Jag har grävt ur källaren för att isolera och lägga golvvärme.

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28628

Det verkar som om man brukar gjuta strax under 10cm när man lägger den nya betongkakan.

Hur tunt kan man lägga K40-betong egentligen? Skulle det rent av räcka med 5cm? Sikta på att få 7cm?

Golvet ska inte belastas nämnvärt, kanske en bubbelpool på något ställe i framtiden.

Kan ju jämföra med garage.. Där säger FINJA att man ska ha en sula på 10 cm.... Lite större belastningar där kanske..

Hej,

Jag fick ett tips om att K60 kvalitet skulle vara lämpligare att lägga vid renovering av
golv till badrum, tar bara cirka en månad för torkning.

Tjocklek 10 cm med max 16mm sten och armering.

Vet inte tyvär om det stämmer för K40 dock .

Mvh
AD

Jag har 8 cm armerad K30 i källaren och jag är inte orolig. Och jag har ingen brådska med att betongen ska brinna ihop.

adim skrev:
Hej,

Jag fick ett tips om att K60 kvalitet skulle vara lämpligare att lägga vid renovering av
golv till badrum, tar bara cirka en månad för torkning.

Tjocklek 10 cm med max 16mm sten och armering.

Vet inte tyvär om det stämmer för K40 dock .

Mvh
AD
Jepp, man kan öka på mängden cement (antar jag det är) och gå från K30 till nått högre. Det är bara marginellt dyrare.

Det får nog bli cirka 7-10cm tjockt.

Är det av bygghöjdsskäl eller kostnadskäl du vill göra den tunnare ?

slitvargen skrev:
Är det av bygghöjdsskäl eller kostnadskäl du vill göra den tunnare ?
Det får nog härledas till kostnadsskäl - eller helt enkelt att det är onödigt att vräka på mer än vad som behövs. besparingen på en halv kubik är ju inte så stor i kronor räknat.

Sådär spontant ser jag inte poängen att gå under de "vanliga" 9-11cm som är beprövat och funkar, att blanda en halv m3 mer eller mindre när man ändå håller på kan ju kvitta....Frågan är även om det kan betrakta som fackmässigt vid en ev tvist.

Hej Mattias

Vad säger golvvärmetillverkaren

Värmen sprider väl sig uppåt i en "v-form" så om rören ligger för grunt och "v-formen" inte går om lott med nästa så blir väl golvet "randigt" värmemässigt

Hoppas du fattar vad jag menar. Jag fattar knappt själv. :-/ :surprised: :-?

/Jonas

Wirsbo rekommenderar 30 mm över golvvärmerören.

Ja det ska vara cirka 30mm ovanför rören men det kommer också ligga klinker ovanpå detta så det går att tumma lite på det avståndet utan att det blir problem.

En följdfråga rörande armeringen:

Är det armeringsmattor med 5 eller 6mm järn man brukar/bör använda?

Spelar ingen större roll

ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.