35 334 läst · 168 svar
35k läst
168 svar
Hur kan en bärgare göra så här?
(Svar till #127, som enbart innehåller en bild, vilket inte citeras särskilt väl)
Absolut, men de stämmer även överens med de gränser som TS anser sig ha, så det finns ingen orsak att anta att de är felaktiga.
Absolut, men de stämmer även överens med de gränser som TS anser sig ha, så det finns ingen orsak att anta att de är felaktiga.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Nej, jag har inget exempel.G gaidin skrev:
Men du kan läsa här, längst upp på sida 8. https://www.lantmateriet.se/content...dledning-forrattningsforberedande-matning.pdf
Som jag förstått det så brukade man använda naturliga punkter i skogsfastigheter förr i tiden. En stor sten, en bäck... Eller så lade man ut något som gav ett hörn i fastigheten.F fiskbuggaren skrev:
Att ett område som TS bor i skulle sakna markeringar ser jag som osannolikt och skulle som sagt vilja ha exempel på det.
Tackar.D Daniel 109 skrev:
OM, omarkerad punkt. Hir ofta finns den beskrivningen med? Hur anger man den, är det koordinater eller avstånd från andra punkter?
Jag antar att du inte har svaret men jag blir nyfiken.
Någon som vet?
Så man angav staketstolpar som gränser?MathiasS skrev:
Detr ju ganska intressant; Det är olagligt att flytta en markör för fastighetsgräns men sitt staket kan man ju flytta.
G gaidin skrev:
Kan ta min fastighet som exempel. Bildad 1916 (tror jag). Fastigheten bildades genom jordavsöndring vilket är en äldre from av fastighetsbildning vilket förenklat innebar att köpare och säljare kom överens och sedan endast rapporterade det till myndigheter. I vårt fall innebär det att det inte finns någon karta, och i förättningsdokumentet, som är på en sida, står endast area. Resten "löstes på plats" av säljare och köpare. De var säkert överens exakt var gränsen gick, men de är döda sedan länge, och några permanenta markeringar finns inte. Mer info finns i denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-laengs-med-oreglerad-graens.359986/.G gaidin skrev:
Så jag förstår TS frustration...
Jsten: Nu var det inte det jag syftade på, utan fastställda punkter som inte märksut. Det räcker ju med mått från två andra punkter för att peka ut den. Det kan förekomma om det inte är lämpligt att markera permanent på platsen. Jag säger inte att det är så här. Men det är en möjlighet som finns enligt lantmäteriets instruktioner.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 856 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 856 inlägg
Fastighetsgränser som löper ut i vatten är inte heller markerade fysiskt. På kartan för fastighetsbildningen ser punkterna olika ut om det finns en fysisk gränsmarkering eller inte. Så det existerar.
Jag har åtminstone 4 punkter gällande min fastighet som är omarkerade, inom tätbebyggt område, inom detaljplan. Fastigheten bildades första halvan av 00-talet.
Inte på min karta, där ser punkterna på kartan likadana ut för samtliga.U Utsliten och utdömd skrev:
Har du rätt karta?tveksamt skrev:
Normalt står det vad markeringen är gjord av, typ rör i betonggjutning, dubb i berg osv.