35 356 läst · 168 svar
35k läst
168 svar
Hur kan en bärgare göra så här?
sen det börjades med fastighetsbildning är punkterna utmätta mer eller mindre noga, står om detta på LMF fiskbuggaren skrev:
alla tomter har en förteckning över aktuella koordinater nu är det väl i RT90.G gaidin skrev:
skall du göra nya så utgår du från en fix och går AK-tåg eller d-gps. i stadsplanerat område med en noggrannhet på 2mm
TS själv säger att gränsen till TS fastighet går 40cm ut i gatan, så varför ska vi ifrågasätta det om även de olika karttjänserna visar dem ungefär där?electroluxaren skrev:
Det är ju absolut inget ovanligt eller konstigt i sig.
Ehh. så hur menar du att de är markerade om det står "omarkerade" som i nedanstående fall?electroluxaren skrev:
tveksamt skrev:Ja, jag har rätt karta.
Nej, jag tittar inte på den översiktliga kartbilden, jag tittar på avstyckningsakten.
Där namnges varje punkt på karta och i en lista, till varje punkt finns sedan koordinater och typ av markering. I kartan anges också i vissa fall ett avstånd mellan två punkter i meter.
[bild]
[bild]
nu är du dum...RoTe skrev:
denna tråden har spårat ut som alla andra trådar på byggahus efter inlägg7 beroende på att det inte finns moderatorer värda namnet.
den kommer likt de övriga självdö ganska snart
vi utgår som vanligt att TS har fel.Dowser4711 skrev:
Vi vet att karttjänsterna oftast är fel.
ungefär är att det är i samma kommun
markerade menar jag utsatta med koordinater , tex så har jag en kurva i ett dike som är utsatt med ett större antal utsättningskäppar, dessa försvinner ju vid första snön.men koordinaterna hittar jag var de stodDowser4711 skrev:
Koordinater är inte en utmärkning. Det räknas dessutom inte som en juridisk gränspunkt i Sverige.
Menar du att det är ovanligt att en väg inte går exakt enligt fastighetsgränserna?electroluxaren skrev:
(Jag har mätt in mina egna punkter exakt och kan säga att det råder rätt stor variation mellan hur gata och gräns går på de flesta fastigheter utmed gatan där jag bor.)
Skoj att du hoppar in 150 inlägg in och hittar på egna definitioner och anser att alla andra har fel och att modereringen suger, som första inlägg efter att moderator har rensat.electroluxaren skrev:
kul att du tycker detDowser4711 skrev:
definitionerna finns att läsa på LM sida
moderatorn rensade ju bara de inlägg som relaterade till citat eller inte av trådar som svarades i och det berodde ju på att inläggskrivarna inte fattar hur det heller fungerar.
så visst en kopplingen mellan att alla har fel och de inte kan citera rätt är ju närbesläktat i byggahus.
sen är det ju din uppfattning att jag tycker att alla andra har fel vilket egentligen är din uppfattning som projiceras på mig men i det har du fel i oxå.
du har nog egentligen inte rätt i någonting när man tänker efter.
Nu verkar du skriva om några specifika punkter, medan jag menade att det är opraktiskt generellt att märka ut en gräns som ligger i en väg, oavsett om det är en kostig eller europaväg. Fast visst kan man kalla en målad prick för utmärkt, även om den inte är kvar speciellt länge jämfört med en ”riktig” märkning.electroluxaren skrev:
hur fick du in vägen? vi har ju bara berört fastighetsgränserna i de senaste inläggen!Dowser4711 skrev:
lite ordning och reda behöver faktiskt tråden även om den självdött.
nu har jag faktiskt byggt nya vägar och satt ut dessa med AK-tåg, gjort sektioneringar markprover mm.
mätt in gamla/befintliga vägar. osv.
men hur det går till är en helt annan historia.
att du har mätt in dina EGNA punkter exakt är ju bra för dig eller...
men vad har TS gjort? förutom att gnälla då? det är ju det som är den springande punkten i tråden även om den verkar som om den sprungit bort just nu.
den märks ut när den mäts in , men precis som du skriver så sätter man inte ett röse mitt i vägen, man kan dock finna nerslagna dobb ibland.Hep skrev:Nu verkar du skriva om några specifika punkter, medan jag menade att det är opraktiskt generellt att märka ut en gräns som ligger i en väg, oavsett om det är en kostig eller europaväg. Fast visst kan man kalla en målad prick för utmärkt, även om den inte är kvar speciellt länge jämfört med en ”riktig” märkning.
Får hoppas att den lever lite längre än alla spraymärkningar här utanför. Lite trist timing att de märkte ut alla el-, vatten- och fiberdragningar dagarna innan någon kom och sopade bort allt färgglatt grus och alla nymålade löv.