148 396 läst · 251 svar
148k läst
251 svar
Hur lång tid tar ett källarprojekt? [Bilder]
Jag tycker det funkar rätt ok. Omställningen är inte alltid helt distinkt så i vissa lägen rinner det lite ur båda hålen, men det handlar mest om att man har pipen i fel läge. Gör man rätt fungerar det bra. Detta är också den typ av blandare i deras sortiment som har bäst flöde och det passar mig bra som kör en trefas högtryckstvätt via denna.
Till slut kom iallafall alla rören på plats.
Inte helt utan strul dock. Uponors WGF-fördelare bestämde sig för att bråka. Det är vanlig rörgänga i ändarna på dessa, men den sitter en bit in. Givetvis var Vatettes klämkopplingar jag köpt för korta i gängan för att fungera, så det fick bli en Mcgyverlösning med en skruvhylsa som delades i två bitar + en muff.
Och givetvis behövde rören till golvvärmen på övervåningen korsas.
Denna lösning med skarvar i taket förstår jag inte riktigt hur vi tänkte kring för 20 år sedan när det gjordes. Man skulle förstås ha dragit ner slangen på väggen.
Det tog ungefär två kalenderveckor att få klart hela installationen. Uppskattningsvis 40 timmar tog det, där merparten av tiden använts till att lista ut hur rören kan fixeras i tak och väggar.
Igår onsdag var det dock dags att hyra en pressmaskin (REMS Minipress) och pressbackar v22 samt 28.
Supersmidig maskin, varje pressning tar 3-4 sekunder och pressbacken kan roteras 360 grader. Maskinen är stor som en skruvdragare ungefär, fast mycket tyngre. Jag trodde jag skulle behöva helgen på mig för att bli klar, men det räckte med två kvällar för att få allt pressat och klämkopplingarna dragna. Cirka 70 pressningar blev det totalt.
Nu är systemet fyllt med vatten., trycktestat med dubbla systemtrycket och imorgon fredag drar vi igång cirkulationspumpen för golvvärmen så att arbetet med att avlufta systemet kan börja - det tar ett tag eftersom systemet förutom slingorna varit tomt på vatten. Mycket luft att få bort, ,men det brukar gå bra om man är lite listig och undviker att trycka ut luften i golvvärmeslingorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte helt utan strul dock. Uponors WGF-fördelare bestämde sig för att bråka. Det är vanlig rörgänga i ändarna på dessa, men den sitter en bit in. Givetvis var Vatettes klämkopplingar jag köpt för korta i gängan för att fungera, så det fick bli en Mcgyverlösning med en skruvhylsa som delades i två bitar + en muff.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och givetvis behövde rören till golvvärmen på övervåningen korsas.
Logga in
Skapa konto
Denna lösning med skarvar i taket förstår jag inte riktigt hur vi tänkte kring för 20 år sedan när det gjordes. Man skulle förstås ha dragit ner slangen på väggen.
Logga in
Skapa konto
Det tog ungefär två kalenderveckor att få klart hela installationen. Uppskattningsvis 40 timmar tog det, där merparten av tiden använts till att lista ut hur rören kan fixeras i tak och väggar.
Igår onsdag var det dock dags att hyra en pressmaskin (REMS Minipress) och pressbackar v22 samt 28.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Supersmidig maskin, varje pressning tar 3-4 sekunder och pressbacken kan roteras 360 grader. Maskinen är stor som en skruvdragare ungefär, fast mycket tyngre. Jag trodde jag skulle behöva helgen på mig för att bli klar, men det räckte med två kvällar för att få allt pressat och klämkopplingarna dragna. Cirka 70 pressningar blev det totalt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är systemet fyllt med vatten., trycktestat med dubbla systemtrycket och imorgon fredag drar vi igång cirkulationspumpen för golvvärmen så att arbetet med att avlufta systemet kan börja - det tar ett tag eftersom systemet förutom slingorna varit tomt på vatten. Mycket luft att få bort, ,men det brukar gå bra om man är lite listig och undviker att trycka ut luften i golvvärmeslingorna.
min referensram för pressmaskiner är rätt smal får jag erkänna. Förutom att den var tung gick det väldigt bra att komma åt och klämma på plats.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Ja då är det ju lätt avgjort!MathiasS skrev:
Här är de ju de enda så jag har varit glad bara för att kunna hyra, även om jag kan få låna, men smidigt att bara hyra ibland också.
Nu när fas1 av värmeprojektet är avklarat är det dags att mjukstarta fas 3.
Detta har varit på gång ett tag men nu med nytt driftläge för VP är det dags…
Dock behöver fas 2, värme i garage och ett par sovrum också färdigställas.
Detta har varit på gång ett tag men nu med nytt driftläge för VP är det dags…
Logga in
Skapa konto
Dock behöver fas 2, värme i garage och ett par sovrum också färdigställas.
Fas 2. Nog fan blev det 1300 spänn till i kopplingar innan detta var klart. Kanske hade gått att lösa billigare (men inte avsevärt billigare) om jag använt pressdelar till detta, men detta kändes som en tryggare lösning på ett utsatt ställe (i taket bakom en inspektionslucka).
Detta är för att koppla ihop gammalt och nytt… pex 25 med pex 20 och pex 25 till pex 15.
Detta är för att koppla ihop gammalt och nytt… pex 25 med pex 20 och pex 25 till pex 15.
Logga in
Skapa konto