1 085 läst · 56 svar
1k läst
56 svar
Hur koppla trappströmbrytare i badrum?
OM ledarna till armaturen går raka vägen till brytaren, då har du nog bytt plats på två av de bruna ledarna.K Kardan79 skrev:
Du har ju bara en slät brun som ska kopplas in i brytaren. Den bruna ledaren vid armaturen är slät.
På bilden ser du ut att ha kopplat in den släta bruna vid "L".
Har du provat att dra försiktigt i den bruna ledaren vid armaturen för att se vad som händer i dosan?
Om den släta bruna som går rakt uppåt rör sig, då vet vi att du kopplat in den fel på brytaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för tipset!K Kardan79 skrev:OM ledarna till armaturen går raka vägen till brytaren, då har du nog bytt plats på två av de bruna ledarna.
Du har ju bara en slät brun som ska kopplas in i brytaren. Den bruna ledaren vid armaturen är slät.
På bilden ser du ut att ha kopplat in den släta bruna vid "L".
Har du provat att dra försiktigt i den bruna ledaren vid armaturen för att se vad som händer i dosan?
Om den släta bruna som går rakt uppåt rör sig, då vet vi att du kopplat in den fel på brytaren.
[bild]
Den rör sig!
Ska rätta till det som stickerut….endast temporärt …
Det brukar sitta som bara h-e.B Bengt Olof rogland skrev:
Prova att trycka ner knappen med ett tillhygge, så att du får ner den ordentligt, och så använder du en tång för att få grepp om ledaren nära plinten. Sen får du lirka, vrida och bända. Är inte säkert att det går bra.
Då använder vi oss av olika grejer.useless skrev:
Av olika skäl har jag oftast använt EK/EKK/EKLK genom åren (främst för att det har varit gratis). Men, jag har i viss utsträckning haft problem även med flerkardelig kabel.
Syrrans man är elektriker sedan typ 25 år och har hjälpt till en del hemma hos mig i samband med renovering. Även han har levt rövare över ledare som sitter fast (och slitit loss hela kopplingsplintar).
Om man använt flerkardelig kabel kan man, som en sista utväg, klippa kabeln en bit från plinten och försöka lirka ut en kardel i taget. Är dock absolut inte där jag skulle börja. Oftast räcker det att trycka ner knappen ordentligt.
Alltså. Folk undrar hur vissa installationer kan se ut som dom gör. Här har vi ett bra exempel på när det ser ut lite hajkon bajkong.
Att koppla in saker halvt och tvinnat bara för att testa kan var nog så farligt. Att man dessutom testar sig fram på detta sättet är för mig helt oförståeligt och visar på noll respekt för vad man håller på med.
Dessutom har ingen reagerat på skruven som spräckt dosan i botten….
Inte konstigt att saker går åt helvete ibland…
Att koppla in saker halvt och tvinnat bara för att testa kan var nog så farligt. Att man dessutom testar sig fram på detta sättet är för mig helt oförståeligt och visar på noll respekt för vad man håller på med.
Dessutom har ingen reagerat på skruven som spräckt dosan i botten….
Inte konstigt att saker går åt helvete ibland…
Liknande trådar
-
Felkopplade rör badrumsrenovering
Badrum -
Ihopkopplad ventilation i badrum
Ventilation -
Hur funkar badrumsfläkt med timer kopplad till belysning?
El -
Nyinstallation av badrumsfläkt. Behövs strömbrytare eller ska det vara permanentkopplad el?
Ventilation -
Seriekopplade (??) armaturer i badrum - HJÄLP!
El