Mycket intressant tråd då jag håller på med i stort sett exakt lika dan lösning.

Dock har jag fastnat på två ställen.

Hur kom du fram till ledningsdiameter på tapp vattnet och matningen?
För mig så brister orken i huvet när jag försöker förstå wirsbos tabell för uträkning, tycker att det borde vara lite schablonmässigt och inte så himla kinkigt som wirsbo vill antyda.

Har hör av min granne som jobbar på skanska att dom nu mer inte ska projektera rir för tappvatten pga att livslängden har börjat visa sig vara "endast" ca 25 år, är det nåt du har tagit ställning till?

Tack för mycket användbar information.

Johan
 
cesar skrev:
Mycket intressant tråd då jag håller på med i stort sett exakt lika dan lösning.

Dock har jag fastnat på två ställen.

Hur kom du fram till ledningsdiameter på tapp vattnet och matningen?
För mig så brister orken i huvet när jag försöker förstå wirsbos tabell för uträkning, tycker att det borde vara lite schablonmässigt och inte så himla kinkigt som wirsbo vill antyda.

Har hör av min granne som jobbar på skanska att dom nu mer inte ska projektera rir för tappvatten pga att livslängden har börjat visa sig vara "endast" ca 25 år, är det nåt du har tagit ställning till?

Tack för mycket användbar information.

Johan

1. Jag satt också med dimensioneringstabellerna nån kväll och räknade fram något. Därefter ringde jag till Wirsbo för att verifiera resultatet. Tillsammans med Wirsbo kunde jag också konstatera att det i 9 fall av 10 när vi pratar småhus inte är konstigare än att man kör 18 eller 22mm till stammen och 15mm från fördelare till tappställen.

2. Isåfall får man ju sluta använda PEX i hela huset, även golvvärme? Johan G här på forumet har lovat att dra ur mina trasiga pexrör ur skyddsslangen när det behövs..... Jag litar på att rören håller länge och att det går att byta ut dom om så skulle behövas.

/Mathias
 
[timestamp=1132660055] UPPDATERING:

Golvet är klart och fogat, Plattis jobbar nu med väggarna och svär över att plattorna är så !"#%%! långa..... ;)

Det verkar iallafall var en herre som är lite "om sig och kring sig", vilket är precis vad man önskar när man hyr in hantverkare. Det är dock lite för tidigt att utfärda en rekommendation, vill gärna se ett färdigt resultat först.

Tappvatteninstallationen är klar till badrummet och idag förbereds ett provisoriskt avlopp, därefter är vi klara för arbetet som tar vid efter plattsättning - montering av blandare, toaletter och möbler etc.
 
Hur långa är de? Jag ska ha 30*90 plattor liggande. Du oxå? Är det ett stort problem att de är långa? Börjar bli orolig...

 
Butcher skrev:
Hur långa är de? Jag ska ha 30*90 plattor liggande. Du oxå? Är det ett stort problem att de är långa? Börjar bli orolig...
Plattorna är 30x60. Idag kom Plattis med en nytt knäckbord som säkert var en meter långt, så det är hanterat. Däremot är visst plattorna extremt hårda så det är jobbigt med håltagning och vissa andra moment. Hans gamla trotjänare till vattenkap behagade också tacka för kaffet igår vilket säkert inte gjorde humöret bättre.... :)

Själv skaffade jag den stora kapen från Jula (har massor med annat att kakla utöver detta), men inte ens i den får 60-plattorna plats utan modifiering.

I vilket fall som helst ser det ut att bli riktigt bra, även runt det runda fönstret. Mönsterpassning mellan golv och vägg verkar gå att få till överallt också. Återkommer med lite pics när det är lite mer färdigt.
 
[timestamp=1132769583] UPPDATERING:

Merparten av plattorna är på plats. Vid en kontrollräkning nu ikväll har jag dock insett att det saknas en hel del plattor. Det visade sig fattas två cm på höjden för att hela plattor skulle kunna användas, detta innebär att ett extra varv med plattor går åt. Tyvärr lär väl detta försena arbetet med nästan en vecka eftersom det inte handlar om lagervaror. :'(

Det är ingen som åker från Jönköping till Stockholm som kan ta med sig några paket från Kakelbolagets centrallager? :-?
 
Funderat på bredare taklist?

/Ingenjören
 
Ingenjören skrev:
Funderat på bredare taklist?

/Ingenjören

Ja vi funderade på det i några minuter men i samråd med Plattis bestämde vi oss för att "rätt" sätt att göra det på är att låta plattorna ansluta direkt mot taket.

Innan det postas bilder på resultatet kan jag väl tillägga att det förstås inte blir en remsa kakel på 2 cm, istället blir det drygt en halv platta uppe och nere...
 
[timestamp=1132945492] UPPDATERING:

Plattis har gjort sitt för stunden. Det blev mycket bra. Tyvärr är de restnoterade plattorna inte bara slut, utan riktigt slut. Fabriken levererar nya vecka 4! Inte så roligt men vi kan iallafall använda det nya badrummet snart.

Lite pics på kaklingen:

PICT3350.jpg


PICT3351.jpg

Fogarna är blöta på bilderna och kommer att ljusna betydligt (allfix ljusgrå fog är nästan vit).

PICT3352.jpg


PICT3353.jpg

Plattis förslag på "foder" runt det runda fönstret blev riktigt bra (tycker vi!) - att försöka skära de stora plattorna för att få mosaiken i samma nivå hade nog inte blivit så bra. Detta var ett smartare sätt att hantera en svår kapning.
PICT3354.jpg


PICT3355.jpg



Nästa steg är att måla taket samt börja montera blandare, möbler och toalett.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
::) Vad har du för IP-klass på de trådburna spottarna? :-/ ;D
 
IP00 ;)

Nåja, börjar f.ö. se riktigt bra ut!
Det runda fönstret är kalas och "kakelfodret" blev faktiskt bra :)
 
Eftersom det inte finns något krangods i rummet så är det väl ok med IP-ingenting? Eller vad säger el-nissarna? ;)

Jag var rätt skeptiskt till "kakelfodret" när Plattis beskrev hur han tänkte göra, men jag (vi) är faktiskt riktigt nöjda. Skulle nog överväga att göra så även om någon påstod sig kunna göra en perfekt kapning av dom stora plattorna....

 
:D Grattis, flott blir det iaf. :)
 
Ser ju riktigt snyggt ut... :surprised:

Nu blir jag sugen att komma igång med mitt projekt... :)
 
[timestamp=1133908756] Uppdatering....

Kakelplattorna är som sagts i annan tråd extremt hårda och borrar förbrukas på löpande band. Har tillslut fastnat för borrar från KGC som funkar rätt bra. Drygt tre 4mm hål klarar dom sedan är det dags att byta till en ny. Har gjort 20 hål nu och har 6-8st kvar.

En god nyhet är att Kondradssons har hittat de två sista paketen plattor som fabriken hade. Det gör att vi kan göra klart alla väggar. Inkakling av badkaret får vänta till januari då fabriken tillverkat nya plattor. Dessa kommer ha exakt samma storlek (caliber) som dom som sitter där och toningen lär inte heller bli ett problem med dessa skrovliga plattor.

En dålig nyhet är att den duschblandare som inköpes tillsammans med en stor hög med andra vvsprylar för länge sedan är fel-levererad. Det skulle ha varit en FMM med ett utlopp uppåt i mitten, men det blev en "vanlig blandare i 9000-serien med omflyttat utlopp som då sitter lite lite till vänster istället. Detta funkar ju inte när man skall ha en fast duschtalrik. Det skall dock byggas fler badrum så den kommer säkert till användning där istället. Men alltid är det någon liten detalj som skall jäklas...... :p

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.