22 998 läst · 408 svar
23k läst
408 svar
Hur kör folk i landet och andra erfarenheter
Det är ju inte helt lätt att tolka den typen av blinkningar. Den du blinkade åt kunde lika gärna trott att du blev störd av dennes bakljus, eller vad som helst egentligen. Jag hade nog inte kommit på att det blinkades för att den bakom mig ville jag skulle tända dimbakljuset i alla fall.Isakare skrev:
Nä, bilen framför låg först, och hade nog inte lika stort problem med snöröken mer än vid möten och kanske inte tänkte på det.Alfredo skrev:
Men om nån blinkar upprepande på mig går hjärnan igång "Nått är fel"
Ljuset är det jag kollar först, har jag inte ljuset på ?? Glömt dimmbakljuset på ?? Är nån dörr öppen, står bakluckan på vid gavel ??
Om allt verkar rätt kanske bilen vill åka om, då kör jag åt sidan vid tillfälle.
I snörök en adaptiv farthållare ett bra hjälpmedel. Den "ser" genom snöröken bättre än våra ögon.Isakare skrev:
Ja fast nej.M Myckling skrev:
Autobroms, ja tack, bra att ha när det skiter sig. Men farthållare i dåligt väglag, nej tack, då vill jag känna vad som händer och göra allt själv - även om jag kan se fördelen med det du beskriver.
"Anvisad hastighet" är den som visas av anvisningsmärket E11.
https://www.transportstyrelsen.se/s...visningsmarken/rekommenderad-lagre-hastighet/
https://www.transportstyrelsen.se/s...visningsmarken/rekommenderad-lagre-hastighet/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 879 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 879 inlägg
I helgen var jag på långresa i områden med mindre vägbelysning än vad det är generellt i Stockholmsområdet och uppmärksammade några skillnader och några likheter:
Skillnader:
Likheter:
Skillnader:
- Andel med extraljus betydligt högre (logiskt och vettigt)
- Andel nedsläckta bilar mycket lägre (tack!)
Likheter:
- Andel med trasigt halvljus lika (man vill tydligen ha bra ljus på helljuset, men halvljuslampor orkar man inte byta på landsbygden heller)
- Reflexanvändning hos gående lika usel (Man borde veta hur svårt det är att upptäcka en mörkklädd gående efter sidan av vägen, särskilt vid möte med annan bil, men ändå går folk efter vägkanten utan reflexer efter mörkrets inbrott)
Jag har noterat att en bit från stockholm så byter många fil lååååångt innan tex en 3 filig väg delas i två. Om man inte lägger sig till vänster om man ska vänster så vill folk inte släppa in en, även om vägen rullar på i skyltad hastighet. Jag anser att man ska ligga till höger ända till skyltningen påbjuder att "nu" ska man välja rätt fil. Inte 1km innan när första skylten om "avfart" syns.
I stockholm får man förvisso knö sig in, men de flesta släpper in folk som vill byta fil om det inte är tydligt att man "trängt sig" genom att välja en fil som rullar och sen vill tränga sig in i en som står stilla...
Min filosofi är att man ska hålla till höger så länge man kan. Man lägger sig inte i vänster fil 2km innan man ska svänga vänster eller köra om en lastbil. Men då bygger det ju också på att om man 600m före man ska byta fil inte bilr "blockerad" av de som ligger i den filen.
Problemet är iofs vanligt förekommande i stockholm också, när folk väljer mittenfilen för att de är osäkra på om de ska stanna kvar eller svänga av. Men samma ovilja att "släppa in" folk verkar inte finnas.
I stockholm får man förvisso knö sig in, men de flesta släpper in folk som vill byta fil om det inte är tydligt att man "trängt sig" genom att välja en fil som rullar och sen vill tränga sig in i en som står stilla...
Min filosofi är att man ska hålla till höger så länge man kan. Man lägger sig inte i vänster fil 2km innan man ska svänga vänster eller köra om en lastbil. Men då bygger det ju också på att om man 600m före man ska byta fil inte bilr "blockerad" av de som ligger i den filen.
Problemet är iofs vanligt förekommande i stockholm också, när folk väljer mittenfilen för att de är osäkra på om de ska stanna kvar eller svänga av. Men samma ovilja att "släppa in" folk verkar inte finnas.
Rörande den tidigare diskussionen om avfart till vänster på motorvägen så har man i Montreal kastat om motorvägens riktningar mellan staden och flygplatsen så att man kör på vänster sida på motorvägen. Detta ger nämligen den fina fördelen att de parallella gatorna (med mötande trafik) på vardera sidan får påfart/avfart till höger utan viadukter. Detta leder då till att man klarar sig med betydligt färre viadukter över motorvägen.
Tex trafikapparaten strax norr om Norrköping tror jag har det, åt båda hålll tror jag det är 3 eller 4 filigt... Säkert kan någon "local" bekräfta eller dementera... Jag tror det finns på fler ställen, utan att veta skulle jag tro att flera större städer har det, om vi undantar göteborg så gissar jag gävle, sundsvall, uppsala mfl där E4 går igenom?useless skrev: