22 831 läst · 408 svar
23k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Kan du visa på nån motorväg i Göteborg där man inte kör av till höger och där man kör ”kors och tvärs”? Stockholm består av fler öar och har sin del av lustiga lösningar.AndersMalmgren skrev:
Du får nog komma med lite mer specifika exempel.
Göteborg är uppbyggt i zoner för att minska på genomfartstrafik i de centrala delarna. Inom en zon kan du ta dig fram på lokalgator, men för att komma till en annan zon måste du ut på en större väg. Upplevs såklart konstigt när man ska en kort sträcka som råkar passera en zongräns.
Sen är det mycket, mycket jobbigare att göra tunnlar i Göteborg än i Stockholm på grund av markförhållandena och det påverkar trafiksystemet.
Sen är det mycket, mycket jobbigare att göra tunnlar i Göteborg än i Stockholm på grund av markförhållandena och det påverkar trafiksystemet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Har inget konkret exempel bara tänkt på att i Stockholm kan man köra motorväg i större utsträckning. I Göteborg blir det mindre vägar.F fsn skrev:
Sedan i centrum har man ju de där jävla spårvagnarna över allt.
Edit: skorpan verkar ha anledningen varför det är så
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Ge exempel. Sen var ja Anders problem inte att det inte gick att ta sig fram på småvägar utan att det var nåt man måste göra för att det inte finns eller funkar med motorväg, oklart vad han menar….S Skopan skrev:Göteborg är uppbyggt i zoner för att minska på genomfartstrafik i de centrala delarna. Inom en zon kan du ta dig fram på lokalgator, men för att komma till en annan zon måste du ut på en större väg. Upplevs såklart konstigt när man ska en kort sträcka som råkar passera en zongräns.
Sen är det mycket, mycket jobbigare att göra tunnlar i Göteborg än i Stockholm på grund av markförhållandena och det påverkar trafiksystemet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Att Sverige utöver Stockholm bara har Uppsala och Malmö som städer värda namnet är förstås inte detsamma som att det inte finns flera andra och mindre städer också.
När det kommer till stadstrafik skulle jag säga att Stockholm är i särklass för mängden beslut man behöver fatta löpande i trafiken – det märks också tydligt att förare utan vana av och förmåga att planera sitt körande är dåliga i den miljön.
Jämfört med en 100.000 människors trafikledsstad där man på sin höjd behöver lära sig hur man kör ur en rondell från innerfil är det olika.
När det kommer till stadstrafik skulle jag säga att Stockholm är i särklass för mängden beslut man behöver fatta löpande i trafiken – det märks också tydligt att förare utan vana av och förmåga att planera sitt körande är dåliga i den miljön.
Jämfört med en 100.000 människors trafikledsstad där man på sin höjd behöver lära sig hur man kör ur en rondell från innerfil är det olika.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
I Stockholm är det avfart x från motorvägen. I Göteborg är det oklart du kan ta avfart x, y och z och alla är ungefär lika ooptimala. 🤣F fsn skrev:
Här tex verkar det ju konstigt (google tidslinje tappar upplösning över tid dock)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 594 inlägg
Göteborg ÄR trafikplanerat i dessa zoner. Det gjordes i slutet på 90-talet för att stävja onödig innerstadstrafik. Det går att läsa på TKGBG. Därför blir det konstigt för alla som inte bor i Göteborg att hitta fram. Du kan sällan åka i den riktningen du ser målet, utan måste rätta dig efter zonindelningen och runda densamma.F fsn skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Göteborg är en sossehåla som lutar sig på politiker som anser att det enda som är bättre än att cykla är att gå… eller åka en knökfull spårvagn. Man skall inte göra misstaget att tro att det går att köra bil i centrum.AndersMalmgren skrev:
Och tar jag upp en karta över Göteborg så finns det motorväg eller motsvarande i rätt stor omfattning. Norr-söder E6. Anslutande till den både norr och söder om älven är motorväg eller planskiljd led västerut. Söder om stan ligger söderleden som rundar stan väster och antingen på fastlandssidan tar sig in till E6 igen eller älvsborgsbron för motsvarande norr om leden eller fortsatt till Torslanda eller rakt norrut till Angeredsbron och anslutning till E6 eller till E45.
Du får ta med dig att Göteborg är en mindre stad än Stockholm men också att det vara är en ö.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jag tänkte nog mer Göteborg och Malmö utöver Stockholm. Uppsala är ju rätt litet egentligen. Och snart bara en bombkraterNötegårdsgubben skrev:Att Sverige utöver Stockholm bara har Uppsala och Malmö som städer värda namnet är förstås inte detsamma som att det inte finns flera andra och mindre städer också.
När det kommer till stadstrafik skulle jag säga att Stockholm är i särklass för mängden beslut man behöver fatta löpande i trafiken – det märks också tydligt att förare utan vana av och förmåga att planera sitt körande är dåliga i den miljön.
Jämfört med en 100.000 människors trafikledsstad där man på sin höjd behöver lära sig hur man kör ur en rondell från innerfil är det olika.