269 715 läst · 1 732 svar
270k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Nja. Riktigt så är det inte om man inte hårddrar det, och det är inte riktigt konstruktivt för en dialog.Kristian Ask skrev:Det enda som är säkert är att vi dör. Allt annat lär vi få se. Det blir lite löjligt när du försöker fiska bevis när det lär vara lika svårt att påvisa motsatsen.
Jag kan bara hålla med om att det är hål i huvudet att köpa i riskområden. Tom försäkringsbolagen drar öronen åt sig.
Ja, minst 5ggr men knappast 5ggr pengarna för det har de inte haft råd med.
Jag fiskar inte bevis. Jag fiskar efter grunden till dina utsagor. Om grunden är "jamen titta på husvärden de senaste 20 åren!" (som för övrigt är det vanligaste argumentet) så är det fullkomligt livsfarligt då det knappast kan ses som en typisk utveckling.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Vem har sagt 20 år? Jag pratade om 1969. Om man ser till hur länge jag har haft och kommer att ha haft hus innan arvsskifte är det nog samma tidsram.Cancerman_777 skrev:Nja. Riktigt så är det inte om man inte hårddrar det, och det är inte riktigt konstruktivt för en dialog.
Jag fiskar inte bevis. Jag fiskar efter grunden till dina utsagor. Om grunden är "jamen titta på husvärden de senaste 20 åren!" (som för övrigt är det vanligaste argumentet) så är det fullkomligt livsfarligt då det knappast kan ses som en typisk utveckling.
Till och med jag förstod att Cancerman inte frågat all världens befolkning om deras belåningskriterier. Utan att han generaliserade ochT tanaris skrev:
Jag är beredd att hålla med honom. Själv känner jag flera som skryter över prylarna de hyr av banken, som om de vore deras egna.
Staffan
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Exakt, och vad skiljer 1969 mot 2000 i dessa fall? Jo...regeringen motarbetar inflation med alla medel till hands; lånade du en mille 2020 så skall du betala tillbaka närapå en mille 40 år senare. Så var det INTE när våra föräldrar köpte hus. Inflationen och därmed löneökningarna åt upp skuldbördan. Så är det inte längre.Kristian Ask skrev:
Ska vi kasta meningslösa anektoder på varandra så kan jag inte påminna mig om att jag känner någon som beter sig på det sättet. För övrigt hyr banker inte ut prylar, det är ett fånigt sätt att beskriva lån på. Eller menar du att jag hyr klockan jag köpte för två veckor sedan av kreditkortsföretaget? Tror inte de är av riktigt samma åsikt.Staffan2000 skrev:
Nä, ligger man på soffan får man skylla sig själv.Cancerman_777 skrev:Exakt, och vad skiljer 1969 mot 2000 i dessa fall? Jo...regeringen motarbetar inflation med alla medel till hands; lånade du en mille 2020 så skall du betala tillbaka närapå en mille 40 år senare. Så var det INTE när våra föräldrar köpte hus. Inflationen och därmed löneökningarna åt upp skuldbördan. Så är det inte längre.
Ett internationellt fenomen. Mark Blyth (en ekonom i USA, vid Browns) har sagt att vi har detta för att vi blev traumatiserade på 1970 talet av inflationen och tillverkade ett ekonomiskt system som motarbetade inflation på alla sätt. Vi har lyckats för bra menar han, och vi tog en historisk anomalitet och behandlade det som om det vore normalt. Man kan se han på youtube ofta, han har även varit i nyheterna i danmark osv.Cancerman_777 skrev:Exakt, och vad skiljer 1969 mot 2000 i dessa fall? Jo...regeringen motarbetar inflation med alla medel till hands; lånade du en mille 2020 så skall du betala tillbaka närapå en mille 40 år senare. Så var det INTE när våra föräldrar köpte hus. Inflationen och därmed löneökningarna åt upp skuldbördan. Så är det inte längre.
I praktiken hyr du pengar. Så du köper något och betalar med medel du inte äger.T tanaris skrev:Ska vi kasta meningslösa anektoder på varandra så kan jag inte påminna mig om att jag känner någon som beter sig på det sättet. För övrigt hyr banker inte ut prylar, det är ett fånigt sätt att beskriva lån på. Eller menar du att jag hyr klockan jag köpte för två veckor sedan av kreditkortsföretaget? Tror inte de är av riktigt samma åsikt.
Staffan
fast jag drar inte paralleler till USA? Jag nämner ju Europa?M Markarbetaren skrev:
Men om vi vänder på frågan. Vad är det som gör dig tvärsäker att en kris kan inte hända i Sverige? Ingen som säger att exakt samma sak kommer hända här, om det gör; mekanismerna kan vara helt annorlunda. Men för konsumenten kommer det inte spela roll hur man kommer dit...
Och historien har också visat att inget är konstant. Vad baserar du att inflationen kommer vara nära noll om 40 år?Cancerman_777 skrev:Exakt, och vad skiljer 1969 mot 2000 i dessa fall? Jo...regeringen motarbetar inflation med alla medel till hands; lånade du en mille 2020 så skall du betala tillbaka närapå en mille 40 år senare. Så var det INTE när våra föräldrar köpte hus. Inflationen och därmed löneökningarna åt upp skuldbördan. Så är det inte längre.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Jag baserar det på vad myndigheter förmedlar och agerar efter. Kan det förändras? Absolut. Kommer det troligen då att förändras till att gå tillbaka till ökad inflation? Med absolut största säkerhet nej.Kristian Ask skrev: