K
K Kardan79 skrev:
Med denna inkoppling?

[bild]
OM ledarna till armaturen går raka vägen till brytaren, då har du nog bytt plats på två av de bruna ledarna.
Du har ju bara en slät brun som ska kopplas in i brytaren. Den bruna ledaren vid armaturen är slät.
På bilden ser du ut att ha kopplat in den släta bruna vid "L".

Har du provat att dra försiktigt i den bruna ledaren vid armaturen för att se vad som händer i dosan?
Om den släta bruna som går rakt uppåt rör sig, då vet vi att du kopplat in den fel på brytaren.

Elektrisk kopplingsdosa med brun ledare kopplad till terminal "L", omgiven av blå ledare och grönt kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

K
B Bengt Olof rogland skrev:
…. Men ingen ström till termostaten…. Uttaget har jag inte kollat…. Men således felkopplade..
Jag tror att du hade bytt plats på 2 av de bruna ledarna.
Om de blå (nolla) var rätt inkopplade har jag ingen aning om.

K Kardan79 skrev:
OM ledarna till armaturen går raka vägen till brytaren, då har du nog bytt plats på två av de bruna ledarna.
Du har ju bara en slät brun som ska kopplas in i brytaren. Den bruna ledaren vid armaturen är slät.
På bilden ser du ut att ha kopplat in den släta bruna vid "L".

Har du provat att dra försiktigt i den bruna ledaren vid armaturen för att se vad som händer i dosan?
Om den släta bruna som går rakt uppåt rör sig, då vet vi att du kopplat in den fel på brytaren.

[bild]
Tack för tipset!
Den rör sig!

K
Tack för tipset!
Den rör sig!
Elektrisk kopplingsplatta med kabelanslutningar märkt L1, X, N. Två räfflade och en slät kabel markerade vid pil och "L".
Skapa konto

Då hade du nog bytt plats på de här två.
Den släta vid pilen. De två räfflade vid "L".

K
K Kardan79 skrev:
[bild]

Då hade du nog bytt plats på de här två.
Den släta vid pilen. De två räfflade vid "L".
Jag har ingen som helst aning om de blå är rätt kopplade, men såhär ska det inte se ut när du är klar.

Elektrisk koppling med grönt kopplingsblock och blå ledningar; en krets verkar vara felkopplad enligt konversationen.
Skapa konto

Tack för tipset!
Den rör sig!
Stort Tack!!!
Allt funkar!!!
Värt en vinare om du har vägarna förbi Åhus!!

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Ska rätta till det som stickerut….endast temporärt …
En fråga till…
Hur få ut tråd ur kopplingsplinten?
Förr skruvade man fast men nu sticker man och den låser automatiskt
Trots tryck på den den lilla låsknappen är det omöjligt få ut kabeln
Vad gör man?

K
En fråga till…
Hur få ut tråd ur kopplingsplinten?
Förr skruvade man fast men nu sticker man och den låser automatiskt
Trots tryck på den den lilla låsknappen är det omöjligt få ut kabeln
Vad gör man?
Det brukar sitta som bara h-e.
Prova att trycka ner knappen med ett tillhygge, så att du får ner den ordentligt, och så använder du en tång för att få grepp om ledaren nära plinten. Sen får du lirka, vrida och bända. Är inte säkert att det går bra.

Brukar inte vara nåt problem om man använder rätt sorts kabel och inte tvinnar ihop kardelerna.

K
useless useless skrev:
Brukar inte vara nåt problem om man använder rätt sorts kabel och inte tvinnar ihop kardelerna.
Då använder vi oss av olika grejer.
Av olika skäl har jag oftast använt EK/EKK/EKLK genom åren (främst för att det har varit gratis). Men, jag har i viss utsträckning haft problem även med flerkardelig kabel.

Syrrans man är elektriker sedan typ 25 år och har hjälpt till en del hemma hos mig i samband med renovering. Även han har levt rövare över ledare som sitter fast (och slitit loss hela kopplingsplintar).

Om man använt flerkardelig kabel kan man, som en sista utväg, klippa kabeln en bit från plinten och försöka lirka ut en kardel i taget. Är dock absolut inte där jag skulle börja. Oftast räcker det att trycka ner knappen ordentligt.

Alltså. Folk undrar hur vissa installationer kan se ut som dom gör. Här har vi ett bra exempel på när det ser ut lite hajkon bajkong.

Att koppla in saker halvt och tvinnat bara för att testa kan var nog så farligt. Att man dessutom testar sig fram på detta sättet är för mig helt oförståeligt och visar på noll respekt för vad man håller på med.

Dessutom har ingen reagerat på skruven som spräckt dosan i botten….

Inte konstigt att saker går åt helvete ibland…

• Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.