Göteborg är fullt av trefiliga (och fyrfiliga) vägar som delar sig till vänster...

Edit: Haveriet norr om Älvsborgsbron är ju fantastiskt. Det är nästan omöjligt att köra rätt där om man inte kört där några gånger innan. GPSen hjälper inte mycket...

Redigerat:
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
om vi undantar göteborg så gissar jag gävle, sundsvall, uppsala mfl där E4 går igenom?
Jag tänkte automatiskt på motorvägar med mer än 2+2 filer... Men om man ser till alla sorters vägar så finns det såklart 2+2-vägar där alla filerna går rakt fram, men man även kan svänga vänster på E4. T ex det nya rondellhelvetet genom Umeå...

Sen finns ju rondellen när man kommer söderifrån till Ö-vik, men före den tror jag inte det finns någon sån avfart norr om Stockholm? Och i den rondellen ska ju alla ändå svänga vänster.

useless useless skrev:
Jag tänkte automatiskt på motorvägar med mer än 2+2 filer... Men om man ser till alla sorters vägar så finns det såklart 2+2-vägar där alla filerna går rakt fram, men man även kan svänga vänster på E4. T ex det nya rondellhelvetet genom Umeå...

Sen finns ju rondellen när man kommer söderifrån till Ö-vik, men före den tror jag inte det finns någon sån avfart norr om Stockholm? Och i den rondellen ska ju alla ändå svänga vänster.
Ah, jag tänkte på vägar med mer än 2 filer, dvs där det inte bara är av och påfarter utan faktiskt en tredje eller fjärde fil som existerar längre än bara själva avfarten... Tex att man kommer på en väg och sen kan ligga kvar till höger i 2 km innan man ska ta vänster. Där tycker jag det är rimligt att man sålänge vägen inte är tydligt skyltad att den delar sig ska kunna ligga kvar till höger och byta först när skyltningen säger att högerfilen bara är mot den "avfarten". Medan jag upplevt att "locals" byter till vänster direkt och sen ligger där och "blockar" för de som ligger kvar till höger tills skyltningen så säger. Teoretiskt kan ju detta vara en 2-filig väg som delas. Samma regel där, innan det är skyltat att vänster går till en destination och höger till den andra så ska man kunna ligga kvar i högerfilen och när skyltningen kommer ska man bli insläppt till vänster.

J JohanLun skrev:
så gissar jag gävle, sundsvall, uppsala mfl där E4 går igenom?
Antar jag missförstår dig men det var ett tag sedan E4 gick igenom någon av dessa städer.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ah, jag tänkte på vägar med mer än 2 filer, dvs där det inte bara är av och påfarter utan faktiskt en tredje eller fjärde fil som existerar längre än bara själva avfarten...
Vägar med mer än två filer åt samma håll existerar inte norr om Solna.

Första "staden" E4'an går igenom är Härnösand. Där kan man ju svänga vänster på flera ställen, men då är det bara en fil i vardera riktningen, så det går inte att okynnesligga i någon vänsterfil.

Så första stället att drabbas av fenomenet samtidigt som det är någorlunda mycket trafik är nog i Umeå.

Motorväg med lastbilar, personbil, avfartsskyltar, grönska, klar himmel. Google Street View-vattenmärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
[länk]
Det där är ju i princip i Stockholm...

norr om solna.

MathiasS MathiasS skrev:
norr om solna.
Ett stenkast jämfört med resten av E4...

useless useless skrev:
Vägar med mer än två filer åt samma håll existerar inte norr om Solna.
E4:an är trefilig hela vägen till Upplands Väsby... Därefter är jag böjd att hålla med dig. Den trefiliga del som finns söder om Rosersberg är i praktiken en förlängd av-/påfart som finns p.g.a. lastbilstrafiken till och från terminalerna i på nämnda ort.

Absolut, norr om Arlanda kan vi justera till...

I Uppsala tror jag dock det finns vägar som är 3 filiga och "delar sig" - men inte på själva E4an. Jag kommer inte på var, men jag tycker mig påminna mig att de finns...

J JohanLun skrev:
Absolut, norr om Arlanda kan vi justera till...

I Uppsala tror jag dock det finns vägar som är 3 filiga och "delar sig" - men inte på själva E4an. Jag kommer inte på var, men jag tycker mig påminna mig att de finns...
Finns en liten del av Bärbyleden som är trefilig mellan två påfarter. Jag räknar inte det riktigt som tre filer, utan som en del av påfarterna.

Google Maps skärmdump visar väg, fordonsnavigation, platsmarkör, ruttinformation, "Bärbyleden" text.
Skapa konto

En kort bit av Enköpingsvägen är också trefilig med avfart åt vänster.
En skärmdump från Google Maps visande trafik på Enköpingsvägen med vägvisare, träddunge och delvis satellitvy.
Skapa konto

MathiasS MathiasS skrev:
[bild]
Jag vet vad ordet anvisad betyder men har aldirg sett det när det gäller hastighetsbegraänsningar.
När jag tog körkort i slutet på 70-talet angav skyltarna högsta tillåtna hastighet men jag har kanske inte hängt med och det är ändrat sedan dess...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.