Nu har jag kontaktat olika återförsäljare, generalagent och tillverkare utan att någon kunnat ge ett bra tips.
Beställde en altandörr för 2 år sedan från Nordiska Fönster.
Denna dörr har endast ett vred på insidan och på utsidan ett handtag utan någonting annat.
Nu skulle jag vilja byta på utsidan och montera ett vanligt "huslås" med oval cylinder
Men ingen verkar kunna ge svar på vad jag behöver, inte ens HOPPE som verkar tillverka dessa handtag.
Så är det någon som har koll på vad jag kan tänkas behöva för att få ett vanligt hederligt ovalt lås med nyckel på utsidan?
Svaren jag hittills fått är:
Det går inte på din dörr, du får skaffa digitalt fjärrlås monterat på insidan.
Oj, kontakta någon låssmed så får dom se
Du har nog kanske inte någon dörr som är förberedd för lås på utsidan.
Sätt något lås i handtaget.
Så nu hoppas jag någon kan ge klarhet och hjälp åt mig.
(Bilden där det syns ett vred är taget från insidan och det med endast handtag är utifrån).
Beställde en altandörr för 2 år sedan från Nordiska Fönster.
Denna dörr har endast ett vred på insidan och på utsidan ett handtag utan någonting annat.
Nu skulle jag vilja byta på utsidan och montera ett vanligt "huslås" med oval cylinder
Men ingen verkar kunna ge svar på vad jag behöver, inte ens HOPPE som verkar tillverka dessa handtag.
Så är det någon som har koll på vad jag kan tänkas behöva för att få ett vanligt hederligt ovalt lås med nyckel på utsidan?
Svaren jag hittills fått är:
Det går inte på din dörr, du får skaffa digitalt fjärrlås monterat på insidan.
Oj, kontakta någon låssmed så får dom se
Du har nog kanske inte någon dörr som är förberedd för lås på utsidan.
Sätt något lås i handtaget.
Så nu hoppas jag någon kan ge klarhet och hjälp åt mig.
(Bilden där det syns ett vred är taget från insidan och det med endast handtag är utifrån).
Besserwisser
· östergötland
· 2 291 inlägg
Om du söker så tror jag det varit uppe innan
Det är möjligt att montera låscylinder från utsidan i den dörren och spanjoletten.
De handtag du har är i Hoppe 350kl serien.
Börja med att demontera handtaget och kontrollera om dörren är genomborrad/förberedd för låscylinder på utsidan.
Om den är förberedd så byter du handtaget på utsidan till ett avsett för låscylinder, beroende på handtag du väljer så skiljer det vilken låscylinder och vilka andra behör du behöver.
Kontrollera även hur långt det är från spanjoletten till utsidan i hålet där låscylindern ska sitta så det kan säkerställas att det går att montera en låscylinder utan extra underlägg under handtaget.
De handtag du har är i Hoppe 350kl serien.
Börja med att demontera handtaget och kontrollera om dörren är genomborrad/förberedd för låscylinder på utsidan.
Om den är förberedd så byter du handtaget på utsidan till ett avsett för låscylinder, beroende på handtag du väljer så skiljer det vilken låscylinder och vilka andra behör du behöver.
Kontrollera även hur långt det är från spanjoletten till utsidan i hålet där låscylindern ska sitta så det kan säkerställas att det går att montera en låscylinder utan extra underlägg under handtaget.
Vi har handtag av sama typ på våra altan/balkongdörrar och har lite olika funktion på olika ställen.
På balkongens dörr har vi lås på insidan och har satt ett mellanlägg för att få plats med en "vanlig" oval låscylinder och på utsidan är det utan lås.
På en av altandörrarna på nedervåningen sitter lås på insidan och utsidan medan den andra bara har lås på insidan. På dessa sitter inget mellanlägg på insidan där det sitter lås, men på den som har lås på utsidan var vi tvungna att sätta det.
Låscylindern sitter helt dold utom den lilla runda delen där nyckeln går in.
Vet inte om det skiljer på spanjoletten som gör att mellanlägg behövs på balkondörrens insida men inte på altandörrarnas insida - men det verkar som om det måste till på en sida om man har lås på båda sidor.
I ert fall skulle jag tro att det går att sätta lås på utsidan genom att byta "brickan" som sitter under handtaget, men om ni behöver sätta mellanlägg eller inte beror på avståndet till spanjoletten från dörrens utsida och det kan du bara se när du tar bort behöret som sitter idag. Sen måste ju dörren vara borrad för det också
(vilket troligen går att göra i efterhand)
På balkongens dörr har vi lås på insidan och har satt ett mellanlägg för att få plats med en "vanlig" oval låscylinder och på utsidan är det utan lås.
På en av altandörrarna på nedervåningen sitter lås på insidan och utsidan medan den andra bara har lås på insidan. På dessa sitter inget mellanlägg på insidan där det sitter lås, men på den som har lås på utsidan var vi tvungna att sätta det.
Låscylindern sitter helt dold utom den lilla runda delen där nyckeln går in.
Vet inte om det skiljer på spanjoletten som gör att mellanlägg behövs på balkondörrens insida men inte på altandörrarnas insida - men det verkar som om det måste till på en sida om man har lås på båda sidor.
I ert fall skulle jag tro att det går att sätta lås på utsidan genom att byta "brickan" som sitter under handtaget, men om ni behöver sätta mellanlägg eller inte beror på avståndet till spanjoletten från dörrens utsida och det kan du bara se när du tar bort behöret som sitter idag. Sen måste ju dörren vara borrad för det också
Ett Hoppe 350KL vänster med det mindre runda hålet i kombination med en oval inside låscylinder (rokoko) med lång medbringare samt passande cylinderskruvar blir bra.V Videoten skrev:
Kontrollera bara måttet in till spanjoletten, oftast passar det men ibland krävs en underläggsskylt om spanjoletten sitter för nära utsidan.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skulle man lösa detta med bärlina på bästa sätt
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skulle ni lösa detta?
Ventilation -
Hur ska man lösa detta?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan jag lösa detta? Höjd på attefallshus och plintgrund
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur ska jag lösa detta snyggt i hallen