Har 3 paneler på taket som jag tänker att jag behöver positionera bättre. Dels för att jag tycker vinkeln inte blir så bra men oxå för att jag inte vill ha dem hängandes på skorstenen.
Funderar på att bygga en ställning på den plattare delen av taket och kanske göra så jag manuellt kan vrida panelerna under dagen mot solen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förankra det hela på taket.
Förslag någon?
Funderar på att bygga en ställning på den plattare delen av taket och kanske göra så jag manuellt kan vrida panelerna under dagen mot solen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska förankra det hela på taket.
Förslag någon?
Vad är det för tak?
Hur är taket uppbyggt?
Hur har du tänkt bygga ramen?
Vilket material?
Ska ramen bestå av två delar med "vändplatta"?
Manuell vridning eller elmotor?
Har du även funderat på justerbar vinkel eller bara fast vinkel?
Hur är taket uppbyggt?
Vilket material?
Har du även funderat på justerbar vinkel eller bara fast vinkel?
Råspont-papp-gles-plåt.Demmpa skrev:
Vad är det för tak?
Hur är taket uppbyggt?
Vilket material?
Har du även funderat på justerbar vinkel eller bara fast vinkel
Demmpa skrev:
Tänkte väl slå ihop något med 45x45 träreglar på nått sätt att den står stabilt, och panelerna på högkant i lämplig vinkel. Vet inte än hur jag skulle göra en snurrplatta. Men tänker en manuell vridning. Blir ju inte optimal laddning jämt, men bättre än nu tror jag om jag några gånger under en dag vrider dem lite för att följa solen. När jag inte är där ställer jag dem mot söder.
Föreställer mig en arm som sticker ut utanför taket jag använder för att vrida allt.
Det är visserligen ingen blåsig plats, men jag vill ju inte bara ställa dem löst på taket. Eller kan det räcka med tyngder av nått slag?
Besserwisser
· östergötland
· 2 307 inlägg
Är det inte enklare att ha dom på backen då?
Vinden har bra lyftkraft.cederbusch skrev:
Det måste sitta fast förankrat.
Sen måste du även tänka på belastningen på taket, så att takkonstruktion håller för tyngderna när det är snö på taket.
40-45⁰ lutning är det optimala,
https://www.solcellskollen.se/vanliga-fragor/vilken-lutning-och-vaderstreck-ar-bast-for-solceller
https://bengtsvillablogg.info/2013/04/12/hur-paverkar-lutning-och-vaderstreck-produktionen-av-solel/
Den solcellspanelen som ligger an mot tegelpanneimiterade plåttaket, vilket väderstreck är den mot
Vad där det för uppvinkling på den solcellsmodulen?
För att fästa solcellspaneler i ett plåttak finns speciella kortskenor, ca 200 till 400 mm långa, och ca 30 - 40 mm höga. Det fina är att man skruvar direkt i takplåten, man behöver alltså inte skruva i en bärläkt. Det är speliella skruva man använder då rostfri tunnplåtskruv bimetall(dvs hård spets) ingen förborrning behövs i aluminum-kortskenan.
Vad är det för material i takplåten, stål eller aluminium? Hur tjockt gods 1,00 mm, 0,50 eller vad?
Är de visade 3 panelerna seriekopplade?
Är det en sommarstuga utan indragen el?
För att fästa solcellspaneler i ett plåttak finns speciella kortskenor, ca 200 till 400 mm långa, och ca 30 - 40 mm höga. Det fina är att man skruvar direkt i takplåten, man behöver alltså inte skruva i en bärläkt. Det är speliella skruva man använder då rostfri tunnplåtskruv bimetall(dvs hård spets) ingen förborrning behövs i aluminum-kortskenan.
Vad är det för material i takplåten, stål eller aluminium? Hur tjockt gods 1,00 mm, 0,50 eller vad?
Redigerat:
Många saker jag inte kan svara på då det inte är jag som byggt nått aA Arnodt skrev:Den solcellspanelen som ligger an mot plåttaket, vilket väderstreck är den mot
v detta. Men alla 3 paneler tittar mot söder och får bra med sol runt lunch.
Jag tror de är seriekopplade ja. Ingen el I stugan nej.
Vet inte vinkeln på den understa. Men det är mindre än 45 grader. 30 kanske. De övre 90 grader.
Det finns ingen utomlampa vid ingången, därför gissade jag på att sommarstugan saknar indragen ström.
Panelerna ska alla 3 ha samma uppvinkling om det är seriekopplade för att få ut mest ström.
Därför tänkte jag att det kan vara lika bra att lägga de 3 panelrna mot det 17 grader uppvinklade plåttaket.
Det är ju bra att plåttakfallet tittar rakt åt söder.
Laddas ett batteri med strömmen från panelerna? Spänning på batteriet?
Panelerna ska alla 3 ha samma uppvinkling om det är seriekopplade för att få ut mest ström.
Därför tänkte jag att det kan vara lika bra att lägga de 3 panelrna mot det 17 grader uppvinklade plåttaket.
Hur kom du fram till att det var 17 grader?A Arnodt skrev:Det finns ingen utomlampa vid ingången, därför gissade jag på att sommarstugan saknar indragen ström.
12 volts batterier som laddas från panelerna.
Klicka här för att svara
Tjänster
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Taket läcker efter solcellsmontage - företaget har konkat!
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Mandelmann kör airfryer med 4 m2 solpaneler- är det möjligt?
Sol-styrning av varmvatten-beredare
Finns det bättre hembatterilösning än Tibbers Homevolt?
Sommarvattenpump – 12 V off grid eller lägga en kabel?
Solceller, Solfångare, Solenergi