148 401 läst · 251 svar
148k läst
251 svar
Hur lång tid tar ett källarprojekt? [Bilder]
badrumsprojektet har fått vänta, i tvättstugan har jag bara gjort lokala tätskikt runt golvbrunnar. När det väl är dags för badrummet i källaren får man väl läsa på vad de senaste råden är kring detta - just nu är väl svaret nej vad jag vet.oscarwww skrev:
Inget tätskiktfolie trots du isolerat golv? Råder delade meningar om dettaMathiasS skrev:
Ja och ett renoverat källargolv med väggar som fortfarande står på blöt mark är i en gråzon. Jag tror att dubbla tätskikt på hela ytan är en större risk än att bara ha det i dusch och runt golvbrunnar. Speciellt i ett golv med golvvärme, det kommer alltid torka ut om det finns möjlighet (dvs inte instängt mellan två täta skikt).
Ja det ska så klart också då vara dränerat och isolerat på väggar också, det missade jagMathiasS skrev:Ja och ett renoverat källargolv med väggar som fortfarande står på blöt mark är i en gråzon. Jag tror att dubbla tätskikt på hela ytan är en större risk än att bara ha det i dusch och runt golvbrunnar. Speciellt i ett golv med golvvärme, det kommer alltid torka ut om det finns möjlighet (dvs inte instängt mellan två täta skikt).
Detta projekt lever ju faktiskt fortfarande, tro det eller ej.
Arbetet fortsatte med att få undan alla synliga rör och kablar. Allt flyttades in i bjälklaget. Många hål blev det.
Allt som hängde i taket fick tillslut komma på rätt plats.....
Och där gammalt behövde skarvas med nytt fick det bli en kopplingsbox i taket som kan förses med läckagelarm.
Det blev tilloch med vatten i garaget med flöde nog för att förse 3-fas högtryckstvätten med vatten.
...men tillslut kom alla rör för el, larm, nätverk, tappvatten och värme på plats och projektet kunde rulla vidare...
Rätt ordentligt uppmärkt på väg in i elcentralerna och jag har tillochmed ett gruppschema nu, det har jag aldrig haft tidigare!
Arbetet fortsatte med att få undan alla synliga rör och kablar. Allt flyttades in i bjälklaget. Många hål blev det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt som hängde i taket fick tillslut komma på rätt plats.....
Logga in
Skapa konto
Och där gammalt behövde skarvas med nytt fick det bli en kopplingsbox i taket som kan förses med läckagelarm.
Logga in
Skapa konto
Det blev tilloch med vatten i garaget med flöde nog för att förse 3-fas högtryckstvätten med vatten.
Logga in
Skapa konto
...men tillslut kom alla rör för el, larm, nätverk, tappvatten och värme på plats och projektet kunde rulla vidare...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rätt ordentligt uppmärkt på väg in i elcentralerna och jag har tillochmed ett gruppschema nu, det har jag aldrig haft tidigare!
Logga in
Skapa konto
Nytt fönster på plats och nu kunde arbetet med väggar, dörrar och ytskikt påbörjas. Utrymmet från gröna dörren och bort till fönstret blir en groventre som är vår huvudsakliga ingång till huset, bara gäster går via ytterdörren.
I början på året så murades gamla dörren mot garaget igen och en dörr monterades i nya hålet....
nya rör för värmen i garaget också....
Brandklassad dörr mot garaget.
Logga in
Skapa konto
I början på året så murades gamla dörren mot garaget igen och en dörr monterades i nya hålet....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
nya rör för värmen i garaget också....
Logga in
Skapa konto
Brandklassad dörr mot garaget.
Logga in
Skapa konto
Jag har varit ganska flitig med detta senaste tiden så vi är inte i kapp tidsmässigt ännu.
I våras blev det också mellanvägg och ännu mer rör som kom på plats.Även en lätt vägg mot ytterväggen som blir ventilerad.
Provar en dosa med utbytbara stosar etc, rätt trevliga.
....och det var dessa rör, fd avstick för golvvärme och element som gör att jag nu bygger om hela värmesystemet. Gick inte att plugga på ett bra sätt på andra sidan väggen och det var andra saker som skulle fixas samtidigt så det ena ledde till det andra och vips så var alla rör mellan bergvp acktack och gv-fördelare borta.....
Denna gång blev det spottar som inte kräver låda, sparar ju enormt med tid, så det var bara att dra lite rör och sedan skicka upp skivorna....
Innan jag kunde få hjälp med putsningen av väggarna behövde denna 3-4cm tjocka kaka tas bort. Gick inte att bila bort utan att slå sönder betonghålstenen, så jag skaffade en spårfräs och sågade spår över hela ytan. Jättekul.
Tillslut blev det vitt på väggarna och dags för finlir. Eftersom fönstret ger ett djävulskt släpljus var det läge att lära sig spackla som en kung.....så nu har jag levlat upp rejält på det området.....
Sedan infodring av fönstret, enkla former utan krusiduller, går snabbt nu när man gjort det några gånger.
Och avslutningsvis, en av mellanvägarna till skjutdörrsgarderoberna. Limmad i golvet, skruvad i vägg och tak.
Hit kom jag innan värmesystemspaniken tog över för ett par veckor sedan...
I våras blev det också mellanvägg och ännu mer rör som kom på plats.Även en lätt vägg mot ytterväggen som blir ventilerad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Provar en dosa med utbytbara stosar etc, rätt trevliga.
Logga in
Skapa konto
....och det var dessa rör, fd avstick för golvvärme och element som gör att jag nu bygger om hela värmesystemet. Gick inte att plugga på ett bra sätt på andra sidan väggen och det var andra saker som skulle fixas samtidigt så det ena ledde till det andra och vips så var alla rör mellan bergvp acktack och gv-fördelare borta.....
Logga in
Skapa konto
Denna gång blev det spottar som inte kräver låda, sparar ju enormt med tid, så det var bara att dra lite rör och sedan skicka upp skivorna....
Logga in
Skapa konto
Innan jag kunde få hjälp med putsningen av väggarna behövde denna 3-4cm tjocka kaka tas bort. Gick inte att bila bort utan att slå sönder betonghålstenen, så jag skaffade en spårfräs och sågade spår över hela ytan. Jättekul.
Logga in
Skapa konto
Tillslut blev det vitt på väggarna och dags för finlir. Eftersom fönstret ger ett djävulskt släpljus var det läge att lära sig spackla som en kung.....så nu har jag levlat upp rejält på det området.....
Logga in
Skapa konto
Sedan infodring av fönstret, enkla former utan krusiduller, går snabbt nu när man gjort det några gånger.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och avslutningsvis, en av mellanvägarna till skjutdörrsgarderoberna. Limmad i golvet, skruvad i vägg och tak.
Logga in
Skapa konto
Hit kom jag innan värmesystemspaniken tog över för ett par veckor sedan...