@Mikael K. Bra tips, de ska jag prova. Tack!

Två frågor till alla kunniga:

1. När jag tittar på svarvskölpar och -mejslar på Tradera, i webshoppar och på Youtube så verkar längderna skilja otroligt mycket. Vissa verkar vara obetydligt längre än stämjärn och några extremfall har varit bortåt en meter långa. Är längden en smaksak, eller passar olika längder för olika typer av svarvning?

2. Jag köpte visir efter att ha sett den här videon. Jag gissar att det inte går att säga utifrån en video, men jag är nyfiken på vilka tänkbara orsaker det kan finnas till att ett svarvämne "exploderar" på detta sätt? Är det någon som har varit med om något liknande eller är det extremt ovanligt?

Kände mig mogen att gå på lite större bitar och bland annat svarva en lite större skål i körsbär och en "prydnadsgran" av körsbärs stam typ 20 cm i diameter och 50 lång.

Prydnadsgrans projektet fick avbrytas direkt då den bevisligen inte var helt rak. Svarvfan började nästan hoppa 😠

Gick på försök nr 2 som skulle bli en skål i körsbär. Klöv en rejäl stam, hyvlade ena sidan rak och förberedde mig så fint. Men, typ omöjligt att få bra. Jag tror att biten började vibrera varpå stålet högg. Slipade svarvjärnet på min Tormek så det blev riktigt vasst igen men det gick inte. Efter typ 20 hugg så såg jag att limningen började släppa...

Tror det är så enkelt att svarven är för lätt även om jag spänt fast den i min "portabla" arbetsbänk.

Såklart finns det nackdelar med enkla bordssvarvar... Funderar nu på om jag kan bygga en kraftig bänk som jag kan bulta fast svarven i. Kanske bygga fast några vikter i bänken. (har ett gäng till hantlar/skivstång som inte använts på flera år, kul om de kan komma till nytta 😂)

Tror ni det kan hjälpa?

M Mikael K. skrev:
Kände mig mogen att gå på lite större bitar och bland annat svarva en lite större skål i körsbär och en "prydnadsgran" av körsbärs stam typ 20 cm i diameter och 50 lång.

Prydnadsgrans projektet fick avbrytas direkt då den bevisligen inte var helt rak. Svarvfan började nästan hoppa 😠

Gick på försök nr 2 som skulle bli en skål i körsbär. Klöv en rejäl stam, hyvlade ena sidan rak och förberedde mig så fint. Men, typ omöjligt att få bra. Jag tror att biten började vibrera varpå stålet högg. Slipade svarvjärnet på min Tormek så det blev riktigt vasst igen men det gick inte. Efter typ 20 hugg så såg jag att limningen började släppa...

Tror det är så enkelt att svarven är för lätt även om jag spänt fast den i min "portabla" arbetsbänk.

Såklart finns det nackdelar med enkla bordssvarvar... Funderar nu på om jag kan bygga en kraftig bänk som jag kan bulta fast svarven i. Kanske bygga fast några vikter i bänken. (har ett gäng till hantlar/skivstång som inte använts på flera år, kul om de kan komma till nytta 😂)

Tror ni det kan hjälpa?
Vilken hastighet körde du på?

Körde på lägsta möjliga, typ 900 i mitt fal om jag inte minns fel...

M Mikael K. skrev:
Körde på lägsta möjliga, typ 900 i mitt fal om jag inte minns fel...
Oftast kör man på lägre varv tills man lyckats svarva ämnet någorlunda runt. Blir stora krafter med 900 varv per minut och ojämn balans...
När jag hade en lättare svarv med för höga varvtal så körde jag tio sek, stängde av, satte på, upprepa tills ämnet är i balans...

Bra tips! Ska testa...

900 varv i minuten är i högsta laget för en klen pinne. Då man svarvar skålar är det väl kring 200-300 varv som gäller skulle jag gissa.

Gran går inte att svarva.

Hittade denna gamla tråd och kände mig tvungen att skriva.

Efter typ ett år...Det går mycket väl att svarva med en billigare "skit" svarv. Byggde en robust ställning till min Einhell av 45*95 och skruvade fast den i den. Då står den bättre. Riktigt vassa stål är ett krav (oavsett svarv). Gick bättre när man fått till det.

Men just nu sitter jag och suktar efter en bättre svarv. Det är trångt och krabbigt att flytta stöd och anhåll. Det är jobbigt att byta hastighet genom att öppna en lucka och lossa 4 muttrar för att kunna flytta en rem.

Jag vill ha enkel justering av stöd/anhåll, jag vill ha enkel varvtalsjustering, jag vill ha en "skålchuck" som inte har 4 individuella skruvar, jag vill kunna byta till ett borr m m. Jag vill ha fler svarvstål av bra kvalitet.

Vad borde jag leta efter som inte ruinerar mig? Typ 10 000 känns som ett tak.

Min slutsats är att billig skitsvarv är bra för att se om man gillar att svarva. Gillar man det vill man ha en bättre.

M Mikael K. skrev:

Efter typ ett år...Det går mycket väl att svarva med en billigare "skit" svarv. Byggde en robust ställning till min Einhell av 45*95 och skruvade fast den i den. Då står den bättre. Riktigt vassa stål är ett krav (oavsett svarv). Gick bättre när man fått till det.

Men just nu sitter jag och suktar efter en bättre svarv. Det är trångt och krabbigt att flytta stöd och anhåll. Det är jobbigt att byta hastighet genom att öppna en lucka och lossa 4 muttrar för att kunna flytta en rem.

Jag vill ha enkel justering av stöd/anhåll, jag vill ha enkel varvtalsjustering, jag vill ha en "skålchuck" som inte har 4 individuella skruvar, jag vill kunna byta till ett borr m m. Jag vill ha fler svarvstål av bra kvalitet.

Min slutsats är att billig skitsvarv är bra för att se om man gillar att svarva. Gillar man det vill man ha en bättre.
En tung i gjutjärn, exv en beggad Solberga är riktigt bra. Gick en fin ejca på blocket nyligen..

M Mikael K. skrev:
Det går mycket väl att svarva med en billigare "skit" svarv.
Jag synar din skitsvarv och höjer med att svarva mellan ett T40 bit i en borrmaskin som jag tvingat fast i bänken och en körnare som sitter i en träkloss. Funkar fint.😀

• Haha
  • Gilla
Mikael K. och 2 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Jag synar din skitsvarv och höjer med att svarva mellan ett T40 bit i en borrmaskin som jag tvingat fast i bänken och en körnare som sitter i en träkloss. Funkar fint.😀
Nästan så man vill vara så fräck att be om en bild!

M Mikael K. skrev:

Efter bara några veckors sporadiskt svarvande på min Einhell dök det upp en begagnad Holzmann D460FXL på Tradera och jag hade turen att kunna ropa in den till ett MYCKET bra pris. I köpet ingick även ett nästan komplett chuckpaket (en uppsättning backar saknas med det har jag inte lidit av än).

Nu har jag använt den sporadiskt i nästan ett år och fortfarande känns svarven betydligt bättre än mig (vilket iofs är ungefär lika mycket att skryta med som att vara Greklands bästa bandylag). Främsta skälet till att jag köpte den är för att det är mycket lättare att positionera anhållet än på Einhell och - framför allt - att det är steglös varvtalsstyrning. Viktmässigt är den precis på gränsen till vad jag klarar att hantera utan att skada vare sig inredning eller mig själv när jag ställer undan den mellan användningstillfällena. Det enda jag hittills är lite besviken på är slaglängden på skruven på dubbdockan. Den är fullt tillräcklig när man använder motdubb och bara vill fixera den, men lite kort när man använder en borr, då krävs att man lossar och flyttar dockan också.

Både effekt- och storleksmässigt tycker jag att den räcker för mig. Jag har iofs inte gjort några riktigt stora objekt, de största skålarna är strax under 20cm i färdigsvarvad diameter och ca 5cm djupa. Jag mestadels försökt skärsvarva, jag har ingen aning om ifall effektbehovet är högre eller lägre vid skrubbsvarvning.

Den finns hos flera handlare i Sverige, bland annat Hornbach som jag tror är billigast med 5195kr. Det finns säkert bättre chuckar att köpa än det paket som Hornbach kallar "Svarvset HOLZMANN proffs 7-delar", men eftersom det ingick i köpet var det klart prisvärt för mig och jag har (hittills) aldrig irriterad mig över varken kvalitet eller precision. Om någon har provat både denna och dyrare chuckar vill jag gärna höra en jämförelse.

Jag har youtubeknarkat MASSOR av svarvfilmer, men jag tycker nog ändå att den bästa film jag sett är "Svensk skärsvarvning", en tvåtimmars DVD som C.I. Fall rear ut för 60 spänn just nu. Klart värt priset tycker jag. Boken som Heimlaga rekommenderade i inlägg #5 har också varit väl värt sitt pris (för mig).

Hoppas denna lilla minirecension är till hjälp, antingen du väljer en likadan eller bestämmer dig för att någon annan maskin passar dig bättre.

• Gilla
Mikael K. och 3 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Nästan så man vill vara så fräck att be om en bild!
Odåga, slusk! Vilken oanständighet! 😁
Borrmaskin på arbetsbänk med fastspänd träbit och sågspån runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektrisk borrmaskin fastsatt i ett trästycke med flera klämmor på en arbetsbänk fylld med verktyg och träspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Största hindret är egentligen avsaknaden av bra svarvstål. En skölp fungerar fint att runda till ämnet lite grovt med men sen är det lite knepigare.

• Älska
Klass0n
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Odåga, slusk! Vilken oanständighet! 😁
[bild]
[bild]
Största hindret är egentligen avsaknaden av bra svarvstål. En skölp fungerar fint att runda till ämnet lite grovt med men sen är det lite knepigare.
Du har inte fel i dina kommentarer om mig 😋

Men det där var synnerligen inspirerande för nån som inte svarvat sen lågstadiet och är sugen men inte riktigt orkar med fler bra att ha maskiner just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.