Tomture61
Tror det ska mycket till innan 6 st 100 mm spik (från sidan till 170 regel) trälim + 8 st 100 mm spik + 4 st 6 x 90 mm träskruv till dom korta reglarna ska rasa/lossna !
 
  • Gilla
Tardysix och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte det är det som är risken, utan att med tidens tand kommer den takstolen hänga ner nån cm.. Generellt sett.
Huruvida din gedigna spik-skruv-lim-skarvning kommer riskera att sjunka med tiden eller ej kan jag dock inte uttala mig om i detta fallet. Det finns väl regelverk för sådant där hur många spik/skruv som krävs vid laskning vid olika belastningar och konstruktioner, står kanske på träguiden!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
Dagens bild , takstolar med förberedda nedsalningar och luftkanaler. Takstolar under konstruktion med nedsalningar och integrerade luftkanaler i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nerx och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Nybyggd trästomme till hus med spikade reglar och en stege lutad mot konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigspikat för idag
 
  • Gilla
nerx
  • Laddar…
Kul med ett till garagebygge!
 
Ser bra ut (y)
 
Tomture61
Takstolarna monterade utan kran :sweat:
Lyckades med konststycket att få en takstol i huvet också :(
Svartnade ett tag :rolleyes:
Min medhjälpare missuppfattade kommandot "släpp lite på repet"
Kan vara bra med hardhat ibland ! Carbon fiber hardhat på vit bakgrund, reflekterar att bära skyddsutrustning vid byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
När taket är klart funderar jag på att göra tvärt om ang ytterväggar , börja från insidan
och isolera utifrån . Vill komma åt att förstärka i hörnen , fästa ihop stående reglarna på ett bra sätt.
Hur många spik och var sätter man på ytterpanelen (145 mm bred med lockläkt) mitt på eller
en i vardera sidan , vet att trät kommer att krympa minst 5-10 mm.
 
Tomture61
Svarar mig själv . Saxat ur träguiden
Illustration av träreglar i en vägg med beskrivande texter och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Nylagd råspont på tak, handspikad med verktyg synliga, och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

480 meter råspont ,handspikad (1500 spik)
Tog 1,5 vecka (med lite regnväder imellanåt ) Nästa sida imorgon:sweat:
 
  • Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Ett tips, du behöver inte dubbelspika om du inte ska skarva då räcker det med en spik
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Annat tips är att köpa/hyra spikpistol (gas eller tryckluft) går snabbare och är roligare :)
 
Tomture61
Har köpt en spikpistol till takpappen :)
Kommer att sälja senare ,
BASSO PAPP C31/45-F1
När jag byggde takkupor på mitt bostadshus fick jag erfara skillnaden mellan spik o spik :rolleyes:
Spik från fabrik satt som en :poop:
Spik som jag själv slagit i :strong:
PS . Har en massa lådor med spik över från bygget av bostadshuset , snickarna föredrog maskinspik :p
 
Redigerat:
Tomture61
Har nu verkligen lärt mig och hantera hammaren :D
Det är hammaren som skall jobba , inte armen så mycket :geek:
När jag la ut råsponten så la jag ca 4-5 varv , ställde en stege från insidan av garaget , tyngden av mig/stegen+en hammare med en råspontbit fick brädorna tajta .
 
Tomture61
Oisolerad träkonstruktion för tak med synliga takstolar, sparrar och bjälkar under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart är det trä på hela taket :)
Kvar på takdelen , takpapp på höger sida , ströläkt , takpannor , nockbräda , nockpannor , vindskivor , div vit plåt :sweat:
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.