Maria T Maria T skrev:
Håller med om att stopplikt i tre/fyrvägskorsning funkar utmärkt - finns minst tre såna i närheten av där jag bor, och alla tar hänsyn. Så går det att applicera på fler korsningar så välkomnar jag det.
Stämmer tyvärr icke. Jag fick ny bil efter att ha kört helt enligt reglerna i en sådan korsning. Den som körde på mig:
Körde om i korsning
Körde 70 på 30-sträcka
Stannade inte vid stoppskylten.

Han fick ett antal dagsböter för vårdslöshet i trafik.

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller nog ändå med om att stopplikt i tre/fyrvägskorsningar normalt fungerar utmärkt. Sen finns det alltid någon bilförare som bryter mot alla regler, men det innebär ju inte att lösningen fungerar. Annars fungerar nog ingen trafiklösning överhuvudtaget, då det finns folk som kör mot rött, folk som kör åt fel håll (iknklusive motorvägar), folk som gör omkörningar där man inte ska etc.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
harry73
Fyrvägs stopplikt är en sak, men jag lärde mig i tråden att det finns rondellkorsningar som inte är cirkulationsplats, men som är fyrvägskorsning med vajningsplikt för alla anslutande vägar. Det måste vara ett stort ofog.
Det finns ingen stopplikt, så man får gasa över korsningen i full fart, men sedan finns det inte heller en högerregel och man behöver inte ens följa den vanliga körriktningen rund rondellen.
Så man får i full fart köra medurs rund rondellen och blir det krock är det oklart vilka regler gäller.

Du ska nog lämna in körkortet.

harry73
D Daniel 109 skrev:
Du ska nog lämna in körkortet.
Om det var menat till mig får du gärna förtydliga dit (annars också)

Ja, det var riktat till dig.

• Haha
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
vcx
Tänkte på den här tråden när jag var ute och körde på Hisingen idag (på väg från Hornbach). Inte speciellt imponerad av filvalet, men föraren blinkade å andra sidan, så 50/50 kanske... :rolleyes:

• Gilla
Ninox
  • Laddar…
Man undrar ju hur nära det var att smälla och hur okunnig föraren av kamerabilen var om det givet att det inte inte ens syns en ryckning i ratten när tutandet kommer.

Är rätt oimponerad av folk som ställer sig tvärs över gång- och cykelbanan sådär också, även om det väl iofs. inte är direkt trafikfarligt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
vcx
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man undrar ju hur nära det var att smälla och hur okunnig föraren av kamerabilen var om det givet att det inte inte ens syns en ryckning i ratten när tutandet kommer.
Detta var tänkt som en inlaga i debatten om att förare som "svänger vänster" i högerfilen, förutom att skapa problem för folk inne i rondellen, även gör detsamma för dom på väg in. Av tutningen att döma så verkar Peugeotföraren inte speciellt självkritisk heller.

(Jag är alltså inte det minsta inblandad, utan det är Fabian det tutas på.)

Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Blev inspirerad av en annan topic här på forumet om mittenfilkörning, och tänkte ställa frågan jag har undrat över i ett decennium. Säg att vi har en 2 -filig rondell, och en bil på den innersta filen. Rondellen kopplar till 2-filiga vägar. I 9 av 10 fallen jag ser dagligen att bilen bilen gå ut ur rondellen direkt på utfilen, trots att den är på innerfilen. I kanske 2 av 10 fallen behöver jag på utfilen bromsa för att en olycka inte ska ske.

Är det såhär man lär ut här i körskolan?(jag fick mitt körkort utomlands) Eller har jag bara otur i trafiken?
Någon postade redan en karta om hur man ligger i filerna. Jag vill tillägga 2 andra viktiga tips.

1) kör på tvåans växel i en rondell, dvs låg hastighet, då undviker man krockar o underlättar för andra att komma in i cirkulationen.

2) signalera både in och även ut ur rondellen, av samma anledning som punkt 1.

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
1. Vad är en växel? ;)
2. Hur då? Ska man tuta för att visa att här kommer jag? För blinkersen kan ju bli direkt missvisande om man blinkar höger och svänger vänster eller vice versa. Därmed inte sagt att jag inte ofta blinkar in i en rondell, för det gör jag, men situationsanpassat och aldrig om jag ska rakt fram.

• Gilla
Bangan
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Detta var tänkt som en inlaga i debatten om att förare som "svänger vänster" i högerfilen, förutom att skapa problem för folk inne i rondellen, även gör detsamma för dom på väg in. Av tutningen att döma så verkar Peugeotföraren inte speciellt självkritisk heller.

(Jag är alltså inte det minsta inblandad, utan det är Fabian det tutas på.)
Jag förstod också att kritiken var mot bilen framför den med dash-cam, men jag trodde ärligt att den senare verkade gena genom rondellen och skar av någon och tutades på.

Att Peugoten tutade på någon som knappt ens var i vägen för den föresvävade mig faktiskt inte. :oops:

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Mikael_L
Därmed inte sagt att jag inte ofta blinkar in i en rondell, för det gör jag, men situationsanpassat och aldrig om jag ska rakt fram.
VA, blinkar du inte alltid dig ut ur rondellen? :surprised: ;)

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
VA, blinkar du inte alltid dig ut ur rondellen? :surprised: ;)
Det här med att försöka förmedla ett budskap innan man druckit sitt morgonkaffe straffar sig gång på gång! :coffee:

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Att Peugoten tutade på någon som knappt ens var i vägen för den föresvävade mig faktiskt inte. :oops:
Hoppas du skämtar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.