
Några mindre framsteg. Knepig logistik för mopeder och cyklar med en ränna tvärs garaget så det var hög tid att bli av med denna.
Armeringsjärnen borrades in den sågade plattan och fixerades med ankarmassa, därefter två järn på längden. Spolbrunnen
fixerades med betong dagen innan gjutningen.
I en annan tråd diskuterades om man skulle gjuta direkt till färdig höjd eller spara 30mm och lägga en slipsats av finbetong ovanpå istället. Det hade nog varit enklare att göra det i två omgångar, men visst går det att få ett bra resultat även direkt i grovbetong. Här blev det en kombination - det mesta gjöts hela vägen med grovbetong, men området närmast golvbrunnen blir gjort i finbetong då det är en större yta som ska repareras.
17 säck hämtades på Hornbach och 15 gick åt.....
Skaffade också en vibbrostav från Jula som var väldigt bra att ha. Var kanske någon timme sen med glättningen men för att vara första seriösa försöket så blev det ändå rätt bra.
Nu är det dags att ta tag i stora ytan där jag grävde ut tidigare.
Väga in jordgolvet och ta bort ev högpunkter.
Gräva en ränna för radonsugen
Lägga markduk och jämna av med 8-16
Lägga isodrän
Lägga cellplast
Lägga åldersbeständig plast
Lägga markduk
Knöla in 6150 armeringsmattor
Lägga golvvärmerör (cc300 på alla ytor utom groventren där det blir cc200)
Ring någon som häller i betong.
Armeringsjärnen borrades in den sågade plattan och fixerades med ankarmassa, därefter två järn på längden. Spolbrunnen
fixerades med betong dagen innan gjutningen.
I en annan tråd diskuterades om man skulle gjuta direkt till färdig höjd eller spara 30mm och lägga en slipsats av finbetong ovanpå istället. Det hade nog varit enklare att göra det i två omgångar, men visst går det att få ett bra resultat även direkt i grovbetong. Här blev det en kombination - det mesta gjöts hela vägen med grovbetong, men området närmast golvbrunnen blir gjort i finbetong då det är en större yta som ska repareras.
17 säck hämtades på Hornbach och 15 gick åt.....
Skaffade också en vibbrostav från Jula som var väldigt bra att ha. Var kanske någon timme sen med glättningen men för att vara första seriösa försöket så blev det ändå rätt bra.
Nu är det dags att ta tag i stora ytan där jag grävde ut tidigare.
Väga in jordgolvet och ta bort ev högpunkter.
Gräva en ränna för radonsugen
Lägga markduk och jämna av med 8-16
Lägga isodrän
Lägga cellplast
Lägga åldersbeständig plast
Lägga markduk
Knöla in 6150 armeringsmattor
Lägga golvvärmerör (cc300 på alla ytor utom groventren där det blir cc200)
Ring någon som häller i betong.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Gott.MathiasS skrev:Några mindre framsteg. Knepig logistik för mopeder och cyklar med en ränna tvärs garaget så det var hög tid att bli av med denna.
Armeringsjärnen borrades in den sågade plattan och fixerades med ankarmassa, därefter två järn på längden. Spolbrunnen
fixerades med betong dagen innan gjutningen.
[bild][bild]
I en annan tråd diskuterades om man skulle gjuta direkt till färdig höjd eller spara 30mm och lägga en slipsats av finbetong ovanpå istället. Det hade nog varit enklare att göra det i två omgångar, men visst går det att få ett bra resultat även direkt i grovbetong. Här blev det en kombination - det mesta gjöts hela vägen med grovbetong, men området närmast golvbrunnen blir gjort i finbetong då det är en större yta som ska repareras.
17 säck hämtades på Hornbach och 15 gick åt.....
[bild]
Skaffade också en vibbrostav från Jula som var väldigt bra att ha. Var kanske någon timme sen med glättningen men för att vara första seriösa försöket så blev det ändå rätt bra.
[bild]
Nu är det dags att ta tag i stora ytan där jag grävde ut tidigare.
Väga in jordgolvet och ta bort ev högpunkter.
Gräva en ränna för radonsugen
Lägga markduk och jämna av med 8-16
Lägga isodrän
Lägga cellplast
Lägga åldersbeständig plast
Lägga markduk
Knöla in 6150 armeringsmattor
Lägga golvvärmerör (cc300 på alla ytor utom groventren där det blir cc200)
Ring någon som häller i betong.
Glöm inte att slänga upp bilder på fortsatt arbete.
Dagens sista. Dags för F1 Portugal. Markduk och radonsugrör på plats, klart för att fylla på 8-16 till jämn och rätt nivå. plattan anpassas till golvhöjden i andra halvan av huset. Siktar på att hämta 2,5ton från närmaste grustag i början på veckan, med lite tur räcker det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det markduken sen dränrör för radonsug?MathiasS skrev:
Ja precis. Som synes i tråden gör jag lite annorlunda nu med avjämningen. Istället för att osthylva leran till rätt nivå och isodrän direkt på det så har jag grävt några centimeter extra och jämnar av med 8-16. Mellan 8-16 och leran vill jag ha duk. Dessutom hamnar som synes radonsugrören under isoleringen istället.
Jag ska använda isodrän.
Gruset ligger bara här för att det är svinjobbigt att osthyvla underlaget till en plan yta. Leran är så hård att det tillochmed var svårt att skrapa av den med minigrävaren....så nu är det grovschaktat med minigrävaren och sedan har jag skalat bort någon enstaka kvadratmeter totalt med spaden, där jag missade med grävaren. Därefter 8-16 för att få en plan yta.
Gruset ligger bara här för att det är svinjobbigt att osthyvla underlaget till en plan yta. Leran är så hård att det tillochmed var svårt att skrapa av den med minigrävaren....så nu är det grovschaktat med minigrävaren och sedan har jag skalat bort någon enstaka kvadratmeter totalt med spaden, där jag missade med grävaren. Därefter 8-16 för att få en plan yta.
Körde lite med lilla vibratorn och det blev lite slätare iaf. Generellt var tanken god med att gräva ur istället för att osthyvla, genomförandet blev dock inte bra. Jag nöjde mig med att nå maxhöjd på leran så på vissa ställen fanns det inte plats för 8-16. Det gjorde att det blev ett jädra fipplande för att få isodränskivorna i rätt höjd. Helt i onödan om jag bara gjort som jag tänkt.
Nu kom iallafall skivorna på plats tillslut och idag kapade jag till cellplasten också, då nu är det dags att lägga in plast, duk och armering.
Nu kom iallafall skivorna på plats tillslut och idag kapade jag till cellplasten också, då nu är det dags att lägga in plast, duk och armering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur långt skalla man gräva ur egentligen.?MathiasS skrev:Jag ska använda isodrän.
Gruset ligger bara här för att det är svinjobbigt att osthyvla underlaget till en plan yta. Leran är så hård att det tillochmed var svårt att skrapa av den med minigrävaren....så nu är det grovschaktat med minigrävaren och sedan har jag skalat bort någon enstaka kvadratmeter totalt med spaden, där jag missade med grävaren. Därefter 8-16 för att få en plan yta.
Är det jämt med underkant på grudsulan?
Varje bild du lägger upp är mer än 1000 ord. Bra jobbat. Och hoppas att mer bilder läggs upp vid varje arbetsmoment.MathiasS skrev:Körde lite med lilla vibratorn och det blev lite slätare iaf. Generellt var tanken god med att gräva ur istället för att osthyvla, genomförandet blev dock inte bra. Jag nöjde mig med att nå maxhöjd på leran så på vissa ställen fanns det inte plats för 8-16. Det gjorde att det blev ett jädra fipplande för att få isodränskivorna i rätt höjd. Helt i onödan om jag bara gjort som jag tänkt.
Nu kom iallafall skivorna på plats tillslut och idag kapade jag till cellplasten också, då nu är det dags att lägga in plast, duk och armering.
[bild]
[bild]
[bild]
Notering. Bilder på Radon utförandet har vi inte sett ännu förrutom dränrören som låg i marken.
Man får ju gräva så man får plats med det man ska lägga dit....typiskt 30cm ungefär. Men, gräver du under grundsulan får man fundera på hur man gör - man brukar då få gjuta stödmurar invändigt så att inte marken under sulan trycks åt sidan.Elbk skrev:
Jag har nog en bit kvar till underkant, men inte jättelångt.