6 001 läst · 77 svar
6k läst
77 svar
Hur kopplar jag in min nya tv mot fibern och min gamla dvd och förstärkare
Jepp, var bara lite snäll mot den optiska kabeln.Workingclasshero skrev:
Okej, jag har dragit ner brallorna till fotknölarna idag och blottat min totala okunskap i detta ämne, men jag har lärt mig lite iaf.
Som steg 1 tänker jag nu dra ur en av scartkablarna (som ligger dolda i väggen) tillsammans med en dragtråd för att kunna dra in en optisk kabel mellan TV och reciver.
Sen starta upp TVn och se hur det fungerar med Wifi från routern och om ljudet fungerar med den optiska kabeln mellan TV och reciver.
Är det rätt tänkt så långt?
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Är en optisk kabel du får nog vara lite försiktig med den. Men den är tunn och ”kontakten” är liten. Så om du tejpar fast den en längre bit på dragtråden och ser till att ”kanterna” på kontakten inte kan fastna i flexslangen så borde det funkaWorkingclasshero skrev:
Sedan när själva optiska kontakten ska i är det lite knixigt med. Den passar bara åt ett håll. Du får vrida tills avfasningen kommer rätt. Sedan får man trycka till ganska hårt innan den klickar till. Rakt inåt gäller.
Chromecast behövs bara om din tv inte har de appar du önskar. Den är som en liten dator som gör TVn extra smart.
Chromecast behövs bara om din tv inte har de appar du önskar. Den är som en liten dator som gör TVn extra smart.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 344 inlägg
En liten Heads-Up bara gällande appar i TV:n. Samsung kör inte Android, utan sitt egna, Tizen.J Jocke Best skrev:Sedan när själva optiska kontakten ska i är det lite knixigt med. Den passar bara åt ett håll. Du får vrida tills avfasningen kommer rätt. Sedan får man trycka till ganska hårt innan den klickar till. Rakt inåt gäller.
Alla appar finns inte där, tex Teliaappen....
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Kollade lite på kablar, någon verkade ha ett mindre hölje på kontakten.GoC skrev:
Är lite lugn nu, måste ha hjälp att dra ur scartkabeln som ligger i slangen och få med dragtråden.
Jäkligt bökigt förra gången då jag var tvungen att leta upp en scartkabel som att gick att öppna, rita upp var alla kontakter skulle sitta, ta isär kontakten och försöka fippla in den i slangen ett par meter från den inbyggda förstärkarhålan till den i baren inbyggda TVn.....
/W
En kabel genererar inte bildsignalen, den bara förmedlar den.Workingclasshero skrev:
Har du tänkt dig att titta på TV via playappar? Eller något annat? Om TVn i sig är "smart" så har den motsvarande funktionalitet inbyggd. Att den har ett nätverksuttag talar starkt för det. Använd nätverkskabel om nu TVn står en meter från routern, det är bättre än WiFi.
Starta som du tänkt, då kan du titta via appar i TVn och förhoppningsvis får du ut ljudet till din reciever via den optiska utgången. Sen kan du fundera vidare på DVD i ett senare skede.
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Tacktommib skrev:
En kabel genererar inte bildsignalen, den bara förmedlar den.
Har du tänkt dig att titta på TV via playappar? Eller något annat? Om TVn i sig är "smart" så har den motsvarande funktionalitet inbyggd. Att den har ett nätverksuttag talar starkt för det. Använd nätverkskabel om nu TVn står en meter från routern, det är bättre än WiFi.
Starta som du tänkt, då kan du titta via appar i TVn och förhoppningsvis får du ut ljudet till din reciever via den optiska utgången. Sen kan du fundera vidare på DVD i ett senare skede.
Det känns som du har kommit ner till den nivå jag just uppnått
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Ja, där Dilato visar. Sen får du konfigurera den så att du tar ljudet från den när du väljer DVD.
Som jag ser det är ditt största problem dock att få bild från DVDn till TVn. Eller har din DVD HDMI ut? Då måste du kolla att DVDn också accepterar att mata ut ljud på optisk ut samtidigt. Eller att ljudet går via TVn. Det blir rätt krångligt med den uppsättning utrustning du har ärligt talat.
Som jag ser det är ditt största problem dock att få bild från DVDn till TVn. Eller har din DVD HDMI ut? Då måste du kolla att DVDn också accepterar att mata ut ljud på optisk ut samtidigt. Eller att ljudet går via TVn. Det blir rätt krångligt med den uppsättning utrustning du har ärligt talat.
Jag har en liknande Harman Kardon Surround och har valt att inte köra bild genom den utan bara ljudet.
En optokabel från TVn och en från Bluray/DVD.
Bluray/DVD kopplad med HDMI till TV, ljudet från TV går till Surround på Digital1 input (även när bilden kommer från BluRay) och jag kan välja Digital2 ingång om jag vill ha bara ljudet från BluRay-spelaren (när jag tittar på TV men samtidigt lyssnar på CD eller MP3-sticka i BluRay-spelaren).
En optokabel från TVn och en från Bluray/DVD.
Bluray/DVD kopplad med HDMI till TV, ljudet från TV går till Surround på Digital1 input (även när bilden kommer från BluRay) och jag kan välja Digital2 ingång om jag vill ha bara ljudet från BluRay-spelaren (när jag tittar på TV men samtidigt lyssnar på CD eller MP3-sticka i BluRay-spelaren).