Mikael_L Mikael_L skrev:
Att någon blinkar vänster i en CPL kan betyda:
- "Jag vrider ratten åt det hållet just nu"
- "Jag tänker byta körfält (åt något håll)"
- "Jag ska till vänster i denna CPL"
- "Jag ska till vänster i nästa CPL"
- "Jag råkade komma åt spaken"
- "Jag har tänkt svänga åt höger"
- "Jag röstar på vänsterpartiet"
osv

Och sen kan jag göra samma lista på högerblink, men ni fattar nog nu ...
å andra sidan gäller detta i varje trafiksituation så då kanske det är bäst att vi konsekvent inte använder blinkers alls, ungefär som nu.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De gillar sina överjävla stora rondeller i Linköping. Blir väl lätt så när man har hur mycket plats som helst åt alla håll i form av platt åkermark. Korsningen E4/väg 34 är ju om möjligt ännu större, om än inte rondellskyltad.
[bild]
den här rondellen kör jag ganska ofta i, och lika ofta är det ngn som är stilla pga de kan inte byta från 34an österut till Linköping... det är så dumt som bara den. An accident waiting to happen.

• Luftfoto av en trafikplats med väg 34 och E4 nära Linköping, med markerad riskzon i rondellen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan förstå att det är svårt i tät trafik. Själv kör jag bara där utanför rusningstrafik, vilket nog ändrar förhållandena något.

Med det sagt är det svårt att förstå varför högersvängande (i alla relationer) alls ska in i rondellen istället för att ha en egen fil som sen går ihop med respektive utfart efter rondellen. Sånt brukar ju ge ett bättre flöde och plats finns det ju som sagt...

• Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
den här rondellen kör jag ganska ofta i, och lika ofta är det ngn som är stilla pga de kan inte byta från 34an österut till Linköping... det är så dumt som bara den. An accident waiting to happen.
Det där är ingen cirkulationsplats.
Men visst finns det många som stannar på ett olämpligt sätt där.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Alebaleportocale
D Daniel 109 skrev:
Det där är ingen cirkulationsplats.
Men visst finns det många som stannar på ett olämpligt sätt där.
De har egentligen inget annat val. I rusningstrafik är det ett kontinuerligt flöde från stan, är man inte tillräckligt snabb och lite modig kan man stå stilla där hur länge som helst.

om jag har barnet i bilen kör jag en helt annan väg till stan, bara för att undvika den CPL :)p).

Jodå, man har definitivt ett val. Filen man ligger i fortsätter runt. Man måste inte stanna på motorvägen för att man inte lyckas byta fil. Stannar man ökar ju utmaningen att komma in i flödet rejält.

Mikael_L Mikael_L skrev:
själv har jag sedan flera år tillbaka helt slutat blinka något alls i CPL.
Mikael_L Mikael_L skrev:
men ni fattar nog nu ...
Absolut, du beskriver dit trafikbeteende glasklart! Det enda vi möjligen är osäkra på är om du kör BMW eller Audi? :rolleyes:

• Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Det brukar dyka upp fyra anledningar till att man inte ska använda vänsterblinker i sådana här diskussioner:
1. Det tillför inget
2. Det är dumt när folk blinkar vänster och sen svänger ut, för att de glömmer att byta till höger blinkers
3. Det blir otydligt om en bilist i högerfil ska byta fil eller har tänkt fortsätta längre i CPL
4. Ska bilisten köra medsols (borde endast gälla om man slår på blinkers innan CPL

Mina svar på de fyra invändningarna:
1. Ibland tillför det inget, ibland blir det tydligare vilken avsikt man har

2. Det har inget med vänsterblinkers att göra. Felet ligger i att man inte blinkar höger när man ska ut, ett fel som även många som inte använder vänsterblinker gör. Det är som att säga att högerblinkers när man ska ut är dumt för att några slår på den för tidigt, innan de passerat utfarten innan (det såg jag så sent som idag). Sen man på utfallet av de två felen så är risken för en kollision större om man blinkar höger för tidigt, än om man blinkar vänster (eller inte alls) när man svänger ur CPL.

3. Ja, det blir inte glasklart vilken avsikten är, men det blir en tydlig varning för den som ligger i vänsterfil att vara extra vaksam för vad denna bilist är på väg att göra.

4. Nej, undrar man seriöst det så borde man inte ha körkort.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vänsterblink i flerfiliga rondeller kan vara lite förvirrande. Särskilt om man ligger i högerfilen...
Men på mina breddgrader är de allra flesta rondeller små och enfiliga, så där finns det iallafall en liten poäng att innan man kör in visa vad man har för avsikter. Om en mötande bil blinkar höger kan jag utgå ifrån att den ska svänga ut första avfarten och jag kan förbereda mig på att köra in i rondellen. Om en mötande bil blinkar vänster kan jag utgå ifrån att den ska köra 3/4 varv och jag kan ta det lugnt och invänta nästa lucka.

Självklart ska man inte lita på hur folk blinkar, utan alltid vara beredd på det oförutsedda och att folk är idioter.

useless useless skrev:
Vänsterblink i flerfiliga rondeller kan vara lite förvirrande. Särskilt om man ligger i högerfilen...
Men om man byter fil i rondellen, från ytter till inner, så måste man blinka vänster....:)

Fast enligt El-löken behöver man aldrig byta fil åt vänster...

E El-Löken66 skrev:
Visa mig den rondell där du behöver filbyta till vänster.

Då har du ju kört in i den pä fel sätt till att börja med?

• Haha
Alebaleportocale
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Fast enligt El-löken behöver man aldrig byta fil åt vänster...
Behövs inte. Eller?

E El-Löken66 skrev:
Behövs inte. Eller?
Beror nog på hur cirkulationsplatsen är konstruerad och hur många varv man tänker köra. :crysmile:

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Beror nog på hur cirkulationsplatsen är konstruerad och hur många varv man tänker köra. :crysmile:
Ibland går det även att köra rakt genom.

E El-Löken66 skrev:
Ibland går det även att köra rakt genom.
Måste vara enda gången det är OK att helt skita i blinkers som jag hört att vissa elektriker i Uppsala gör. :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.