Det verkar som att många jotubare använder vax som ytbehandling, kanske för att det verkar gå snabbt att applicera och polera medan ämnet sitter kvar i svarven. Är det någon som brukar använda/undvika vax som kan berätta varför/varför inte? Finns det fabrikat som är mer lämpliga/olämpliga än andra?

Tror det är kombinationen snabbt, lättarbetat och trevlig träkänsla på den färdiga produkten som gör att folk kör med vax.
I mitt lilla fulsvarvande har jag provat mitt hemblandade möbelvax (bivax och rå linolja) samt stearin, tycker båda gett fullt nöjaktiga resultat. Ofta ovanpå lite kokt linolja som jag polerat in med hyvelspån först.

• Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
S Stefan_R skrev:
Det verkar som att många jotubare använder vax som ytbehandling, kanske för att det verkar gå snabbt att applicera och polera medan ämnet sitter kvar i svarven. Är det någon som brukar använda/undvika vax som kan berätta varför/varför inte? Finns det fabrikat som är mer lämpliga/olämpliga än andra?
"Jag citerar ofta mig själv, det ger märg åt konversationen." - George Bernard Shaw

Av en slump dök det här klippet upp i mitt flöde och det var nog någonting åt det hållet jag tänkte på när jag ställde frågan. Är det någon som prövat något liknande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.