16 061 läst · 13 svar
16k läst
13 svar
Tjocklek på nytt källargolv (betong)?
Jag har grävt ur källaren för att isolera och lägga golvvärme.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28628
Det verkar som om man brukar gjuta strax under 10cm när man lägger den nya betongkakan.
Hur tunt kan man lägga K40-betong egentligen? Skulle det rent av räcka med 5cm? Sikta på att få 7cm?
Golvet ska inte belastas nämnvärt, kanske en bubbelpool på något ställe i framtiden.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=28628
Det verkar som om man brukar gjuta strax under 10cm när man lägger den nya betongkakan.
Hur tunt kan man lägga K40-betong egentligen? Skulle det rent av räcka med 5cm? Sikta på att få 7cm?
Golvet ska inte belastas nämnvärt, kanske en bubbelpool på något ställe i framtiden.
Hej,
Jag fick ett tips om att K60 kvalitet skulle vara lämpligare att lägga vid renovering av
golv till badrum, tar bara cirka en månad för torkning.
Tjocklek 10 cm med max 16mm sten och armering.
Vet inte tyvär om det stämmer för K40 dock .
Mvh
AD
Jag fick ett tips om att K60 kvalitet skulle vara lämpligare att lägga vid renovering av
golv till badrum, tar bara cirka en månad för torkning.
Tjocklek 10 cm med max 16mm sten och armering.
Vet inte tyvär om det stämmer för K40 dock .
Mvh
AD
Jepp, man kan öka på mängden cement (antar jag det är) och gå från K30 till nått högre. Det är bara marginellt dyrare.adim skrev:
Det får nog bli cirka 7-10cm tjockt.
Sådär spontant ser jag inte poängen att gå under de "vanliga" 9-11cm som är beprövat och funkar, att blanda en halv m3 mer eller mindre när man ändå håller på kan ju kvitta....Frågan är även om det kan betrakta som fackmässigt vid en ev tvist.
Hej Mattias
Vad säger golvvärmetillverkaren
Värmen sprider väl sig uppåt i en "v-form" så om rören ligger för grunt och "v-formen" inte går om lott med nästa så blir väl golvet "randigt" värmemässigt
Hoppas du fattar vad jag menar. Jag fattar knappt själv. :-/ :-?
/Jonas
Vad säger golvvärmetillverkaren
Värmen sprider väl sig uppåt i en "v-form" så om rören ligger för grunt och "v-formen" inte går om lott med nästa så blir väl golvet "randigt" värmemässigt
Hoppas du fattar vad jag menar. Jag fattar knappt själv. :-/ :-?
/Jonas