G gaidin skrev:
Har du några exempel på det?
Det vore intressant att se i vilka scenarion det skulle uppstå.
Om punkten ligger där man förväntas köra bil är det rätt opraktiskt kan jag tycka.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
(Svar till #127, som enbart innehåller en bild, vilket inte citeras särskilt väl)
Absolut, men de stämmer även överens med de gränser som TS anser sig ha, så det finns ingen orsak att anta att de är felaktiga.

Redigerat:
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Fastighetsbildning förr i tiden. Om det fanns andra sätt att beskriva gränserna tillräckligt bra tillförde man inte fysiska markörer överallt. Det är väl noggrannare nuförtiden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Fastighetsbildning förr i tiden. Om det fanns andra sätt att beskriva gränserna tillräckligt bra tillförde man inte fysiska markörer överallt. Det är väl noggrannare nuförtiden.
Som jag förstått det så brukade man använda naturliga punkter i skogsfastigheter förr i tiden. En stor sten, en bäck... Eller så lade man ut något som gav ett hörn i fastigheten.

Att ett område som TS bor i skulle sakna markeringar ser jag som osannolikt och skulle som sagt vilja ha exempel på det.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inget exempel.

Men du kan läsa här, längst upp på sida 8. [länk]
Tackar.

OM, omarkerad punkt. Hir ofta finns den beskrivningen med? Hur anger man den, är det koordinater eller avstånd från andra punkter?

Jag antar att du inte har svaret men jag blir nyfiken.
Någon som vet?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det finns nog många exempel på det. Här hemma tex fanns det bara markeringen i en hörna, resten gavs av staketen med tillhörande stolpar (dvs inte utmärkt).

MathiasS MathiasS skrev:
Det finns nog många exempel på det. Här hemma tex fanns det bara markeringen i en hörna, resten gavs av staketen med tillhörande stolpar (dvs inte utmärkt).
Så man angav staketstolpar som gränser?
Detr ju ganska intressant; Det är olagligt att flytta en markör för fastighetsgräns men sitt staket kan man ju flytta.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Så man angav staketstolpar som gränser?
Detr ju ganska intressant; Det är olagligt att flytta en markör för fastighetsgräns men sitt staket kan man ju flytta.
Nej man angav inga staketstolpar som gränser.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G gaidin skrev:
G gaidin skrev:
Som jag förstått det så brukade man använda naturliga punkter i skogsfastigheter förr i tiden. En stor sten, en bäck... Eller så lade man ut något som gav ett hörn i fastigheten.

Att ett område som TS bor i skulle sakna markeringar ser jag som osannolikt och skulle som sagt vilja ha exempel på det.
Kan ta min fastighet som exempel. Bildad 1916 (tror jag). Fastigheten bildades genom jordavsöndring vilket är en äldre from av fastighetsbildning vilket förenklat innebar att köpare och säljare kom överens och sedan endast rapporterade det till myndigheter. I vårt fall innebär det att det inte finns någon karta, och i förättningsdokumentet, som är på en sida, står endast area. Resten "löstes på plats" av säljare och köpare. De var säkert överens exakt var gränsen gick, men de är döda sedan länge, och några permanenta markeringar finns inte. Mer info finns i denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-laengs-med-oreglerad-graens.359986/.

Så jag förstår TS frustration...

• Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
Jsten: Nu var det inte det jag syftade på, utan fastställda punkter som inte märksut. Det räcker ju med mått från två andra punkter för att peka ut den. Det kan förekomma om det inte är lämpligt att markera permanent på platsen. Jag säger inte att det är så här. Men det är en möjlighet som finns enligt lantmäteriets instruktioner.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
U
Fastighetsgränser som löper ut i vatten är inte heller markerade fysiskt. På kartan för fastighetsbildningen ser punkterna olika ut om det finns en fysisk gränsmarkering eller inte. Så det existerar.

Visst kan man sväva ut om fastighetsgränser i obygden men i detta specifika fallet är det en villa i tätbebyggt område med detaljplan, kommunala gator m.m.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag har åtminstone 4 punkter gällande min fastighet som är omarkerade, inom tätbebyggt område, inom detaljplan. Fastigheten bildades första halvan av 00-talet.

U Utsliten och utdömd skrev:
På kartan för fastighetsbildningen ser punkterna olika ut om det finns en fysisk gränsmarkering eller inte.
Inte på min karta, där ser punkterna på kartan likadana ut för samtliga.

tveksamt tveksamt skrev:
Jag har åtminstone 4 punkter gällande min fastighet som är omarkerade, inom tätbebyggt område, inom detaljplan. Fastigheten bildades första halvan av 00-talet.

Inte på min karta, där ser punkterna på kartan likadana ut för samtliga.
Har du rätt karta?
Normalt står det vad markeringen är gjord av, typ rör i betonggjutning, dubb i berg osv.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.