877 läst · 21 svar
877 läst
21 svar
Hur konstruera innertak på detta varmgarage? öppet till nock
Har byggt ett murat isoleca garage med takstolar enligt bild.
Inser nu att jag helst vill ha öppet till nock dvs ha isoleringen nära yttertaket. Jag behöver utnyttja ytan vid taket för varmförvaring.
Hur konstruerar man taket manke på takstolarnas utformning? Jag avser plast, ev luftspalt, isolering, innertak osv.
Utanför råsponten blir ju papp, läkt, lertegel.
Egentligen hade väl andra takstolar varit mer lämpade.
Inser nu att jag helst vill ha öppet till nock dvs ha isoleringen nära yttertaket. Jag behöver utnyttja ytan vid taket för varmförvaring.
Hur konstruerar man taket manke på takstolarnas utformning? Jag avser plast, ev luftspalt, isolering, innertak osv.
Utanför råsponten blir ju papp, läkt, lertegel.
Egentligen hade väl andra takstolar varit mer lämpade.
![Takstolar av trä på ett murat garage, med genomskärning som visar konstruktionen och hur den kan isoleras för varmförvaring.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/847/847233-ece334c43c191547721c1590397d8f9a.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjorde samma konstruktion i stugan när vi renoverade. Luftspalt under råsponten som tätades med insektsnät vid takfoten, salade på takstolarna för att få i mer isolering, satte upp ångbroms tvärs takstolarna och fyllde på med lösull allt eftersom i facken.
Tejpade alla häftstift, skarvar samt runt strävorna (där w-formationen möter takstolarna) - detta var tidskrävande. Därefter ett lager glespanel i motsatt riktning av takstolarna och sen ett till lager i samma riktning som takstolarna. Fick då till ett installationsskikt för elen och fäste liggandes panel med dyckerpistol.
Hade i efterhand tagit dit en firma som fått spruta in lösullen så man slapp ett moment själv. Gick åt många rullar med svindyr tejp för ändamålet.
Tejpade alla häftstift, skarvar samt runt strävorna (där w-formationen möter takstolarna) - detta var tidskrävande. Därefter ett lager glespanel i motsatt riktning av takstolarna och sen ett till lager i samma riktning som takstolarna. Fick då till ett installationsskikt för elen och fäste liggandes panel med dyckerpistol.
Hade i efterhand tagit dit en firma som fått spruta in lösullen så man slapp ett moment själv. Gick åt många rullar med svindyr tejp för ändamålet.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/343261_180x.jpg?v=1682425726)
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Tack för bra svar!D Dalatorp skrev:Gjorde samma konstruktion i stugan när vi renoverade. Luftspalt under råsponten som tätades med insektsnät vid takfoten, salade på takstolarna för att få i mer isolering, satte upp ångbroms tvärs takstolarna och fyllde på med lösull allt eftersom i facken.
Ja det är väl det fetmarkerade momentet som känns värst.
Finns det ingen helt annan konstruktionstyp som gör att man slipper detta? Diffusionsöppet ger väl samma problem då man ändå måste ha ångbroms istället för plast?
Om du inte måste använda den takstolen kan du ju köpa limträbalk i nocken och slippa w formationen. Då blir det mycket enklare och väggen blir förstärkt och tar lasten. Vår stuga blev dock snygg med öppet utan att ta bort takstolarna, betsat mörkt och behöll gamla charmen. Hade blivit betydligt dyrare annars. Är inte så farligt mycket isolering så tänker att fukten torkar bort av värmen som kommer vidare upp. Återstår att se när vi byter taket.P plan-g skrev:
Takstolarna är nya och redan monterade, så det blir dom.D Dalatorp skrev:Om du inte måste använda den takstolen kan du ju köpa limträbalk i nocken och slippa w formationen. Då blir det mycket enklare och väggen blir förstärkt och tar lasten. Vår stuga blev dock snygg med öppet utan att ta bort takstolarna, betsat mörkt och behöll gamla charmen. Hade blivit betydligt dyrare annars. Är inte så farligt mycket isolering så tänker att fukten torkar bort av värmen som kommer vidare upp. Återstår att se när vi byter taket.
Antar att ordet för takkonstruktionen som jag efterfrågar är parallelltak?
Tilläggas bör att råspont och tät underlagspapp redan är monterad.
I mitt garagebygge ha jag isolerat mot yttertaket .
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/page-3
Före takstolarna sattes på plats spikade jag på trälister för luftkanaler .
Luftningen i nock är ca 8-10 cm bred , täcktes med diffusionstät plast på läkten till takpannor .
Tyvärr ingen bra bild vid takfoten men använde vaxad kartong till luftkanalen .
https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-1-a-garagebygge-i-mitt-liv.296559/page-3
Luftningen i nock är ca 8-10 cm bred , täcktes med diffusionstät plast på läkten till takpannor .
![Isolerat garagebjälklag med trälister och takstolar, samt stege och byggställning i förgrunden.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/847/847329-494aca9f401fc1dd9395e8ec117ad95c.jpg)
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Tack för bra svar och bild! Har läst din andra tråd med behållning. Det blir nåt liknande hos mig.Tomture61 skrev:
I mitt garagebygge ha jag isolerat mot yttertaket .
[länk]
[bild]
Var det jobbigt att täta all plast kring takstolarnas nedgående stöttor?
Är inte säker på vad du menar med luftkanaler. Det är avståendet mellan råsponten och din vax-kartong? Vad fyller kartongen för funktion? Hade själva avståndet inte gått att få till genom att bara sätta typ läkt som distanser mellan råspont och isolering?
Det var ett pillerjobb att täta plasten mot takstolsdelar , använde åldersbeständig tejp .P plan-g skrev:Tack för bra svar och bild! Har läst din andra tråd med behållning. Det blir nåt liknande hos mig.
Är inte säker på vad du menar med luftkanaler. Det är avståendet mellan råsponten och din vax-kartong? Vad fyller kartongen för funktion? Hade själva avståndet inte gått att få till genom att bara sätta typ läkt som distanser mellan råspont och isolering?
Luftkanaler är det mellan råspontens undersida och isoleringen .
Närmast hammarband och en bit upp körde jag med vaxbehandlad wellpapp (lätt att böja) resterande användes masonit .
Vindavledare i wellpapp https://www.optimera.se/bygghandel/...ter-övrigt/vindavledare-1270x1200mm-002590304P plan-g skrev:Tack för bra svar och bild! Har läst din andra tråd med behållning. Det blir nåt liknande hos mig.
Ska luftspalten ventileras ut via nock på något sätt eller ska luftningen ske "från takfot till takfot" via luftkanalerna?Tomture61 skrev:
Har samma takvinkel som du och tänkte länge isolera upp mot taket på mitt garage som jag byggde för drygt 20 år sedan. Det är 145-regel som överram så tänkte ha 95-isolering med isolerplattor och plast etc så det skulle bli 50 mm luftspalt uder sponten, men det är som tidigare nämnts strul där W-stolarna ansluter till överramen. Har övergett detta och tänkte isolera under underramen istället (horisontella nedersta bjälken). I vilket fall så undrade jag också om det behöver ventileras ut via nocken. Man ställer ju ofta en stående regel ovanpå takstolarna som man sedan monterar nockpannorna i, men det verkar enligt mina efterforskningar som att det räcker att ha öppet mellan takfot-till-takfot. Just med den flacka vinkeln så kommer det att blåsa igenom.P plan-g skrev:
![Garageinnertak med träbjälkar och en hög träpaneler ovanför W-stolar; metallstege lutande mot väggen.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/847/847690-c791ace2be828801e3504b44d917b72a.jpg)
Logga in
Skapa konto
Edit: man ser i bilden den svarta skarven i sponten högst upp där jag tänkte skära upp den svarta takpappen och ansluta till den stående regeln för nockpannorna. Nu valde jag då den andra lösningen att ha själva "vindsdelen" oisolerad. Eller, det har ju inte hänt än, men kommer att... ja, enligt plan i alla fall...
Redigerat: