Det där var väl inte din källare? ;)

• Älska
tommib
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där var väl inte din källare? ;)
Aha, jag noterade inte att det var det där andra konstiga gruv-projektet du länkade till. Många konstiga projekt här söder om stan.

tommib
Jag ligger bra till vad det verkar. Från början sa jag att jag skulle ta 10 år på mig och jag började (lite smått) 2014 så jag har två år kvar på min ursprungsplan.

Du hade ju ett tillgängligt utrymme från början :crysmile:
Å andra sidan så bygger jag inte för att det ska vara ett trevligt och mysigt* utrymme som du gör.

* För människor som alltså inte gillar underjordiska bunkrar. Gillar man sånt så är min källare jättemysig.

• Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Man måste ju räkna effektiv tid också. Inte kalendertid. Det är ju underförstått tycker jag.

Det är förstås på plussidan att inte behöva ta bort berg för att kunna fortsätta. Det som inte är på plussidan är målsättningen att det ska vara så nära nybyggnadsstandard jag klarar av. Det gör att många moment tar otroligt mycket mer tid (tex alla satans rör som inte får synas) eftersom förhållandena inte alls är lämpliga för det - ingen planerade för det när huset byggdes för 75 år sedan. Det får konsekvenser för sådant jag själv gjort också, för länge sedan, tex i pannrummet. Det var inte alls tänkt att dra om alla rör osv med allt det drar med sig, vilket gör att utrymmesbristen skapar hemska problem för rörpulandet, iallafall när man är röramatör. Mer om det senare i veckan.

Själva slutfinishen är inte sådant som tar tid, det är jobbet "behind the scenes" som är drygt.

tommib
Självfallet är det effektiv tid som räknas. Om man nu inte råkade säga något från början då. Som jag gjorde.

Jo, det där med att jobba runt alla grejer som redan finns där är det värsta. Jag har ju inte alls som ambition att dölja alla rören, typ. Det får nästa ägare göra och svära över hur dum jag var.

• Gilla
Pmisak och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man måste ju räkna effektiv tid också. Inte kalendertid. Det är ju underförstått tycker jag.
Antingen så är du ogift eller så har din hustru en ängels tålamod, om du har den attityden...

Ok, dags för rören.....

Det utrymme jag visat hittills hade tidigare rör för värme kors och tvärs i taket, även tappvatten fanns där. När det togs bort och ersattes med slang i bjälklaget behövdes större förändringar göras för att ansluta till dessa nya rör. Samtidigt fanns en tanke om att ändra lite i konfigurationen.

Detta värmesystem har sedan 20 år gått med en stor volymtank i serie med framledning. Lite större tank än man brukar koppla på det viset, men det har fungerat bra med väldigt fina gångtider etc för värmepumpen.

Det fanns också en shunt från den tiden då huset hade både radiatorer och golvvärme, men i många år har systemet i sin helhet redan körts på "golvvärmetemperatur"

Schematisk bild av ett värmesystem med Nibe bergvärmepump, Borö tank och rörkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att fixa detta var planen att använda 500-literstanken på ett lite mer traditionellt sätt, som Nibe och tex Borö föreslår att man gör. En krets med bergvärmepumpen med egen cirkulation och sedan separata kretsar med, eventuellt, separata cirkulationspumpar för golvvärme respektive radiatorer + luftkonvektor i garaget.

Tidigare har driftläge för golvvärme och värmepump varit lite av en kompromiss då dessa vill ha olika flöden för att få optimal delta-T. Nu blir det således ungefär såhär, dock med bara en c-pump från början för att se om man kan få det att fungera bra.

Schematisk bild av värmesystem med tank, pumpar och anslutna värmekretsar för hus och garage.
Skapa konto

Grundplanen för detta gjorde jag redan för 1,5 år sedan. När det var dags för en första detaljplanering gjorde jag som vanligt detta mha en mindmap där varje del ritas in.

Mindmap och produktschema för komponentplanering av värmesystem, med detaljerade anteckningar och rörplaner.

Sedan beställdes rubbet från Rinkabyrör. 120 delar ungefär. Unionskopplingarna ("anslutningsdel") till Grundfospumpen kom dock från BilligtVVS, båda firmorna levererade blixtsnabbt. Beställa på söndag hämta på posten på tisdag. Ungefär.

Det gick också att konstatera att det inte bara är mat, diesel och el som blivit dyrt. Totalt är det rördelar för nästan 10kkr exklusive cirkulationspump. Jag hade nog gissat på hälften.

Rördelar och monteringsmaterial för värmeinstallation utspridda på en arbetsbänk.
Skapa konto

Från början trodde jag att allt kunde monteras på plåtskalet till volymtanken, men det är alldeles för flimsigt för det. Detta komplicerade installationen en hel del eftersom det är ordentligt trångt och alla rördelar byggde lite längre än jag tänkt mig, så det fick bli lite Mcgyverlösningar för att få till det.

För fixeringen av rören används i huvudsak Flamcos ClickEasy system. Skenor, skruvar och rörhållare. Detta har jag sedan kompletterat med vinklade konsoller för att fästa c-pump och skenor, och senare även PEX-slang som behöver rätas ut i fixturer.

På bilderna ser det förstås rätt enkelt ut, men i ärlighetens namn har det varit väldigt svårt att se hur allt kan fixeras. Den ursprungliga rördragningen fick inte plats så jag fick tänka om, men tillslut hittade jag vad som verkar vara den enklaste lösningen och efter den bygger jag nu.

Jag valde att använda presskopplingar denna gång. Har inte testat själv tidigare utan då kört med mjuklödning (vilket håller tätt 20 år senare), men nu ville jag testa något nytt. Presskopplingarna är ungefär dubbelt dyra mot löd-delarna.

Lite pics. Här är det som är retur från det mesta av golvvärmen, tillbaka mot tanken. Avsticket som inte är anslutet är mer av returledning.

Installation av VVS-rörledningar och kopplingar i ett pannrum med verktyg på golvet.
Skapa konto

Sedan det som orsakat mest huvudvärk. Framledning för två kretsar. Här är det gjort för två pumpar men med möjlighet att köra med bara en. Anslutningsdelarna mot pumparna har inbyggda kulventiler.

Installation av kopparledningar och cirkulationspump i ett värmesystem, fastsatt vid en vägg och ett metallskal.
Skapa konto

Skenorna hänger i taket och är sedan fixerade i plåtskalet. På t-korsen kommer 25mm pex anslutas via en kulventil.

Installationsbild av upphängda rör och kopplingar med cirkulationspump för värmesystem, fästa i tak med Flamco ClickEasy system.
Skapa konto

Jag tror jag har ungefär fyra kvällar kvar innan det är klart att pressas.Säg att det blir fem heldagar för att bygga. Mest tid åtgår till att runda av rören i ändarna samt att montera rörhållare och olika stöd. Fixturerna för pex-rören kommer kräva lite Mcgyver-tänkande.

Hade man gjort något liknande iallafall EN gång tidigare skulle det gå mycket fortare. Redan nu återanvänder jag några egna typlösningar för rörfästen etc.

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Lite mer på plats, anslutningar mot pex-slangen. Kvarstår att bygga fixturer som rätar ut slangen innan kopplingen.

Installation av kopparledningar och anslutningsdetaljer för pex-slang i ett vägghörn.
Skapa konto
Kopparledningar och pex-slang anslutna till mässingskopplingar på en arbetsyta.
Skapa konto
Installation av kopparledningar och anslutningar med pex-slang på en VVS-installation.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Tur att du inte handlade dina rördelar hos Stuvsta rör!

M magnu skrev:
Tur att du inte handlade dina rördelar hos Stuvsta rör!
haha ja jädrar då hade det varit konkurs för min del! Men de har ingen butik längre tror jag? Woody har tagit över den fastigheten och ska bygga virkeslager etc.

Jag gjorde en googlesökning på Stuvsta rör. Visade sig att samma ägare också ägde "Rör och VVS centrum i Sollentuna" (kk 2017), vilket var en firma som jag inte hade mycket till övers för.

• Gilla
gaston12
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Detta projekt lever ju faktiskt fortfarande, tro det eller ej.

Arbetet fortsatte med att få undan alla synliga rör och kablar. Allt flyttades in i bjälklaget. Många hål blev det.

[bild]

Allt som hängde i taket fick tillslut komma på rätt plats.....

[bild]

Och där gammalt behövde skarvas med nytt fick det bli en kopplingsbox i taket som kan förses med läckagelarm.

[bild]

Det blev tilloch med vatten i garaget med flöde nog för att förse 3-fas högtryckstvätten med vatten.

[bild]

...men tillslut kom alla rör för el, larm, nätverk, tappvatten och värme på plats och projektet kunde rulla vidare...

[bild]

[bild]

Rätt ordentligt uppmärkt på väg in i elcentralerna och jag har tillochmed ett gruppschema nu, det har jag aldrig haft tidigare!

[bild]
Hur fungerar blandaren? Jag menar den har två utgångar men bara ett vred. Har du fabrikat och modell?

richardtenggren
S sixten88 skrev:
Hur fungerar blandaren? Jag menar den har två utgångar men bara ett vred. Har du fabrikat och modell?
Ser ut som en FMM, gissar på att den nedre utgången aktiveras när man vrider bort pipen. Så funkar vår badkarsblandare i alla fall :)

S sixten88 skrev:
det är en FMM Spol/badkars laddare med vridpip. Rsk 8232217.

man vrider som sagt på pipen för att ändra utgång.

Tack. Sjukt smart funktion

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.