Hej!
Frågat tidigare men ej lyckats.
Införskaffat ny strömbrytare men inte lyckats något vidare…
Finns takspot, belysning vägg, fläkt och golvvärme
Skissen visar färger och ingång i dosan
Hur kopplarjag?

• Närbild av eluttag med flera färgade kablar i en kopplingsdosa; del av ett försök att installera ny strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en elinstallation med flera färgkodade kablar i en dosa, för anslutning av strömbrytare för takspot, väggbelysning, fläkt och golvvärme.
    Skapa konto
  • Blå strömbrytare med symboler och text monterad i ett väggfäste, del av ett elprojekt med fokus på koppling av belysning och andra komponenter.
    Skapa konto
  • Handritad skiss över elkopplingar med färgmarkeringar för blå, brun, grå, orange och jord in i en dosa.
    Skapa konto
Behövs egentligen bilder på hur den gamla brytaren var inkopplad på de ledningarna. Menar du att du vill byta en gammal kronbrytare till en ny? Förstår inte vad du ska med trappbrytaren till då?

jag jag skrev trapp men menar kron…
Den gamla var inkopplad färgmässigt som skissen visar…

• Elektrisk skiss med färgkodning: brun L1, blå N, grå, brun och blå kablar med markeringar, inklusive "Z+1" i rutan.
    Skapa konto
Har du en bild på den gamla kronbrytaren? "X" betyder bara blidplint där man kan skarva ledningen. Det vore bra med en bild på dimmern nedanför också och hur det ser ut i den dosan.

K
B Bengt Olof rogland skrev:
Frågat tidigare men ej lyckats.
Införskaffat ny strömbrytare men inte lyckats något vidare…
Finns takspot, belysning vägg, fläkt och golvvärme
Skissen visar färger och ingång i dosan
Hur kopplarjag?
Bild av elektriska kablar och brytare samt en handritad skiss som visar anslutningar av bruna, blå, grå och orange kablar och dess ledningsdragning.
Skapa konto

Jag fattar inte riktigt.
Jag försöker jämföra bilden av kablarna och brytaren med din skiss.
På bilden ser jag två bruna och två blå samt en grå ledare inkopplade till brytaren.
Jag ser en orange i bakgrunden, men den verkar ledd förbi/genom dosan (precis som gulgrön/jord).
Ser jag fel vad gäller den orangea ledaren?

jag jag skrev trapp men menar kron…
Den gamla var inkopplad färgmässigt som skissen visar…

• Grön elkomponent med kablar synlig i vägguttag under installation, upplyst av ficklampa.
    Skapa konto
  • Närbild av elinstallationsdetalj med grönt plasthölje och flera bruna kablar anslutna, monterad på en metallplatta.
    Skapa konto
K
J Josth skrev:
Har du en bild på den gamla kronbrytaren? "X" betyder bara blidplint där man kan skarva ledningen. Det vore bra med en bild på dimmern nedanför också och hur det ser ut i den dosan.
"TD315". Den hänger väl ihop med fläkten, inte belysningen?

Tror det står ATD315, en vanlig dimmer för olika ljuskällor. Till fläktar brukar man ha tyristorstyrning.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Inga vidare bra bilder tyvärr. Svårt att få en överblick och tydliga bilder på apparaternas fram- och baksidor finns bara till vissa. Uppifrån ska det alltså sitta en kronbrytare och nedanför den en ljusdimmer och nedanför den ett 1-vägs jordat schukouttag och ytterligare något annat nedanför den, golvvärmetermostat?

K
J Josth skrev:
Tror det står ATD315, en vanlig dimmer för olika ljuskällor. Till fläktar brukar man ha tyristorstyrning.
Så är det säkert.
Ursäkta!

Färger på dimmern
Brun , räfflad brun och orange

• Handritad cirkel med textangivelser: "blå brun", "grå blå", "räfflad brun" på en papperslapp mot jeansbakgrund.
    Skapa konto
Färgerna säger tyvärr bara ganska lite. Det är enbart gul/grön jord som är skyddad och absolut inte alls får användas till annat. Blå kan t.ex. vara nolla men även tändtråd och olika i olika dosor.

Alltså ibland ska man kanske inse sina begränsningar och ringa någon som vet? Det här verkar vara ett sånt tillfälle.

• Gilla
utmedväg19 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.