Krokben
Jag skulle inte ha något emot att slopa vinter och sommartid då jag jobbar natt och jobbar enbart 12 timmars pass. Nu när det blev vintertid så fick man jobba 13 timmar och när det blir sommartid så ska du göra 12 timmars jobb på 11 timmar.
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Det finns inget som heter vintertid. Det är normaltid.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, tiden är bara ett påhitt för att vi ska kunna synkronisera oss med varandra. Det kvittar mycket riktigt vilken enhet och var mitten på dygnet definieras.

Hur kom då då fram till att sommartid skulle vara bättre? Det kvittar ju, då är det lämpligt att vi behåller den ursprungliga definitionen.
Sommartid är naturligtvis bättre pga hur alla tider är satta i samhället. När de flesta börjar och slutar jobba. När en så fånig sak som TV sänder annat än barnprogram. När affärer har öppet.
Dessa olika saker gör att ganska få människor går och lägger sig kl 20:00 och går upp kl 04:00. De flesta går istället och lägger sig vid 22:00, och upp 06:00. Eller ytterligare en-två timmar senare, om de fick önska. Väldigt få är uppe så tidigt att de får någon glädje av ljusa mornar.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
A AG A skrev:
Sommartid är naturligtvis bättre pga hur alla tider är satta i samhället. När de flesta börjar och slutar jobba. När en så fånig sak som TV sänder annat än barnprogram. När affärer har öppet.
Dessa olika saker gör att ganska få människor går och lägger sig kl 20:00 och går upp kl 04:00. De flesta går istället och lägger sig vid 22:00, och upp 06:00. Eller ytterligare en-två timmar senare, om de fick önska. Väldigt få är uppe så tidigt att de får någon glädje av ljusa mornar.
Precis vad jag sagt tidigare i tråden ändrar vi samhället så man startar jobbet en timme tidigare, lunch en timme tidigare och slutar en timme tidigare så har jag inget problem med vintertid på sommaren
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget som heter vintertid. Det är normaltid.
Eftersom det numer är ett gängse begrepp så får vi väl konstatera att vintertid "finns".
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Sommartid är naturligtvis bättre pga hur alla tider är satta i samhället. När de flesta börjar och slutar jobba. När en så fånig sak som TV sänder annat än barnprogram. När affärer har öppet.
Dessa olika saker gör att ganska få människor går och lägger sig kl 20:00 och går upp kl 04:00. De flesta går istället och lägger sig vid 22:00, och upp 06:00. Eller ytterligare en-två timmar senare, om de fick önska. Väldigt få är uppe så tidigt att de får någon glädje av ljusa mornar.
Ingen av dessa tider är låsta. Att justera samhällets sovtider genom att byta tidszon hjälper inte mer än tillfälligt.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ingen av dessa tider är låsta. Att justera samhällets sovtider genom att byta tidszon hjälper inte mer än tillfälligt.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis vad jag sagt tidigare i tråden ändrar vi samhället så man startar jobbet en timme tidigare, lunch en timme tidigare och slutar en timme tidigare så har jag inget problem med vintertid på sommaren
Då tycks ni ju ändå med i mitt resonemang. Vad tror ni är enklast, att vrida samhället klocka, eller klockan på armen. Jag tror ni förstår att det är enklare att vrida armbandsuret till ständig sommartid!
 
  • Gilla
  • Haha
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Det hjälper ju inte.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hösten är på ordentligt intågande. Med den följer kortare dagar, och mer mörker. Man hinner nästan ingenting längre.
Men, så vet jag att det finns ett antal sk. människor som vill ha ständig vintertid. Då skulle det istället vara mörkt ytterligare en timme tidigare... Hur kan man se någon fördel i det?
Hatar vintertid.. då får jag aldrig något socialt sällskap! När sommartiden är ”framme” så har jag iaf nån att prata med ibland.. och ibland tom sällskap till frukosten!

vintertid .. ja då vaknar jag ju helt plötsligt en timme tidigare och folk är inte jättepigga på att hålla mig sällskap 4.30 på morgonen.. speciellt inte på helgerna. Jag går givetvis inte upp då, lyssnar på radion nån timme el två.. men tillslut måste jag äta.

(hinner ofta fixa disken, duscha osv ändå innan frukost)

i 10 taget vilar man förmiddag ju.. och när ”andra” ätit klart frukost.. är det dags för lunch.. och när andra vill jobba.. då är mitt dygn slut..

Helt farscinerande hur en timme kan få så stor påverkan!

(katten är fortfarande odräglig i ”middagstid”.. då han oxå fick gå över till vintertid)

För mig verkar den ”normala” tiden.. vara sommartid - och jag har den gärna för evigt 😊👍
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hösten är på ordentligt intågande. Med den följer kortare dagar, och mer mörker. Man hinner nästan ingenting längre.
Men, så vet jag att det finns ett antal sk. människor som vill ha ständig vintertid. Då skulle det istället vara mörkt ytterligare en timme tidigare... Hur kan man se någon fördel i det?
Orkar nog inte läsa ikapp hela tråden men jag skulle föredra om vi hade samma tid över hela jorden, dvs en jordnormaltid. Det hade gjort saker mycket enklare. Allt man gör i förhållande till tid är ändå bara relativt, subjektivt, och kulturellt.

Kan lätt bli väldigt med krångel att boka möten i andra tidszoner, eller att hålla koll på när en viss deadline är, om deadlinen är i amerikansk eller kinesisk tidszon, osv.

En vidare spaning på detta är att det kommer ju förr eller senare att behövas om vi ska börja kolonisera rymden ändå.
 
M Magnusrex123 skrev:
Orkar nog inte läsa ikapp hela tråden men jag skulle föredra om vi hade samma tid över hela jorden, dvs en jordnormaltid. Det hade gjort saker mycket enklare. Allt man gör i förhållande till tid är ändå bara relativt, subjektivt, och kulturellt.

Kan lätt bli väldigt med krångel att boka möten i andra tidszoner, eller att hålla koll på när en viss deadline är, om deadlinen är i amerikansk eller kinesisk tidszon, osv.

En vidare spaning på detta är att det kommer ju förr eller senare att behövas om vi ska börja kolonisera rymden ändå.
Man kan ju se det som att vi redan har det, för i alla sammanhang där man behöver en gemensam tid så använder folk ju UTC.

Om man jobbar globalt så behöver man ju ända hålla koll på ungefär när kollegor på olika platser är på jobbet, sover, etc. för att kunna mötas online. Ett sätt är ju att ha översiktlig koll på hur många timmar bort motpartens longitud är, men om du hellre vill det kan du istället memorera att man i Kalifornien jobbar ungefär kl 16-01 UTC.

Kom ihåg att de flesta kontorsarbetare i Kalifornien slutar kl 1 på lördagar (UTC). Låter det konstigt? Ja, då förstår du kanske varför det kan finnas en hel del motstånd mot att köra på global tid, särskilt från platser närmare datumlinjen.
 
  • Gilla
Cambudgie
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Orkar nog inte läsa ikapp hela tråden men jag skulle föredra om vi hade samma tid över hela jorden, dvs en jordnormaltid. Det hade gjort saker mycket enklare. Allt man gör i förhållande till tid är ändå bara relativt, subjektivt, och kulturellt.

Kan lätt bli väldigt med krångel att boka möten i andra tidszoner, eller att hålla koll på när en viss deadline är, om deadlinen är i amerikansk eller kinesisk tidszon, osv.

En vidare spaning på detta är att det kommer ju förr eller senare att behövas om vi ska börja kolonisera rymden ändå.
Så vissa ska tvingas jobba på natten då för att vi alla ska ha samma tid? Eller ska vi ha olika vakentid på dygnet, för det blir ju enklare verkligen när man ska boka möten. "När startade Singapore arbetsdagen nu igen?"
 
S Skopan skrev:
Man kan ju se det som att vi redan har det, för i alla sammanhang där man behöver en gemensam tid så använder folk ju UTC.

Om man jobbar globalt så behöver man ju ända hålla koll på ungefär när kollegor på olika platser är på jobbet, sover, etc. för att kunna mötas online. Ett sätt är ju att ha översiktlig koll på hur många timmar bort motpartens longitud är, men om du hellre vill det kan du istället memorera att man i Kalifornien jobbar ungefär kl 16-01 UTC.

Kom ihåg att de flesta kontorsarbetare i Kalifornien slutar kl 1 på lördagar (UTC). Låter det konstigt? Ja, då förstår du kanske varför det kan finnas en hel del motstånd mot att köra på global tid, särskilt från platser närmare datumlinjen.
Jag håller inte alls med. Jag jobbar med folk som jobbar väldigt olika tider på dygnet även i sin lokala tid. Det hade varit mycket enklare att boka möten om man bara säger "klockan fyra". Nu måste man fundera på om ens kalender redan har tagit hänsyn att indien är +4,5h (och vad betyder ens det) osv.

Det skulle bara vara lättare, förutom i övergångsperiod så klart.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så vissa ska tvingas jobba på natten då för att vi alla ska ha samma tid? Eller ska vi ha olika vakentid på dygnet, för det blir ju enklare verkligen när man ska boka möten. "När startade Singapore arbetsdagen nu igen?"
Varför kan man inte anpassa arbetstider till när det är solljus istället för tvärtom? Det är väl bara att klockan 21 betyder lite olika saker i olika länder, som det redan gör. I Sverige kanske vissa går och lägger sig då, men i andra länder i samma tidszon, spanien t.ex. så kanske man äter middag då.

(eller typ, jag är van att äta lunch vid 11. Försök att göra det i Italien :D)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Varför kan man inte anpassa arbetstider till när det är solljus istället för tvärtom? Det är väl bara att klockan 21 betyder lite olika saker i olika länder, som det redan gör. I Sverige kanske vissa går och lägger sig då, men i andra länder i samma tidszon, spanien t.ex. så kanske man äter middag då.

(eller typ, jag är van att äta lunch vid 11. Försök att göra det i Italien :D)
Jo men det blir ju inte enklare än att vi kör olika tid i världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.