Något så enkelt som att placera sig rätt vid vänstersväng tex verkar ju bönderna ofta inte förstå.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Jag tycker Göteborg har oförtjänt dåligt rykte som bilstad. Nu när halva stan är uppgrävd är det säkert extra illa, men annars är väl problemet i ett fåtal centrala kvarter runt Avenyn. Att allégatorna korkar igen i rusning finns det ju exempelvis ingen bra lösning på.

Sen är det för mycket ”motorvägar” inne i stan. Det är väl allra minst tre europavägar och några större riksvägar som inte riktigt tvingats anpassas till att de går väldigt centralt inne i stan och i mycket är matarvägar snarare än genomfartsleder.

Typexempel på en stad för transporter snarare än människor. Tacka fan för att folk tar bilen.

• Gilla
Viktualia och 1 till
  • Laddar…
I Värmland kör alla som biltjuvar på Fredag eftermiddag...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I Värmland kör alla som biltjuvar på Fredag eftermiddag...
Och raggarbilar precis över allt 🤣 sambon är från Karlstad

F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Något så enkelt som att placera sig rätt vid vänstersväng tex verkar ju bönderna ofta inte förstå.
Nä, där är Stockholmare ett föredöme som placerar sig i ”rätt fil” redan 30km innan vänstersväng. Förstår du begreppet ”campa i vänsterfilen” och varför det borde vara ”piskad på torget” i straffskalan?

• Gilla
  • Haha
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nä, där är Stockholmare ett föredöme som placerar sig i ”rätt fil” redan 30km innan vänstersväng. Förstår du begreppet ”campa i vänsterfilen” och varför det borde vara ”piskad på torget” i straffskalan?
Jag tänkte på placera sig vid vänstersväng. Bönderna kör för långt ut så fe blockerar de som ska vänster från andra hållet.

När det gäller vänsterfilskörande är stockholmaren mycket bättre. Tex kör de in till höger i mycket större omfattning när någon kommer bakom dem i högre fart.

F
Jag tänkte på placera sig vid vänstersväng. Bönderna kör för långt ut så fe blockerar de som ska vänster från andra hållet.

När det gäller vänsterfilskörande är stockholmaren mycket bättre. Tex kör de in till höger i mycket större omfattning när någon kommer bakom dem i högre fart.
Öhhh, du kör inte mycket motorväg i Stockholm? Det är ju ett jävla campande i mittfilen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Öhhh, du kör inte mycket motorväg i Stockholm? Det är ju ett jävla campande i mittfilen.
Precis i Stockholm är ju alla filer upptagna. Men jag pratar en bit ut. Mycket bättre hänsyn än resten av Sverige

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Prova LV 117 mellan 06-07 och 16-17 en vardag, exakt alla rövhål har blivit släppta från hagen och försöker döda övriga som kör enligt lagen och speciellt nu när det är halt försöker de lönnmörda oss på riktigt. Samma kliental allihop förutom en av de. Alla jobbar på samma ställe dessutom.

RV 21 mellan klippan-kvidinge slår aldrig fel, de står och väntar på er för att ställa till jävelskap.

Sthlm innanför tullarna är de ju hejalösa och tålamodet är som bortfluget då de tror att hela livet passerar för att folk kör exakt enligt reglerna.

GBG, regler???

Malmö, behöver inte säga nått. Prova nobelvägen så vill du bara hem igen.

• Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
F
Precis i Stockholm är ju alla filer upptagna. Men jag pratar en bit ut. Mycket bättre hänsyn än resten av Sverige
Nej, helt fel. Södertälje och in och norr mor Arlanda så är det konstant åkande i mittfil trots att det är fritt i högerfilen. Det är fan så man tror att det är ett litet kromosomfel på hälften av förarna. Det finn ingen annan stans jag kör om på högersidan än runt Stockholm.

• Gilla
Eriond och 6 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nämn en stad med några (max 5 om man ska tro definitionen av "några" som 3 till 4 +/-1) rödljus och 1 rondell
Pilgrimstad? (Utanför Östersund)

Hastigheterna sjunkit i trafiken. Numera är det många personbilar som ligger bakom lastbilarna utan att köra om. Att anpassa farten efter väglag är bra. I vissa länder skyltar man 80 med tillägg 60 vid snö/vinterväglag. Antalet trafikdöda har också sjunkit dramatiskt över tiden.

Med dagens självkörande bilar blir ju omkörningarna beroende av hur lång tid bilen tar på sig från att man slår på blinkersen tills dess att den masat sig ut och förbi. Med forna tiders bilar växlade man ner innan en omkörning och stampade gasen i botten. Blev ju naturligt ett hetsigare tempo då.

Något som stör mig är bilar som vill att man håller i ratten börjar larma när man inte tagit i ratten på en stund. Jag kör hellre med ett knä på undersidan ratten eller ratten helt fritt.

F fsn skrev:
Göteborg är en sossehåla som lutar sig på politiker som anser att det enda som är bättre än att cykla är att gå… eller åka en knökfull spårvagn.
Nej, stopp och belägg! Göteborg är en bilvänlig stad i sin uppbyggnad, i alla fall om vi lämnar kommunpolitiska retoriken därhän (den har jag ingen koll på). Många förbud och begränsningar är till för att få trafiken att flyta bättre. Laissez-faire är inte en särskilt bilvänlig trafikstrategi, precis som gratis gatuparkering inte är särskilt kul för den som vill kunna parkera centralt.

• Gilla
Viktualia och 1 till
  • Laddar…
F
H HenrikHuslöse skrev:
Hastigheterna sjunkit i trafiken. Numera är det många personbilar som ligger bakom lastbilarna utan att köra om. Att anpassa farten efter väglag är bra. I vissa länder skyltar man 80 med tillägg 60 vid snö/vinterväglag. Antalet trafikdöda har också sjunkit dramatiskt över tiden.

Med dagens självkörande bilar blir ju omkörningarna beroende av hur lång tid bilen tar på sig från att man slår på blinkersen tills dess att den masat sig ut och förbi. Med forna tiders bilar växlade man ner innan en omkörning och stampade gasen i botten. Blev ju naturligt ett hetsigare tempo då.

Något som stör mig är bilar som vill att man håller i ratten börjar larma när man inte tagit i ratten på en stund. Jag kör hellre med ett knä på undersidan ratten eller ratten helt fritt.
Är du dum eller gör du dig till? En omkörning skall vara snabb, det blir mest plats över till alla andra då. Du verkar vara ett lysande exempel på en som borde köra kortet i flistuggen och öka buss.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Är du dum eller gör du dig till? En omkörning skall vara snabb, det blir mest plats över till alla andra då. Du verkar vara ett lysande exempel på en som borde köra kortet i flistuggen och öka buss.
Varför så stressad? Vill man tävla finns Kinnekulle och Mantorp.

Att köra fort är i sig inte farligt och på en glest trafikerad motorväg är jag inte bekymrad om hastighetsgränserna. Att stressa i tät trafik är helt fel och farligt. Omkörningar är för det mesta helt onödigt. De riktiga idioterna åker slalom i rusningstrafiken. Förr åkte de BMW och numera åker de Tesla.

• Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.