37 232 läst · 388 svar
37k läst
388 svar
Hur kör man i en rondell egentligen
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 842 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 842 inlägg
Absolut, men om bilen framför dig, eller snett framför dig (om du ligger i vänsterfil och den andra bilen i högerfil) börjar blinka vänster så tror jag att du kommer reagera genom att lätta på gasen och hålla lite extra koll på den bilen, vilket egentligen är bra. Värre är det med de som blinkar höger och sen passerar utfarten och tar nästa.useless skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 235 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Går ju hur fint som helst. Inte ens amerikaner som inte kan köra bil ställer till det alltför mycket för sig.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Hmmmm har frågat tre trafikskolor om detta; den riktiga orsaken var för jag vill utreda en annan sak som händer i fyrvägskorsning och stör mig så detta var en följdfråga.harry73 skrev:
Två av dessa tre rekommenderar ej - eller snarare negerar - blink till vänster när en kör in i en CPL och ska svänga ut cirka "kl 9" (270° eller däromkring, CPL kan ha fler än fyra in/utgångar) för att det inte tillför något.
Personligen tycker jag de har fel eftersom inkörande i rondell kan stanna, eller köra, beroende på om en ser vilken utfart de andra ska välja, som bl a @Fairlane skrivit om tidigare.
När det går att kontakta Skattemyndigheten fem gånger i samma ärende och få fem olika svar - kan appliceras på Försäkringskassan m fl myndigheter - så är det inte helt förvånande men skrämmande.
Jag använder vänsterblink när jag kör in i en CPL med avsikt att köra ut "kl 9" och strax efter att jag passerat utfart "kl 12" så gör jag som en ska, markerar med högerblink att jag ska ut vid "kl 9".
Snart tycker väl trafikskolorna att det går bra att svänga höger i en korsning även om trafikljuset visar rött. Så gör de ju i USA och Sverige brukar ju anamma en hel del konstigheter från dem.
Regler i Sverige borde gälla i hela landet - lika lite som det ska bero på var i landet en bor hur utslaget blir i FK, lika lite ska det bli hur kunskaperna är hos den med färskt körkort.
Redigerat:
Högersväng vid rött är, faktiskt, ett alldeles utmärkt påfund. Funkar utmärkt.Maria T skrev:
Ett annat påhitt som verkar konstigt vid första anblick men som också funkar bra är tre/fyrvägskorsning med stopplikt åt alla håll.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Tänkte på just detta idag, när jag skulle svänga höger och satt fast och väntade på att få grönt - funkar inte i Sverige eftersom de som kommer från vänster inte har en egen fil, vilket oftast finns i US (jag tog körkort där 1982 och inget om nåt har ändrats).Fotografen skrev:
På denna punkt vill jag iaf ge dig rätt.E El-Löken66 skrev:
Anekdot:
Deltog just just i en handledarkurs för övningskörning, dottern ska börja övningsköra. Distanskurs med lokala bilskolan där man gick igenom diverse grundregler (hälften av föräldrarna var överens om att man hade väjningsplikt när man kom på en påfart till motorvägen). Därefter kom cykelpassager och cykelöverfarter upp. Stor bild på bil som svänger höger in på en mindre väg över en cykelpassage. Trafikskolläraren deklarerade att cyklar har väjningsplikt på passager men inte på överfarter. Hade inte 100% på reglerna men gjorde invändningen att "finns det inte ett undantag som säger att bilen har väjningsplikt vid högersväng el liknande?" Läraren känner inte till något sådant och jag blir tvungen att googla för att få det exakt rätt.....messersmith.... mycket riktigt ska bilen ge plats åt cyklar när man korsar en cykelpassage på väg ut ur en cirkulationsplats eller om man svänger höger i en korsning. "ge plats åt" tolkas av flera domstolar som "väjningsplikt".
Man kan tycka att en trafikskollärare ska kunna detta utantil. Och även vi andra förvisso...
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Håller med om att stopplikt i tre/fyrvägskorsning funkar utmärkt - finns minst tre såna i närheten av där jag bor, och alla tar hänsyn. Så går det att applicera på fler korsningar så välkomnar jag det.Fotografen skrev:
Hmm... om du passerar utfarten ”kl 6” innan du kommer till din tänkta utfart ”kl 9” så har du kört medurs i cirkulationen....Maria T skrev:Jag använder vänsterblink när jag kör in i en CPL med avsikt att köra ut "kl 9" och strax efter att jag passerat utfart "kl 6" så gör jag som en ska, markerar med högerblink att jag ska ut vid "kl 9".
Snart tycker väl trafikskolorna att det går bra att svänga höger i en korsning även om trafikljuset visar rött. Så gör de ju i USA och Sverige brukar ju anamma en hel del konstigheter från dem.
Regler i Sverige borde gälla i hela landet - lika lite som det ska bero på var i landet en bor hur utslaget blir i FK, lika lite ska det bli hur kunskaperna är hos den med färskt körkort.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 372 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 372 inlägg
Har redigerat nu så det står "kl 12" vid mitt ursprungliga inlägg. Kul att du @b8q så gärna vill skriva om nåt som för de flesta andra är ett fel som går att förbise - i Sverige kör vi motsols i CPL.B b8q skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Å andra sidan har rätt mycket hänt i Sverige trafikmässigt på dessa 40 år. Trafikljus finns ju knappt ens annat än i de absoluta stadskärnorna. I övrigt har de ersatts med...rondeller.Maria T skrev:
Det kan nog appliceras på de flesta "kundtjänster", myndighet eller ej. Prova att ringa SAS i coronatider... Sen är det kanske värre om en myndighet ger oklara/tveksamma/motstridiga svar men problemet finns nog överallt när det inte gäller helt självklara frågor.Maria T skrev: