Men den skissen kan jag inte riktigt förstå tyvärr. En märklig kombination av kronbrytare med inbyggd 2-polig brytning? Grå som tändtråd till väggarmatur eller fläkt eller brun som tändtråd till väggarmatur eller fläkt. Spelar egentligen ingen roll. Men den högra delen med "N" följt av brytare kan jag inte förstå. Har du någon bild på bak- och framsidan på den gamla brytaren?

B Bengt Olof rogland skrev:
…. Fel skrivet…. Dimmer styr inte golvtermostaten…
färgerna vägg belysning

• Elinstallation med färgade kablar för väggbelysning mot vit kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Hade önskat att jag visste…. Bifogar skiss på den gamla brytaren…
Nu missförstod du. Jag har efterfrågat ett fotografi som överskådligt visar hur det ser ut vid brytaren.
Du har bara lagt ut en massa närbilder.

Enligt din skiss (som jag förstår den) ska det finns 5 st. bruna ledare, 3 st. blå och 1 st. grå som ska kopplas till brytaren på ett eller annat vis.
När jag tittar på fotografierna ser jag 3 st. bruna ledare.
Jag förstår alltså inte skissen.

EDIT - det kom en ny bild medan jag skrev.

Ok, då måste det vara grå till fläkten.

K
J Josth skrev:
Ok, då måste det vara grå till fläkten.
Precis.
Den där bilden underlättade massor!

K
J Josth skrev:
Men den skissen kan jag inte riktigt förstå tyvärr. En märklig kombination av kronbrytare med inbyggd 2-polig brytning? Grå som tändtråd till väggarmatur eller fläkt eller brun som tändtråd till väggarmatur eller fläkt. Spelar egentligen ingen roll. Men den högra delen med "N" följt av brytare kan jag inte förstå. Har du någon bild på bak- och framsidan på den gamla brytaren?
Har funderat över exakt samma sak, och har suttit och googlat som tusan.
Finns det ens 2-pol kron?

K Kardan79 skrev:
Har funderat över exakt samma sak, och har suttit och googlat som tusan.
Finns det ens 2-pol kron?
Bild av den gamla med mitt försök till inkoppling vilket inte lyckades…

• Elektrisk komponent med kopplingsledningar i en dosa, märkta L1, X, N. Omisslyckat försök till inkoppling.
    Skapa konto
Bild av den gamla med mitt försök till inkoppling vilket inte lyckades…

• Strömbrytare utanpåliggande, ansluten med blå och brun tråd, närbild.
    Skapa konto
Friskt kopplat, hälften brunnet!

• Haha
  • Gilla
utmedväg19 och 3 till
  • Laddar…
K
Elektrisk dosa med flera färgade ledningar, bl.a. brun och gulgrön, med orange markering som visar ledningarnas riktning.
Skapa konto

Om ledarna går direkt från dosan som brytaren sitter i till väggarmaturen, då är det de som går uppåt (enda släta bruna).

Om den gulgröna på bilden kommer från hålet nere till vänster (se pil och ring), då kan vi ha inkommande fas, nolla och jord där, tillsammans med den grå ledaren som går till fläkten.

Allt lyser….. men på fel sätt… väggarmatur och fläkt funkar men går inte att separera…

K Kardan79 skrev:
[bild]

Om ledarna går direkt från dosan som brytaren sitter i till väggarmaturen, då är det de som går uppåt (enda släta bruna).

Om den gulgröna på bilden kommer från hålet nere till vänster (se pil och ring), då kan vi ha inkommande fas, nolla och jord där, tillsammans med den grå ledaren som går till fläkten.
Jord kommer från nere till vänster…. Helt rätt!
Tror du dej kunna rita en skiss på möjlig inkoppling?

K
Allt lyser….. men på fel sätt… väggarmatur och fläkt funkar men går inte att separera…
Med denna inkoppling?

Grön kopplingsdosa med blå och bruna inledningar samt markeringar L1, X, N.
Skapa konto

Ja
…. Men ingen ström till termostaten…. Uttaget har jag inte kollat…. Men således felkopplade..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.