Lyfter denna tråden eftersom jag är nyfiken på hur de går.. :cool: Blir det några bilder snart Mathias??

Sakta sakta.....

Här är källaren som ska bli nått annat än källare:

PICT3904.jpg

http://www.mugglo.net/kallare/PICT3902.jpg

Som ett första steg måste det gamla tappvattnet kopplas bort och anslutas till det nya stamnätet. Delar av de gamla vattenrören ligger i gällargolvet.

PICT3908.jpg

Med allt gammalt borta ser det lite trevligare ut:
PICT3926.jpg

Gammla järnrör ser inte alltid så roliga ut innuti:

PICT3921.jpg

Just nu pågår utgrävning och upphandlingsprocessen av allt material som ska in är nästan påbörjad....

Det röret såg inte allt för kul ut... *urk*

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
UPPDATERING:

Två dagar grävning senare är det grävt ner till orörd jord.

PICT3974.jpg

Vi gräver ungefär 20cm under sockelns överkant. Ingen som är sugen på en Gustavsbergstoa i genuint och tidstypiskt utförande?

PICT3975.jpg

Fyllhammaren måste vara källarmästarens bästa vän? Ett av världens bästa redskap.

PICT3981.jpg

Snart är det dags att fixa en permament lösning på det nu temporära avloppet:

PICT3983.jpg

Lite mer sten har det blivit. Högen är lika lång som Transiten och över en meter hög. Ska vi gissa på 15-20 kubik?

http://www.mugglo.net/kallare/PICT3985.jpg

Det är fortfarande några kvm kvar att gräva och därefter skall jordgolvet vägas av på rätt nivå - det ska bort 5-10 cm till på några ställen.

Men du, det där är ingen korp, det är en fyllhammare :D

morsan skrev:
Men du, det där är ingen korp, det är en fyllhammare :D
Jag kan ha haft någon tillfällig yrsel när jag postade... :cool:

Med en sådan och en korp kommer man både djupt och långt [smiley=rolleyes.gif]

ehh hur stor yta genererade stenhögen?

likblek skrev:
ehh hur stor yta genererade stenhögen?
Det är väl en 2-3 m brett och dryga 5m långt.

...och idag har ytterligare 6kvm golv åkt skottkärra.

du kommer ju bli jättestark!!! och jag också om mitt golv e lika som ditt... :'(

Har påbörjat finavjämningen av golvet, det ska bort några centimeter till av lera/jord.

Detta var så tråkigt att jag var tvungen att tröstköpa en självnivelerande laser idag, så att åtminstone avvägningen av golvet blir kul. Dessutom bygger jag ett kök åt brorsan just nu så det passar rätt bra med lite laserstrålar... En Tamoliner III blev det.

Prisbilden böjar klarna. Det verkar som att isolering, armering, byggplast etc kommer kosta cirka 14000. Golvvärmerör är ytterligare ett par tusenlappar och därefter tillkommer ca 8000 för betongen (ink bil med ränna).

Ska du fuska o ta hem en betongbil!?!?!?!?!?
Du har väl en brocka..  ;) ;)

Stefan_h skrev:
Ska du fuska o ta hem en betongbil!?!?!?!?!?
Du har väl en brocka.. ;) ;)
Det är billigare med en betongbil!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.