Åh vad kul med så mycket bilder direkt i tråden, TACK! :) Skall bli ytterst spännande att se fortsättningen...
 
Sophia skrev:
Åh vad kul med så mycket bilder direkt i tråden, TACK! :) Skall bli ytterst spännande att se fortsättningen...
:)

Det kommer mer, förhoppningsvis. Det blir lite pause nu i väntan på att betongen brinner, men det finns ju annat att göra under tiden..... :)
 
Planteringskrukorna, WTF?

Hittade ingen "annan tråd" där det står nåt om det.

Ska du ha golvspottar eller nåt ;D

/Mattias
 
Vad är det där vita som sitter längst ner mellan betongen och väggen?
 
När jag i en liknande situation kontaktade en betong tillverkare så uppgav denna att betongen brinner med 1 mm i veckan ( tumregel i branchen).
 
Calle, "den andra tråden" kommer senare ikväll tror jag. Har lite fler bilder på själva plåtjobbet jag tänkte lägga upp.

Furbo, det är frigolit som ska skapa den rörelsefog på 5-10mm som krävs runt om kakan. Betongen+plåtarna ligger helt flytande på bjälklaget och lär inte röra på sig, däremot är ju resten av huset byggt i trä och då krävs lite rörelsemån.
 
Till furbo , det vita är cellplast som skall förhindra att betongen rinner bort under gjutningen.

Jag funderar även över blomkrukorna i duschen??
 
Jösses så kul att se någon annans byggkaos! Härligt får ni det säkert! Kul att följa!
 
:surprised: KANON!!!!!

Himmel vad bra och informativt.

Jag följer Wirsbos anvisning för provtryckning.
Vart hittar man den?
 
Snyggt och prydligt. Väl genomtänkt och inget hokuspokus.

Såg att du har Sjöbobrunnar (Purus). Om du skall ha klinkers på golvet så glöm inte att det skall vara den GULA klämringen till brunnsmanschtten. Inte den blå, den är för plastmatta.

Kolla Sjöbos hemsida under nyheter. Det är många butiker som inte har en aning om det.
 
Elias skrev:
Snyggt och prydligt. Väl genomtänkt och inget hokuspokus.

Såg att du har Sjöbobrunnar (Purus). Om du skall ha klinkers på golvet så glöm inte att det skall vara den GULA klämringen till brunnsmanschtten. Inte den blå, den är för plastmatta.

Kolla Sjöbos hemsida under nyheter. Det är många butiker som inte har en aning om det.

Tackar för påminnelsen. Som du ser på en av bilderna ovan så ligger där två gula ringar..... Det krävdes dock ett par samtal till Sjöbobrunnar innan jag var överens om vilka pryttlar jag behövde - komplicerat i all sin enkelhet.
 
UPPDATERING:

Jag har nu börjat skruva upp gipsskivor på väggarna. Frigoliten var en bra ide. Lätt att kapa bort och flexar vid ev rörelser.

Som beskrivet i golvgjutartråden har jag fått lite problem med gjutkakan som trots ansträngningar rest sig en smula. Det blir till att palla under på vissa ställen för att få en stendöd kaka. Irriterande men inte ett stort problem.

Nästa steg är att beställa ytterligare rördelare för att fixa tappvattenkopplingarna i pannrummet (ny stam) och fortsätta med gipsandet. Det runda fönstret ska också få en smyg mha LUX-skivor (el motsv).
 
MathiasS skrev:
Tackar för påminnelsen. Som du ser på en av bilderna ovan så ligger där två gula ringar..... Det krävdes dock ett par samtal till Sjöbobrunnar innan jag var överens om vilka pryttlar jag behövde - komplicerat i all sin enkelhet.
Blev lite orolig när jag såg vad ni skrev (har ett år gamla brunnar, blåa ringar och klinkers).
Jag ringde Sjöbo och fick följande svar.
Den gula ringen är framtagen för ett tunt tätskikt bestående av fiberduk som bakas in i gummimassa och viks ner i brunnen. Har man en gummiduk så går det bra med den blåa ringen.

/ Kai (som känner sig lugnad)
 
MathiasS, den där grunkan du använder för att provtrycka golvvärmeslangen, finns dom att hyra eller är det ett hemmabygge ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.