Påväg till Bollnäs, bra flyt, ligger med 2 andra bilar i 125 på mätaren en längre sträcka, 2-1 väg.
Vi får sakta ner för en långtradare och då kommer en annan bil ikapp.
Vi ökar farten när det blir 2 filer, bilen som kom ikapp ska om till varje pris.
Tror ni inte att det jävla apskaftet sänker till 100 när det blir en fil igen 🤬
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Jag här också till dom som klagat på detta. Men en dag efter många timmar i bilen kom jag på mig själv med detta. Det är nog medfött från stenåldern all man saktar in lite grann när det blir lite trångt mellan axlarna.
En annan mekanik som orsakar detta elände på 2+1 ar avståndet mellan bilarna.
Om två filer med bilar ligger i full fart med 50 meter lucka går ihop till en fil måste luckan minska till 25 meter för att alla skulle kunna bibehålla farten. Nu lär de flesta behålla 50 meter och då måste farten minska bakom......Sen blir Svenne förbannad längst bak i kön
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag här också till dom som klagat på detta. Men en dag efter många timmar i bilen kom jag på mig själv med detta. Det är nog medfött från stenåldern all man saktar in lite grann när det blir lite trångt mellan axlarna.
En annan mekanik som orsakar detta elände på 2+1 ar avståndet mellan bilarna.
Om två filer med bilar ligger i full fart med 50 meter lucka går ihop till en fil måste luckan minska till 25 meter för att alla skulle kunna bibehålla farten. Nu lär de flesta behålla 50 meter och då måste farten minska bakom......Sen blir Svenne förbannad längst bak i kön
jo så är det när trafiken är tät- enkel fysik.

.....men vad händer i Blekinge, där vill jag påstå att många (allt för många) sänker hastigheten oavsett trafikintensitet.
 
S
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag här också till dom som klagat på detta. Men en dag efter många timmar i bilen kom jag på mig själv med detta. Det är nog medfött från stenåldern all man saktar in lite grann när det blir lite trångt mellan axlarna.
En annan mekanik som orsakar detta elände på 2+1 ar avståndet mellan bilarna.
Om två filer med bilar ligger i full fart med 50 meter lucka går ihop till en fil måste luckan minska till 25 meter för att alla skulle kunna bibehålla farten. Nu lär de flesta behålla 50 meter och då måste farten minska bakom......Sen blir Svenne förbannad längst bak i kön
Nej det är bara medfött om man är en dålig och osäker bilförare. Är det för otäckt att köra samma hastighet oavsett 1 eller 2 filigt, bör man parkera bilen och åka buss.

Och nej 50 meter lucka blir inte 25 meter lucka, när man kört om. What???

Man fortsätter köra ifrån de man kört om, så avståndet upprätthålls. Har du verkligen körkort?
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Och nej 50 meter lucka blir inte 25 meter lucka, när man kört om. What???

Man fortsätter köra ifrån de man kört om, så avståndet upprätthålls. Har du verkligen körkort?
Så om det ligger 10 bilar med 50 meters lucka i högerfilen och 10 bilar med 50 meters lucka i vänsterfilen när det blir en fil så kommer det ligga 20 bilar med 50 meters lucka i den enda filen???
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Påväg till Bollnäs, bra flyt, ligger med 2 andra bilar i 125 på mätaren en längre sträcka, 2-1 väg.
Vi får sakta ner för en långtradare och då kommer en annan bil ikapp.
Vi ökar farten när det blir 2 filer, bilen som kom ikapp ska om till varje pris.
Tror ni inte att det jävla apskaftet sänker till 100 när det blir en fil igen 🤬
Alltså, jag kör Sthlm - Östersund (och tvärtom) rätt ofta och det är alltid något jävla spån (eller apskaft) som ligger och sniglar sig under 100 när det är enkelfiligt men så när det blir tvåfiligt gasar dom på så det är stört omöjligt att köra om hyfsat lagligt. Sjukt irriterande är det. Ungefär lika irriterande som med folk som inte hittat blinkersen.

Och jag fortsätter att hävda att min spaning är att elbilsförare kör generellt sämre och förbereder mig på skitstormen 😎
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Trafikverket mfl säger att de vill ha ner snittfarten, jag tycker efter dagens tur på 60 mil att den borde öka....det gick åt helsike för sakta 😎
Bilens instrumentpanel som visar körsträcka, bränsleförbrukning och genomsnittshastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Trafikverket mfl säger att de vill ha ner snittfarten, jag tycker efter dagens tur på 60 mil att den borde öka....det gick åt helsike för sakta 😎
[bild]
Rätt törstig bil.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Rätt törstig bil.
3,2 ton tung skåpbil med automat suger fett i 120 + moms.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Så om det ligger 10 bilar med 50 meters lucka i högerfilen och 10 bilar med 50 meters lucka i vänsterfilen när det blir en fil så kommer det ligga 20 bilar med 50 meters lucka i den enda filen???
Så du, fairlan, trähandtag och kaishida, anser att det du skriver stämmer? Det är kusligt att ni inte förstår att de tio bilarna som körs om har 50 meter mellan och passeras av de 10 bilarna som kör fortare och försvinner framför........ De 10 bilarna som körs om behåller sitt avstånd mellan sig och de 10 bilarna som försvinner i fjärran har vilket avstånd från varandra som de vill.

4 st medlemmar som inte begriper hur helt vanlig trafik fungerar. Lämna gärna tillbaka era körkort och åk kommunalt i fortsättningen.
 
useless useless skrev:
Så om det ligger 10 bilar med 50 meters lucka i högerfilen och 10 bilar med 50 meters lucka i vänsterfilen när det blir en fil så kommer det ligga 20 bilar med 50 meters lucka i den enda filen???
De som faktiskt kommit om högerfilarna kan hålla samma lucka, ja. Behöver trafiken för de två filerna saxas ihop går det inte. Men det givna exemplet gällde det förra.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Påväg till Bollnäs, bra flyt, ligger med 2 andra bilar i 125 på mätaren en längre sträcka, 2-1 väg.
Vi får sakta ner för en långtradare och då kommer en annan bil ikapp.
Vi ökar farten när det blir 2 filer, bilen som kom ikapp ska om till varje pris.
Tror ni inte att det jävla apskaftet sänker till 100 när det blir en fil igen 🤬
Jag tror det beror på en fartblindhet i vänsterfil. Som du själv är inne på ”måste” föraren om. Att denne inte håller samma marschfart som de andra i vänsterfil tänker hen inte på. Som sagt, dålig förare.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
apskaftet
”Apskaft” - ett av mina favorituttryck om
mina mottrafikaner 👍😂.

B Bästerortarn skrev:
min spaning är att elbilsförare kör generellt sämre och förbereder mig på skitstormen 😎
Min utvidgade analys är att dessa förare innan suttit i undermotoriserade bilar som gjorde 0-100 på en industrisemester. När dessa hamnar i en elbil med helt annan acceleration blir körningen ryckig, lägg därtill räckviddsångest och oförmåga att hantera adaptiv farthållare så blir det som det blir….
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
S Sernando skrev:
Så du, fairlan, trähandtag och kaishida, anser att det du skriver stämmer? Det är kusligt att ni inte förstår att de tio bilarna som körs om har 50 meter mellan och passeras av de 10 bilarna som kör fortare och försvinner framför........ De 10 bilarna som körs om behåller sitt avstånd mellan sig och de 10 bilarna som försvinner i fjärran har vilket avstånd från varandra som de vill.

4 st medlemmar som inte begriper hur helt vanlig trafik fungerar. Lämna gärna tillbaka era körkort och åk kommunalt i fortsättningen.
du kanske är medveten om vi pratar 1+2 väg ej motorväg. typ 1 km omkörningssträckor så är det rätt sällan att 10 bilar kommer om 10 andra bilar, utan istället blir det trängre när väl det blir enfiligt och går långsammare för främst dem som ligger längre bak i kön.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
”Apskaft” - ett av mina favorituttryck om
mina mottrafikaner 👍😂.


Min utvidgade analys är att dessa förare innan suttit i undermotoriserade bilar som gjorde 0-100 på en industrisemester. När dessa hamnar i en elbil med helt annan acceleration blir körningen ryckig, lägg därtill räckviddsångest och oförmåga att hantera adaptiv farthållare så blir det som det blir….
Dom kör ofta jävligt ojämnt. Mången gång har jag hamnat bakom en elbil som ena stunden kör 90 på 100-väg för att nästa andetag köra 115. Dessutom verkar dom ha svårt med placeringen i körbanan och svajar både till höger och vänster. Händer rel. ofta att jag reagerar på hur fan någon kör för att lite senare upptäcka att det är en elbil.

Min teori är att det handlar om att många är helt nya och/eller ovana förare som tidigare har valt bort bil men nu slipper klimatångest och .....

Men din teori låter minst lika trolig. Kanske också att bilarna blivit för "smarta" och invecklat elektroniska?

När jag tog körkort för lite mer än tre år sedan sa min körlärare att hon helst hade velat ha en så enkel elevbil som möjligt med så lite elektronik och hjälpmedel som möjligt. Och jag fattar varför och vad hon menade.

Och innan någon kränkt elbilsförare missar poängen och dundrar in och härjar så jo, jag fattar förstås att det finns folk som kör elbil och kör bra OCH att det finns apskaft bakom ratten i fossilbilar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.