545 läst · 3 svar
545 läst
3 svar
Hur kopplar man en inverter 12v/230v till ett fast 230 v ledningsnät?
Hej
Tänkte installera några fasta 230 volt uttag i min strömlösa stuga.
Har en 1500 w inverter som matas från en batteribank på 210 AH (litium) med 2 st vanliga 230 v uttag. Det blir en massa sladdar och lösa uttag som irriterar.
Kan man koppla till en dosa och vidare till fasta uttag?
Antar att det inte är helt ok men hur löser jag problemet? Måste man ha en växelriktare istället?
Charles Ingvar
Tänkte installera några fasta 230 volt uttag i min strömlösa stuga.
Har en 1500 w inverter som matas från en batteribank på 210 AH (litium) med 2 st vanliga 230 v uttag. Det blir en massa sladdar och lösa uttag som irriterar.
Kan man koppla till en dosa och vidare till fasta uttag?
Antar att det inte är helt ok men hur löser jag problemet? Måste man ha en växelriktare istället?
Charles Ingvar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 084 inlägg
Om vi bortser ifrån kravet på behörighet så kan du göra så.
Men håll det litet och enkelt.
Dvs mata en dosa med sladd och stickpropp som pluggas in i invertern.
Koppla dina uttag till denna dosa.
Det blir i princip detsamma som lösa skarvsladdställ och grenkontakt.
Man bör på något sätt förhindra att denna lilla installation kopplas in på elnätet, det för det kräver lite mer, en elcentral etc.
Håll det litet som sagt, med begränsad utbredning och begränsat antal apparater.
Tänk på att invertern troligen inte ger en fungerande skyddsjord, dvs jordfel i en apparat kommer inte att lösa något skydd. Om du använder flera apparater som är avsedda att skyddsjordas kan du sätta en portabel JFB i deras uttag så att varje sådan apparat får sin egen JFB. Det höjer säkerheten lite.
Man bör på något sätt förhindra att denna lilla installation kopplas in på elnätet, det för det kräver lite mer, en elcentral etc.
Håll det litet som sagt, med begränsad utbredning och begränsat antal apparater.
Tänk på att invertern troligen inte ger en fungerande skyddsjord, dvs jordfel i en apparat kommer inte att lösa något skydd. Om du använder flera apparater som är avsedda att skyddsjordas kan du sätta en portabel JFB i deras uttag så att varje sådan apparat får sin egen JFB. Det höjer säkerheten lite.
Tack Bo för goda tips!Bo.Siltberg skrev:
Om vi bortser ifrån kravet på behörighet så kan du göra så.
Då gör jag nog så. Det blir inte många uttag och belastningen inte särskilt hög. någon laptop och telefoner som skall laddas + eventuellt en liten vattenpump.
Optimalt kanske en laddare/inverter som man använder till kraftpaket är bättre än invertern för fast installation?
Som sagt, tack för goda tips.
Charles Ingvar
Klicka här för att svara