896 läst · 33 svar
896 läst
33 svar
Hur kapa spets på takkrok för att få på en skruvögla
Har en liknande plafond och det är det enklaste sättet. Alternativet att försöka få öglan över kroken medan den sitter fast i plafonden är ännu svårare och pillrigare i och med att du varken ser eller kommer åt.B bing467 skrev:Ja, det går att först lossa skruvöglan helt. Och gör man det är det lätt att sätta dit skruvöglan på kroken. Problemet är bara att det då av olika anledningar inte blir så lätt att i efterhand få dit plafonden... (det är nog inte omöjligt, men väldigt krångligt och jag har inte lyckats hittills i alla fall 🙂)
Det är helt enkelt ett jäkla bök att hänga upp de där plafonderna.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 336 inlägg
Buntband är bästa lösningen så här långt. Oslagbart enkelt. Tackar @Farstatjej90 för insikten.
Håller med om att buntband är enklaste/snabbaste lösningen.
Om man inte vill ha ett buntband där av en eller annan anledning så är Dilatos lösning också mycket bra. Man skruvar helt enkelt av vingmuttern (som med 100% säkerhet är på andra sidan av den där plafonden), monterar arrangemanget som Dilato visar i bilden och sen trär man upp plafonden på den gängade delen. Vill man göra det lättare för sig att pricka rätt så kan man vira upp sytråd på gängan och sen låta en 50 cm hänga ner från den. Då kan man trä sytråden genom hålet på plafonden och dra plafonden rätt.
Åverkan på kroken är en mycket dålig idé.
Om man inte vill ha ett buntband där av en eller annan anledning så är Dilatos lösning också mycket bra. Man skruvar helt enkelt av vingmuttern (som med 100% säkerhet är på andra sidan av den där plafonden), monterar arrangemanget som Dilato visar i bilden och sen trär man upp plafonden på den gängade delen. Vill man göra det lättare för sig att pricka rätt så kan man vira upp sytråd på gängan och sen låta en 50 cm hänga ner från den. Då kan man trä sytråden genom hålet på plafonden och dra plafonden rätt.
Ja, det är ett bök. Jag har dock intrycket med min plafond att det är omvänt, dvs. att alternativet att först lossa skruvöglan helt är det "ännu" svårare alternativet...C cpalm skrev:
Jag tror inte det var så Dilato menade, men jag kan ha fel.tommib skrev:
Håller med om att buntband är enklaste/snabbaste lösningen.
Nu är problemet löst! Med en bultsax var det hur lätt som helst! Behövde inte ens ta loss kroken eller någonting, det gick så lätt att klippa bort en bit av spetsen på kroken medan den satt i taket. Och det räckte för att det skulle gå att få på öglan medan den satt i plafonden 🙂

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan bara nämna nu att jag är säker på att det skulle ha blivit en lite större "glipa" mellan denna plafond och taket om jag hade använt ett buntband. För lampan hade ju hamnat lite längre ner då. Men det är möjligt att med vissa plafonder eller lampor att det skulle fungera utan problem med buntbandlösningen - med just denna modell hade det dock inte varit optimalt 🙂Farstatjej90 skrev:
Nä det beror ju på djupet och hur långt man kan skruva in skruven. Man måste nog hålla i den för att vara säker...🤔B bing467 skrev:Kan bara nämna nu att jag är säker på att det skulle ha blivit en lite större "glipa" mellan denna plafond och taket om jag hade använt ett buntband. För lampan hade ju hamnat lite längre ner då. Men det är möjligt att med vissa plafonder eller lampor att det skulle fungera utan problem med buntbandlösningen - med just denna modell hade det dock inte varit optimalt 🙂