Nissens
M Magnusrex123 skrev:
Resonemanget i fråga liknar de som tyckte/tycker att folk som dog/dör i covid "ska väl dö snart ändå" så det är ingen mening att ta till åtgärder.
Du hade ingen kommentar om att förbjuda resor som måste vara betydligt farligare?

Jag kan bara tala för mig själv, och den dagen jag är så skör att jag trillar av pinnen för att jag skjuter sänggåendet en timme fram eller tillbaka så spelar det ingen roll om det blir någon vecka tidigare.

Men hur gör vi med Thailandsresorna som då borde förkorta livet på många betydligt mer?
 
Redigerat:
M Magnusrex123 skrev:
Kanske... men du menar då att det är värt att dessa dör i förtid? Rent generellt så verkar det slita på folks hälsa att ställa om tider.
Det är en liten riskökning. Sannolikt är det ingen riskökning över tid utan en liten omfördelning av utfall i tiden.
 
Nissens Nissens skrev:
Men hur gör vi med Thailandsresorna som då borde förkorta livet på många betydligt mer?
Dessa är frivilliga. Rimligen får man väl riskera sin hälsa frivilligt?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
omfördelning av utfall i tiden.
Vad menar du? "Vi ska alla dö ändå?".
 
R
Jag kan tycka att det blir lite löjligt att jämföra frivilliga utlandsresor som görs av tre promille av befolkningen med en tvingad tidsomställning som drabbar 100%.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Vad menar du? "Vi ska alla dö ändå?".
Vad jag menar är att om en ovanlig händelse vid enstaka tillfällen händer några veckor tidigare så är det ingen stor sak. Vill man påverka risken för hjärtinfarkt så finns det effektivare metoder.

Jag är inte för tidsomställningen. Men det där är ett dåligt argument.
 
Nissens
M Magnusrex123 skrev:
Dessa är frivilliga. Rimligen får man väl riskera sin hälsa frivilligt?
Ja, men borde de då inte bli informerade om att det är farligt?

Min poäng är att tidsomställningen handlar om en väldigt liten riskökning. Det är därför ingen behöver varna för det…
 
D Daniel 109 skrev:
Vad jag menar är att om en ovanlig händelse vid enstaka tillfällen händer några veckor tidigare så är det ingen stor sak. Vill man påverka risken för hjärtinfarkt så finns det effektivare metoder.

Jag är inte för tidsomställningen. Men det där är ett dåligt argument.
Vad menar du händer några veckor tidigare? Det behöver ju inte hända alls.

https://www.svt.se/opinion/med-somm... fram,hjärtinfarkt och därmed också dödsfall.

Verkar tyda på att det dör ca 30 personer i Sverige varje gång
 
D Daniel 109 skrev:
Skillnaden blir att i det ens faller har vi en klocka som följer solen, men inte i det andra.
Att klockan behåller den referens den har haft sedan vi började mäta tid ser jag som en fördel.
Så du vill bara kunna kolla på solen och veta vad klockan är, är det den vinning du ser i det? Du har ju tidigare sagt det är bättre vi ändrar alla tider i samhället istället för att byta tidszon, men effekten blir ju den samma förutom det ena alternativet är betydligt krångligare införa än det andra.
 
A AG A skrev:
Det enda naturliga är dag och natt. Vår, sommar, höst och vinter. Någon övrig "naturlig" tid finns inte.
Dag och natt skiljer sig enormt mycket under året. När dygnet börjar och slutar, är bara ett påhitt. Det har inte med solens ståndpunt att göra, då tiden är lika i hela landen.
Det råkar bara vara så att vintertid var det som användes först. Det har alltså inget med naturlighet att göra.
Fördelen med sommartid är att vi får mer dag, när den bäst behövs. På vintern är det mörkt, när de flesta börjar jobba. Oavsett sommar-, eller vintertid. Det är mörkt när man kommer hem. Hade det varit ständig sommartid, hade vi haft lite ljus efter jobbet. I början och slutet av vintern ganska mycket ljus.
Med vintertid på sommaren, skulle Maj och Augusti vara ganska mörka.
Deppigt så inåt heksike!
Nu väljer du att tolka som fan läser bibeln. Vem som uppfann klockan är ointressant. Det intressanta är att det finns en normaltid som anammats av hela världen. Varför ska vi börja bråka med den? Antalet ljusa och mörka timmar per dygn är oberoende av vad klockan är. Tycker man att det är mörkt de timmar man inte jobbar, jamen gör något åt den individuella situationen då.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
Nu måste jag generalisera för att det ska bli begripligt. De flesta som jobbar dagtid går upp kl 05.00 till 07.00 och går lägger sig mellan kl 21.00 till 24:00. Det finns naturligtvis de som jobbar skift eller har en en ovanlig dygnsrytm. För att kunna räkna på skillnader mellan Sommartid (som vi har idag), endast Normaltid eller endast Sommartid (året runt) tog jag fram den nautiska almanackan för 7 orter från Kiruna i norr till Malmö i söder och räknade ut hur många timmar solen är uppe mellan kl 06.00 till kl 08.00, samt kl 16.30 till kl 22.00. Jag fann då följande. Tanken är att visa antal timmar som skulle eller kan utnyttjas utanför någon sorts normal arbetstid (kl 08.00 till kl 16.30).

Morgonen mellan kl 06.00 till 08.00 ser grafen ut som följer. Flest ljusa timmar erhålls med konstant normaltid och skillnaden mellan konstant sommartid och normaltid är 30-50 timmar på ett helt år (beroende på ort)


Stapeldiagram visar dagsljus-timmar före 08:00 i svenska städer, jämför sommartid och normaltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ser det ut efter normalarbetet, dvs mellan kl 16.30 och 22.00? Här skiljer det sig mellan 160 till 300 timmar, med fördel för konstant sommartid- vilket de flesta väl har listat ut. Däremot kan man se att med dagens sommartid är skillnaden inte så stor mot konstant sommartid.

Stapeldiagram visar årliga dagljustimmar i svenska städer med olika tidsscheman: konstant sommartid, sommartid, normaltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar vi summan av morgon och kväll ser det ut som följer. Även här ser vi en fördel, utifrån mer dagsljus att ha konstant sommartid. Skillnaden under ett år är i Kiruna 120 timmar och 200 timmar i Malmö, mellan konstant sommartid och endast normaltid
Stapeldiagram visar antal dagljus-timmar årligen, olika tidsscheman, för sju svenska orter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Nu måste jag generalisera för att det ska bli begripligt. De flesta som jobbar dagtid går upp kl 05.00 till 07.00 och går lägger sig mellan kl 21.00 till 24:00. Det finns naturligtvis de som jobbar skift eller har en en ovanlig dygnsrytm. För att kunna räkna på skillnader mellan Sommartid (som vi har idag), endast Normaltid eller endast Sommartid (året runt) tog jag fram den nautiska almanackan för 7 orter från Kiruna i norr till Malmö i söder och räknade ut hur många timmar solen är uppe mellan kl 06.00 till kl 08.00, samt kl 16.30 till kl 22.00. Jag fann då följande. Tanken är att visa antal timmar som skulle eller kan utnyttjas utanför någon sorts normal arbetstid (kl 08.00 till kl 16.30).

Morgonen mellan kl 06.00 till 08.00 ser grafen ut som följer. Flest ljusa timmar erhålls med konstant normaltid och skillnaden mellan konstant sommartid och normaltid är 30-50 timmar på ett helt år (beroende på ort)


[bild]

Hur ser det ut efter normalarbetet, dvs mellan kl 16.30 och 22.00? Här skiljer det sig mellan 160 till 300 timmar, med fördel för konstant sommartid- vilket de flesta väl har listat ut. Däremot kan man se att med dagens sommartid är skillnaden inte så stor mot konstant sommartid.

[bild]

Tar vi summan av morgon och kväll ser det ut som följer. Även här ser vi en fördel, utifrån mer dagsljus att ha konstant sommartid. Skillnaden under ett år är i Kiruna 120 timmar och 200 timmar i Malmö, mellan konstant sommartid och endast normaltid
[bild]
Bra sammanställning.

Kan nog upprepas att vår biologiska klocka behöver ljus på morgonen och mörker på kvällen för att fungera.

Sommartid leder till motsatta.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Bra sammanställning.

Kan nog upprepas att vår biologiska klocka behöver ljus på morgonen och mörker på kvällen för att fungera.

Sommartid leder till motsatta.
Första grafen sover man ändå, då vill man ha mörkt. Helt klart att sommartid året runt är mest optimalt.
 
Ingen idé att gå upp innan systemet öppnar, så det går att köpa frukost. Check på den.
 
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
Bra sammanställning.

Kan nog upprepas att vår biologiska klocka behöver ljus på morgonen och mörker på kvällen för att fungera.

Sommartid leder till motsatta.
Det stämmer ju inte. Med ”vintertid” året om får man mindre dagsljus utanför arbetstid.

Just nu hade det varit skönt med en timmes extra ljus efter jobbet i Göteborgstrakten. Mörker på kvällen får man oavsett vinter eller sommartid. Förutom uppe i norr på sommaren.

Så sommartid året om vore bra, lägg gärna på en timme till. 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.