269 818 läst · 1 732 svar
270k läst
1,7k svar
Hur har ”alla” råd att köpa hus?
Hur menar du? Jag har inte fått/ärvt någonting av mina föräldrar. Inte min fru heller. Vi har vanliga jobb, jag kör grävmaskin och frun är lärare. Vi har på sex år amorterat 300.000, renoverat för 400.000 och har petat in 250.000 på börsen. Detta trots två föräldraledigheter.H heimlaga skrev:Problemet är att det är svårt för kommande generationer att bli någonting annat än egendomslösa bidragstagare när ingen egendom kan ärvas mellan generationer. Att arbeta upp sig från noll till någon sorts ekonomisk ställning tar normalt två till fem generationer och om det skall nollas för varje generation så kommer det aldrig att lyckas.
Därför är det ingen god ide att låta banken ta dödsboet när man har dött.
Jag anser inte att vi lever snålt. Vi köper bra mat, har två hästar och gör det vi tycker är roligt. Vi reser inte varje år och bilen börjar komma till åren men att vi skulle behöva stöd från den äldre generationen stämmer inte varken på oss eller våra vänner.
Hur mycket har du ärvt av din föräldrar?H heimlaga skrev:Problemet är att det är svårt för kommande generationer att bli någonting annat än egendomslösa bidragstagare när ingen egendom kan ärvas mellan generationer. Att arbeta upp sig från noll till någon sorts ekonomisk ställning tar normalt två till fem generationer och om det skall nollas för varje generation så kommer det aldrig att lyckas.
Förhoppningsvis så ärver man inte sina föräldrar förrän man själv börjar närma sig pensionsåldern, och då lär de flesta velat hinna med ganska mycket i sitt liv. Förhoppningsvis har man då en ganska stadig grund att stå på och kanske inte speciellt stort behov av pengarna i ett eventuellt arv.H heimlaga skrev:Problemet är att det är svårt för kommande generationer att bli någonting annat än egendomslösa bidragstagare när ingen egendom kan ärvas mellan generationer. Att arbeta upp sig från noll till någon sorts ekonomisk ställning tar normalt två till fem generationer och om det skall nollas för varje generation så kommer det aldrig att lyckas.
De allra flesta får börja från ganska nära noll. Har man lite flyt med att ha fötts av föräldrar med sund syn på sin ekonomi så har nån sett till att börja spara i ens eget namn från ganska tidig ålder vilket kan ge viss hjälp på traven. I annat fall så gäller det att försöka göra bästa möjliga av de inkomster och tillgångar man har.
Ser man till att rätta in sitt liv efter de ekonomiska förutsättningar som finns så ger det en bra grund att stå på. Bästa sättet att sabotera sin ekonomi är att leva långt utöver sina inkomster och inte ha nån form av sparande eller framtidsplaner.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Vi köper saker vi inte behöver för pengar vi inte har för att imponera på personer vi inte bryr oss om. Där är den enkla, kalla sanningen. Skifta fokus så har man råd till det man själv önskar och behöver och får ut mest av.
Jag räknar kallt med att vårt hus är värt det dubbla och lånet hälften när jag dör så det finns nog så det räcker till kidsen också.H heimlaga skrev:Problemet är att det är svårt för kommande generationer att bli någonting annat än egendomslösa bidragstagare när ingen egendom kan ärvas mellan generationer. Att arbeta upp sig från noll till någon sorts ekonomisk ställning tar normalt två till fem generationer och om det skall nollas för varje generation så kommer det aldrig att lyckas.
Vi chansar väldigt lite men är villiga att ta avvägda risker. På de knappa två åren vi bott i huset har vi investerat och har nu 15% av lånet. Skulle vi amorterat vad vi var tvugna innan covid skulle det istället vara 4%.
Bankkraschen där världens skattebetalare fick köpa loss felkalkylerande banker på löpande band. Likaså var det felkalkylerande kunder. Med de var det ingen som brydde sig om.Kristian Ask skrev:
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/WLmBLL/darfor-gick-lehman-brothers-i-konkurs
Staffan
min egen erfarenhet kommer från ett land i europa, där det var ”tokbilligt” att låna och ”dumt” att inte göra det. Ungefär samma retorik man hör varje dag. En sisåhär 12 år senare har de flesta låntagarna behövt söka jobb utomlands för att kunna betala tillbaka lånen sol överstiger med råge det deras faktiska jobb kunde betala. Splittrade familjer, barn som tvingas växa upp med anhöriga istället för föräldrar, folk som blev utslängda på gatan trots normala liv och jobb. Och den historien stämmer bra på minst 2 europeiska länder som bara jag känner till, det finns säkert flera. Detta bara för att ta ett exempel närmare Sverige, ifall det amerikanska är för långt ifrån oss både geografisk och finanspolitiskStaffan2000 skrev:
jag säger inte att det kommer ske i Sverige. Vi har bättre koll på läget förhoppningsvis. Men en liknande, inte så dramatisk scenario kan inträffa. Man måste ha ”respekt” för pengarna och inte bara slänga med dem bara för att det går och för att banken säger att man har råd.
och nej, vi bor inte under en sten som ngn trodde, vi har både BR och fritidshus, bilar efter familjens behov och semestrar utomlands (innan corona, förstås). Det går att ha en försiktigare syn på pengar och ändå ”leva livet”.
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 864 inlägg
Räkna kallt är ju ingen direkt beräkning men faktiskt inget annat än inflation. En graf har tidigare postats och även om reellt värde på huset inte gått upp är det efter inflationsjustering. I princip spelar det ingen roll om endera inte faller in. Jag hoppas ju ändå leva 35+ år till så det finns tid kvarCancerman_777 skrev:
Sen jobbar jag mer med intäkter och investeringar än utgifter.