Dessa tider ändras kontinuerligt.

RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så du tror arbetsgivare, inrättningar med mera kommer ändra sina rutiner. det tvivlar jag på.
Samt då blir det ju ännu krångligare än att man bara ställer om klockan.

Enklast är ju att köra sommartid året runt så maximerar vi soltimmarna
Alltså min lokala pizzeria har olika tider för sommar och vinter eftersom folk tenderar va ute och käka senare när det är varmt ute. Så jäkla svårt är det inte. Och nej dessa är inte det samma som sommartid.

D Daniel 109 skrev:
Det hjälper ju inte.
Vad är det som inte hjälper- utveckla med mer än fyra ord.

Jag har gjort det ett flertal gånger.
Det hjälper inte att byta tidszon om man vill få folk att gå upp tidigare på morgonen. Det ger en tillfällig effekt. Men alla normala tider för händelser ändras överv tid. Så du får ingen bestående effekt av att byta tidszon.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det hjälper inte att byta tidszon om man vill få folk att gå upp tidigare på morgonen. Det ger en tillfällig effekt. Men alla normala tider för händelser ändras överv tid. Så du får ingen bestående effekt av att byta tidszon.
Där har du fel.

D Daniel 109 skrev:
Vad skulle skillnaden bli om vi inför ständig normaltid och sen anpassar öppettider, arbetstider och annat jämfört med att införa ständig sommartid och låter allt vara som idag?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Vad skulle skillnaden bli om vi inför ständig normaltid och sen anpassar öppettider, arbetstider och annat jämfört med att införa ständig sommartid och låter allt vara som idag?
Känns enklare ställa om klockan två gånger per år om du frågar mig

A Akerfeldt skrev:
Skillnaden blir att i det ens faller har vi en klocka som följer solen, men inte i det andra.
Att klockan behåller den referens den har haft sedan vi började mäta tid ser jag som en fördel.

• Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Känns enklare ställa om klockan två gånger per år om du frågar mig
Man kan väl bara ändra arbetstider istället om man behöver ?

Vet inte om det diskuterats, men folk bokstavligen dör på grund av tidsändringarna.

https://nyheter.ki.se/tidsomstallning-paverkar-risken-for-hjartinfarkt

Omställningen till sommartid sista söndagen i mars varje år ökar risken för hjärtinfarkt under den efterföljande veckan. I gengäld medför återgången till vintertid en riskminskning, som dock är mindre. Det visar en ny svensk studie publicerad i den ansedda medicinska tidskriften New England Journal of Medicine. Forskarna vid Karolinska Institutet har undersökt hur antalet hjärtinfarkter i Sverige har varierat vid sommar- och vintertidsomställningar sedan 1987. Resultaten visar att antalet hjärtinfarkter i genomsnitt ökar med cirka fem procent under den första veckan efter omställningen till sommartid.

Nissens
Nej samhället. Lunchställena med uteservering öppnar vid visst tillfälle os
M Magnusrex123 skrev:
Man kan väl bara ändra arbetstider istället om man behöver ?

Vet inte om det diskuterats, men folk bokstavligen dör på grund av tidsändringarna.

[länk]
De måste redan vara sköra sedan tidigare tänker jag.
Tänk bara på alla som åker utomlands varje år med flera timmars tidsskillnad - det borde vara mängder av dem som trillar av pinnen då.

• Gilla
Cambudgie och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De måste redan vara sköra sedan tidigare tänker jag.
Tänk bara på alla som åker utomlands varje år med flera timmars tidsskillnad - det borde vara mängder av dem som trillar av pinnen då.
Kanske... men du menar då att det är värt att dessa dör i förtid? Rent generellt så verkar det slita på folks hälsa att ställa om tider.

Nissens
M Magnusrex123 skrev:
Kanske... men du menar då att det är värt att dessa dör i förtid? Rent generellt så verkar det slita på folks hälsa att ställa om tider.
Tja, dör man av att gå upp en timme senare eller tidigare så är det nog ingen större tidsförlust det handlar om..

Hur många dör av att ställa om klockan 6 timmar när de åker till Thailand på några veckors semester? Och hur många dör när de kommer hem för att de får ställa om klockan igen?

Det räcker att åka till Finland så får man en timmas tidsförskjutning.

Skall alla resor till andra tidszoner förbjudas kanske?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tja, dör man av att gå upp en timme senare eller tidigare så är det nog ingen större tidsförlust det handlar om..

Hur många dör av att ställa om klockan 6 timmar när de åker till Thailand på några veckors semester? Och hur många dör när de kommer hem för att de får ställa om klockan igen?

Det räcker att åka till Finland så får man en timmas tidsförskjutning.

Skall alla resor till andra tidszoner förbjudas kanske?
Säkert så sliter även dessa resor på hälsan, men de är frivilliga och det är en ganska stor skillnad på att behöva ändra hela sitt vardagsbeteende mot för att åka utomlands på semester där du kan enkelt ta en sovmorgon om du vill.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Resonemanget i fråga liknar de som tyckte/tycker att folk som dog/dör i covid "ska väl dö snart ändå" så det är ingen mening att ta till åtgärder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.