23 001 läst · 408 svar
23k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Jag har elbil. Så här - om det är en 100-väg (2+1) så sätter jag den adaptiva farthållaren på 100 (drygt) och rör öht inte bromspedalen i normala fall. När det är 2 filer i min färdriktning så kör jag om de bilar framför som jag tycker kör långsamt. Och då med en extra kick på gaspedalen av ren hänsyn till de bilar som ligger bakom och som också vill köra om. Inte helt lagligt, det kan erkännas. Men jag använder blinkersen och har rejält avstånd till bilen bakom när jag går tillbaka till högerfil.
Det är inte så svårt och gör livet enklare för andra trafikanter.
Jag är dock medveten om att det finns somliga snåla elbilstrafikanter som envisas med att ligga i 80 på 100 väg, vilket jag också finner rätt frustrerande.
Det är inte så svårt och gör livet enklare för andra trafikanter.
Jag är dock medveten om att det finns somliga snåla elbilstrafikanter som envisas med att ligga i 80 på 100 väg, vilket jag också finner rätt frustrerande.
BTW så anser jag av princip att man ska köra den hastighet som står på skylten - särskilt på 2+1-vägar där det inte går att köra om som på en motorväg. Tycker det är rätt osolidariskt att ligga och bromsa trafiken just på enfiliga sträckor på 2+1-vägar. På en vanlig landsväg kan man ju åtminstone köra om de som såsar.
Inte den hastigheten som är säker, om de skiljer?J jocke31 skrev:BTW så anser jag av princip att man ska köra den hastighet som står på skylten - särskilt på 2+1-vägar där det inte går att köra om som på en motorväg. Tycker det är rätt osolidariskt att ligga och bromsa trafiken just på enfiliga sträckor på 2+1-vägar. På en vanlig landsväg kan man ju åtminstone köra om de som såsar.
Efter att ha tillbringat över 6000 mil om året från 1990 till 2016 vågar jag påstå att jag har lite mer körvana än de flesta jag känner. Jag kan nog inte heller kallad fegis även om jag själv håller mig ganska bra till hastighetsgränserna. Mina matteövningar tidigare var kanske lite väl avancerade, så låt mig förenkla exemplet:
3 bilar kör 100 i innerfil på en 2+1-väg.
3 andra kör "inklusive moms och kommer ikapp.
Vid slutet av den 2-filiga delen försöker dom köra om.
Den första lyckas. men de två andra får klämma in sig i luckorna före och efter "tvåan".
Just i detta kör då alla dessa fem bilar i 100, men med halverat avstånd mellan bilarna
Bilarna längst fram sitter nöjda i 100 km/tim+moms respektive 100 km/tim
De bakomvarande gillar inte att ligga så tätt, så de släpper lite på gasen för att öka avståndet och måste alltså köra saktare än 100 en stund.
Då sjunker hastigheten bak i kön, ju längre bak desto mer sjunker farten. Han längst bak brukar då bli skitförbannad eftersom biljävlarna framför minskar farten på den enkelfiliga delen. Efter någon kilometer har dock hastigheten återgått till 100. Då blir de arga förarna bak i kön lite gladare och gasar på för att snart nog tränga in sig mellan framförvarande bilar och historien upprepar sig.
I riktigt tjock trafik leder detta ibland till riktigt stora problem, till och med stillastående trafik. Del är därför man förbjuder folk att köra om på dessa vägar under vissa storhelger.
3 bilar kör 100 i innerfil på en 2+1-väg.
3 andra kör "inklusive moms och kommer ikapp.
Vid slutet av den 2-filiga delen försöker dom köra om.
Den första lyckas. men de två andra får klämma in sig i luckorna före och efter "tvåan".
Just i detta kör då alla dessa fem bilar i 100, men med halverat avstånd mellan bilarna
Bilarna längst fram sitter nöjda i 100 km/tim+moms respektive 100 km/tim
De bakomvarande gillar inte att ligga så tätt, så de släpper lite på gasen för att öka avståndet och måste alltså köra saktare än 100 en stund.
Då sjunker hastigheten bak i kön, ju längre bak desto mer sjunker farten. Han längst bak brukar då bli skitförbannad eftersom biljävlarna framför minskar farten på den enkelfiliga delen. Efter någon kilometer har dock hastigheten återgått till 100. Då blir de arga förarna bak i kön lite gladare och gasar på för att snart nog tränga in sig mellan framförvarande bilar och historien upprepar sig.
I riktigt tjock trafik leder detta ibland till riktigt stora problem, till och med stillastående trafik. Del är därför man förbjuder folk att köra om på dessa vägar under vissa storhelger.
Jomen det är ju självklart. Om det är snöstorm, riktigt halt och 5 meters sikt så måste man förstås köra långsammare. Det säger sig liksom självt.kashieda skrev:
Men hastighetsbegränsningarna är ju satta efter just säker hastighet under normala förhållanden. Om det står 100 på skylten, är torrt på vägen och god sikt så är inte 70 eller 80 en lämplig hastighet.
Då är väl jag en av dem som borde åka buss. 🙂 Jag kan vara en av sänker farten när 2+1 övergår i 1. Jag gör det för att jag bedömer risk för olycka högre än med 2 körbanor. Ofta har dessa 1-filare smal /eller ingen vägren så vid en sladd/isfläck etc vet man att man inte har något spelrum. På det sträckor jag kör förekommer också mkt vilt, vilket också är en faktor att ta i beakta. Ett ytterligare stressmoment är de bilar som kör upp bakom och blinkar med helljus. Tror ni det bidrar till trafiksäkerheten? Jag anser mig inte vara dålig förare utan gör bedömningar utifrån de förutsättningar som dyker upp utefter min färdvägs. Men visst, jag kan trycka på gasen, göra omkörningar fast jag inte känner mig trygg etc. Gör det mig till en bättre bilförare?S Sernando skrev:Nej det är bara medfött om man är en dålig och osäker bilförare. Är det för otäckt att köra samma hastighet oavsett 1 eller 2 filigt, bör man parkera bilen och åka buss.
Och nej 50 meter lucka blir inte 25 meter lucka, när man kört om. What???
Man fortsätter köra ifrån de man kört om, så avståndet upprätthålls. Har du verkligen körkort?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 708 inlägg
Nej, det var de inte. De var tämligen triviala och lättbegripliga. Däremot tog du @Isakares exempel och ändrade förutsättningarna till något annat än de var, för att låtsas som om det han med rätta störde sig på bara var ett fysiskt logiskt utfall och inte ett exempel på dålig körning och dåligt uppfattande av trafiksituationen.ÅkeSun skrev:
Att du själv påstod dig vara som den som @Isakare störde sig på gjorde att vantolkningen blev extra störande.
Övning och en bil utrustad med bra däck ger trygghet.M MetteKson skrev:
När en trafikant håller en hastighet på en 1 sträcka och sedan markant ökar hastigheten under 2 sträckan så omöjliggör denne säkra omkörningar för trafikanter som vill hålla skyltad hastighet+.
Jag tycker personligen att trafikanter bör hålla jämn hastighet i förhållande till trafikbegränsningen.
Väljer du -20kmh jfr med skylt kan du gott hålla det även på 2-sträckorna så att ditt fordon enkelt och säker kan passeras.
Ryckig framfart av fordonet hämmar ett vettigt trafikflöde och skapar köer i onödan.
Rent krasst är det mer utrymme per fil när det är enfiligt jämfört med tvåfiligt. Man kan ju inte räkna med vänsterfilen som vingelutrymme där det är två filer.M MetteKson skrev:Då är väl jag en av dem som borde åka buss. 🙂 Jag kan vara en av sänker farten när 2+1 övergår i 1. Jag gör det för att jag bedömer risk för olycka högre än med 2 körbanor. Ofta har dessa 1-filare smal /eller ingen vägren så vid en sladd/isfläck etc vet man att man inte har något spelrum. På det sträckor jag kör förekommer också mkt vilt, vilket också är en faktor att ta i beakta. Ett ytterligare stressmoment är de bilar som kör upp bakom och blinkar med helljus. Tror ni det bidrar till trafiksäkerheten? Jag anser mig inte vara dålig förare utan gör bedömningar utifrån de förutsättningar som dyker upp utefter min färdvägs. Men visst, jag kan trycka på gasen, göra omkörningar fast jag inte känner mig trygg etc. Gör det mig till en bättre bilförare?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 708 inlägg
Ja, du hör nog till dem som betraktas som en dålig och osäker förare.M MetteKson skrev:Då är väl jag en av dem som borde åka buss. 🙂 Jag kan vara en av sänker farten när 2+1 övergår i 1. Jag gör det för att jag bedömer risk för olycka högre än med 2 körbanor. Ofta har dessa 1-filare smal /eller ingen vägren så vid en sladd/isfläck etc vet man att man inte har något spelrum. På det sträckor jag kör förekommer också mkt vilt, vilket också är en faktor att ta i beakta. Ett ytterligare stressmoment är de bilar som kör upp bakom och blinkar med helljus. Tror ni det bidrar till trafiksäkerheten? Jag anser mig inte vara dålig förare utan gör bedömningar utifrån de förutsättningar som dyker upp utefter min färdvägs. Men visst, jag kan trycka på gasen, göra omkörningar fast jag inte känner mig trygg etc. Gör det mig till en bättre bilförare?
Två filer innebär inte att du har större vingelmån, det innebär att det finns en fil tätt intill dig där någon kan komma att passera. Tror du att du kan få sladd eller måste stanna/väja för vilt och ser den andra filen som marginal tänker du galet. Kanske borde du istället sänka farten ytterligare där om du känner dig osäker.
Handen på hjärtat, blinkar verkligen andra bilar på dig där det är en fil, eller gör de det i vänsterfil för att du går ut där utan att faktiskt köra om?
Det är möjligt att andra runt omkring dig har ett som du uppfattar det trafikosäkert beteende. Så är det säkerligen, jag tycker mig också se omdömeslöst beteende runt omkring mig i trafiken. Alla kör helt enkelt inte bra. Men att andra gör fel är inte ett bevis på att man själv gör rätt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 401 inlägg
Körde Borlänge - Stockholm i söndags. Minus 3 och bra väglag. Ändå kör folk 20-30 under på enfilig 2+1. Sedan när det blir 2 filigt drar de upp i 100. Så man själv måste köra bra bit över för att hinna om så många som möjligt.
Eller klassikern, någon kastar sig ut framför mig och kör max 2 km/h snabbare än bilen de ska om.
Eller klassikern, någon kastar sig ut framför mig och kör max 2 km/h snabbare än bilen de ska om.
På vägen till jobbet passerar jag två cykelpassager, alltså där jag som cyklist har väjningsplikt mot vägtrafiken. Jag är för lat för att kliva av cykeln och jag väntar gärna på en lucka i trafiken. Tyvärr tycker bilister om att hitta på egna regler och ofta stannar bilar för mig, men bara för att ena filen stannar kan jag ju inte kasta mig ut och tvinga motsatt körfält att stanna. Så jag står kvar och väntar tills endera andra riktningen stannar eller att muppen som stannat för mig börjar köra igen.
2+1 fil havererar totalt när det är tät trafik. Typiskt norrtäljevägen midsommar.useless skrev:
Är det tätt mellan bilarna i 2 filer så mycket riktigt, antingen får man slicka bumpers eller sakta in. Det funkar helt enkelt inte.
Men visst, att köra 130 på 2 filiga och 100 på enfiliga om det INTE är andra bilar framför är idiotiskt. Kör man 100 på enfiliga så ska man inte öka eller köra om folk när det blir 2 filigt. Det är helt ok enl mig att hålla ett bra säkerhetsavstånd till bilen framför och därav sänka hastigheten i enfiliga delen, men inte om man har tomt framför. Sen ÄR det maxhastighet, så är det 100 och bilen framför håller 100 på enfiliga fast det är tomt framför så kan man inte bli sur (man får till och med acceptera att någon kör 80 eller 90 - tex med släpvagn så är det inte tillåtet köra 100). Men om hen ökar till 120 när det blir tvåfiligt så FÅR man bli sur!