2 542 läst · 38 svar
3k läst
38 svar
Hur länge håller en värmepump?
Många gamla pannrum är nog oventilerade i och för sig.B BSOD skrev:En läcka i en flvp ventileras ju ut, så pass att man inte hamnar i brand eller explosionsområdet. Så det finns väl lite sanning. Men jag håller helt med, lobbyverksamheten som står bakom köldmedietillverkarna är ruggigt stark.
Så länger man inte sätter in en bvp med propan i en oventilerad skrubb är ju risken med r290 låg.
Finns många sätt att få en värmepump att gå bra och länge, framförallt se till driftförhållandena för maskinen är så optimala som möjligt. Lufta system, rengöra filter, se till att ha bra flöde på vattnet i systemet m.m.
Vissa har kvar det men flera är högst troligen utan ventilation .K Kurtivan skrev:
Följer troligen med någon form av installationskrav för att montera en modell med tex propan.
Lite nyfiken på vad direktiven blir för luft/luft nu när dom snart dyker upp.
Märker att folk har en förmåga att stänga ventiler kors och tvärs i huset för att spara pengar och sen undrar dom varför det är konstig lukt i tex källaren.
Jag bytte efter lite drygt 20 år.L lbgu skrev:
Feg som jag är ville jag inte riskera att gamlingen skulle ge upp mitt i vintern när det är som kallast.
Så jag ville byta under kontrollerade former och vara säker på att det var +grader ute och att rörmokaren hade tid.
Planen höll inte fullt ut, nykomlingen la av som 4-åring i fjol när det var som kallast och visst tog garantin kostnaden för material och arbete.
Rörmokaren kom dagen efter men delarna tog tid och kylteknikern var strängt upptagen.
Så husets värme kom från elpatron nästan hela januari och 1½ vecka in i februari.
Elnotan för januari/februari blev hög.......😭
Rätt svårt att få tex R32 att brinna medans propan inte är så svårt att tända på så viss skillnad på ”brandfarligt”useless skrev:
Men många är livrädda så fort det är texten med brandfarligt på en produkt.
Får hoppas det inte skrämmer allt för många.
Jo det finns undantag och olika grader såklart. Både R32 och propan har märkningen "extremt brandfarligt" i säkerhetsdatabladen. Jag vet inte hur R32 brinner, men propan är väldigt känsligt för vilken luftblandning det är för att det ska brinna på något farligt vis.C Comfort Thomas skrev:
Samma med R32 men tusans svårt att få rätt blandning märkte jag när R32 kom och det var mycket prat om brandfara, snudd på omöjligt att få fjutt på men självklart går det.useless skrev:
Det var problem till en början att få leveranser då det var snack om att det bara fick vara ett visst antal maskiner i skåpet men det upphörde efter ett tag.
Blir väl någon liknande nu med leveranser av propanmaskiner kan jag tänka mig.
Måste även kolla om försäkringsbolaget har några direktiv när det gäller mängder.
Klicka här för att svara