6 001 läst · 77 svar
6k läst
77 svar
Hur kopplar jag in min nya tv mot fibern och min gamla dvd och förstärkare
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Du har både koaxial digital ingång och optisk ingång på din förstärkare, och det samma på denna, så du kan koppla både ljudet från denna och TVn till förstärkaren. Det sitter en fjädrande lucka, inget pluggat. Ser att du har svideo i både dvdn och förstärkaren, för bild men din tv har ingen ingång för det, och dvdn har ingen hdmi så det blir svårt. Du kan rippa dina dvder till filer, men enklare är nog att skaffa en nyare burk.Workingclasshero skrev:
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
HejJ Jocke Best skrev:Du har både koaxial digital ingång och optisk ingång på din förstärkare, och det samma på denna, så du kan koppla både ljudet från denna och TVn till förstärkaren. Det sitter en fjädrande lucka, inget pluggat. Ser att du har svideo i både dvdn och förstärkaren, för bild men din tv har ingen ingång för det, och dvdn har ingen hdmi så det blir svårt. Du kan rippa dina dvder till filer, men enklare är nog att skaffa en nyare burk.
Vad är svideo?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är problemet, och går det att lösa?
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Med bildkälla menar jag den fysiska utrustningen som genererar en bildsignal. Det kan vara en chromecast, en apple tv, en dator, en dvd-spelare eller något annat. I många fall TVn själv via en extern antenningång (matad via vanlig gammal bonnaantenn eller parabol/kabelnät. Om du inte är intresserad av sk. marksänd TV så finns ingen anledning att kludda med något av detta.
Om vi då antar att du har din DVD och en chromecast som bildkällor så kopplar du Chromecasten direkt till TVns HDMI-ingång. Från TVn drar du sedan en optisk kabel till recievern. När du tittar på Chromecast får du ställa in recievern så att den tar ljudet från den optiska ingången du kopplade till. För DVDn kan du gå antingen via TVn eller via recievern. Enklast är kanske att gå direkt till TVn så att det alltid blir samma för ljudet men jag misstänker att du då kommer tappa ljudkanaler. Bästa är om du har en DVD med HDMI-utgång, då blir det lite lättare. Du måste också kolla att TVn kan mata ut 5.1-ljud via den optiska utgången när signalen kommer in på HDMI, det är inte givet att den kan/vill göra det pga HDCP. En DVD med HDMI-utgång lär vara billig på t.ex. blocket.
Om vi då antar att du har din DVD och en chromecast som bildkällor så kopplar du Chromecasten direkt till TVns HDMI-ingång. Från TVn drar du sedan en optisk kabel till recievern. När du tittar på Chromecast får du ställa in recievern så att den tar ljudet från den optiska ingången du kopplade till. För DVDn kan du gå antingen via TVn eller via recievern. Enklast är kanske att gå direkt till TVn så att det alltid blir samma för ljudet men jag misstänker att du då kommer tappa ljudkanaler. Bästa är om du har en DVD med HDMI-utgång, då blir det lite lättare. Du måste också kolla att TVn kan mata ut 5.1-ljud via den optiska utgången när signalen kommer in på HDMI, det är inte givet att den kan/vill göra det pga HDCP. En DVD med HDMI-utgång lär vara billig på t.ex. blocket.
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Vad gör en chromecast som en kabel inte gör?tommib skrev:
Med bildkälla menar jag den fysiska utrustningen som genererar en bildsignal. Det kan vara en chromecast, en apple tv, en dator, en dvd-spelare eller något annat. I många fall TVn själv via en extern antenningång (matad via vanlig gammal bonnaantenn eller parabol/kabelnät. Om du inte är intresserad av sk. marksänd TV så finns ingen anledning att kludda med något av detta.
Jag vet inte ens vad det är så jag vet inte vad jag ska fråga om....
Surfade runt lite för att först, och kom fram till något trådlöst, min router är en meter från TVn, så jag vet inte vad jag ska med det till, förklara gärna då jag inte vet.
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 223 inlägg
Okej, jag har dragit ner brallorna till fotknölarna idag och blottat min totala okunskap i detta ämne, men jag har lärt mig lite iaf.
Som steg 1 tänker jag nu dra ur en av scartkablarna (som ligger dolda i väggen) tillsammans med en dragtråd för att kunna dra in en optisk kabel mellan TV och reciver.
Sen starta upp TVn och se hur det fungerar med Wifi från routern och om ljudet fungerar med den optiska kabeln mellan TV och reciver.
Är det rätt tänkt så långt?
/W
Som steg 1 tänker jag nu dra ur en av scartkablarna (som ligger dolda i väggen) tillsammans med en dragtråd för att kunna dra in en optisk kabel mellan TV och reciver.
Sen starta upp TVn och se hur det fungerar med Wifi från routern och om ljudet fungerar med den optiska kabeln mellan TV och reciver.
Är det rätt tänkt så långt?
/W