39 942 läst · 800 svar
40k läst
800 svar
Hur kan man vilja ha ständig vintertid?
Dessa tider ändras kontinuerligt.
Alltså min lokala pizzeria har olika tider för sommar och vinter eftersom folk tenderar va ute och käka senare när det är varmt ute. Så jäkla svårt är det inte. Och nej dessa är inte det samma som sommartid.AndersMalmgren skrev:
Senaste XKCD relaterar lite till ämnet. (off topic men kul tyckte jag) xkcd.com/2854/
Jag har gjort det ett flertal gånger.
Det hjälper inte att byta tidszon om man vill få folk att gå upp tidigare på morgonen. Det ger en tillfällig effekt. Men alla normala tider för händelser ändras överv tid. Så du får ingen bestående effekt av att byta tidszon.
Det hjälper inte att byta tidszon om man vill få folk att gå upp tidigare på morgonen. Det ger en tillfällig effekt. Men alla normala tider för händelser ändras överv tid. Så du får ingen bestående effekt av att byta tidszon.
Vad skulle skillnaden bli om vi inför ständig normaltid och sen anpassar öppettider, arbetstider och annat jämfört med att införa ständig sommartid och låter allt vara som idag?D Daniel 109 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
Skillnaden blir att i det ens faller har vi en klocka som följer solen, men inte i det andra.A Akerfeldt skrev:
Att klockan behåller den referens den har haft sedan vi började mäta tid ser jag som en fördel.
Man kan väl bara ändra arbetstider istället om man behöver ?AndersMalmgren skrev:
Vet inte om det diskuterats, men folk bokstavligen dör på grund av tidsändringarna.
https://nyheter.ki.se/tidsomstallning-paverkar-risken-for-hjartinfarkt
Omställningen till sommartid sista söndagen i mars varje år ökar risken för hjärtinfarkt under den efterföljande veckan. I gengäld medför återgången till vintertid en riskminskning, som dock är mindre. Det visar en ny svensk studie publicerad i den ansedda medicinska tidskriften New England Journal of Medicine. Forskarna vid Karolinska Institutet har undersökt hur antalet hjärtinfarkter i Sverige har varierat vid sommar- och vintertidsomställningar sedan 1987. Resultaten visar att antalet hjärtinfarkter i genomsnitt ökar med cirka fem procent under den första veckan efter omställningen till sommartid.
AndersMalmgren skrev:
De måste redan vara sköra sedan tidigare tänker jag.M Magnusrex123 skrev:
Tänk bara på alla som åker utomlands varje år med flera timmars tidsskillnad - det borde vara mängder av dem som trillar av pinnen då.
Kanske... men du menar då att det är värt att dessa dör i förtid? Rent generellt så verkar det slita på folks hälsa att ställa om tider.Nissens skrev:
Tja, dör man av att gå upp en timme senare eller tidigare så är det nog ingen större tidsförlust det handlar om..M Magnusrex123 skrev:
Hur många dör av att ställa om klockan 6 timmar när de åker till Thailand på några veckors semester? Och hur många dör när de kommer hem för att de får ställa om klockan igen?
Det räcker att åka till Finland så får man en timmas tidsförskjutning.
Skall alla resor till andra tidszoner förbjudas kanske?
Säkert så sliter även dessa resor på hälsan, men de är frivilliga och det är en ganska stor skillnad på att behöva ändra hela sitt vardagsbeteende mot för att åka utomlands på semester där du kan enkelt ta en sovmorgon om du vill.Nissens skrev:Tja, dör man av att gå upp en timme senare eller tidigare så är det nog ingen större tidsförlust det handlar om..
Hur många dör av att ställa om klockan 6 timmar när de åker till Thailand på några veckors semester? Och hur många dör när de kommer hem för att de får ställa om klockan igen?
Det räcker att åka till Finland så får man en timmas tidsförskjutning.
Skall alla resor till andra tidszoner förbjudas kanske?