T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eftersom banken kan ta glassen ifrån dig. Vems är den då?
Min förstås. Jag har sannolikt dessutom redan ätit upp den när banken kommer och vill ha sina pengar. Då kanske de (eller Kronofogden, mer sannolikt) tar bilen istället. Är det då bankens bil då trots att jag köpt den kontant och glassen på kredit? Eller är det Kronofogdens bil? Nä...
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, ligger man på soffan får man skylla sig själv.
Va? Varifrån fick du soffliggande i vad jag skrev??? Jag skrev om beslut som ligger låååångt bortom individers möjlighet att påverka.
 
T tanaris skrev:
Min förstås. Jag har sannolikt dessutom redan ätit upp den när banken kommer och vill ha sina pengar. Då kanske de (eller Kronofogden, mer sannolikt) tar bilen istället. Är det då bankens bil då trots att jag köpt den kontant och glassen på kredit? Eller är det Kronofogdens bil? Nä...
Du förstod verkligen inte vad jag skrev. Googla uttrycket, föreslår jag.
 
Staffans2000
T tanaris skrev:
Min förstås. Jag har sannolikt dessutom redan ätit upp den när banken kommer och vill ha sina pengar. Då kanske de (eller Kronofogden, mer sannolikt) tar bilen istället. Är det då bankens bil då trots att jag köpt den kontant och glassen på kredit? Eller är det Kronofogdens bil? Nä...
Bankens. Kronofogden är kvarterets muskelknutte som tar betalt för att spöa upp dig, så att lånehajen får tillbaka sina pengar.

Mad Pete Trullo
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Du förstod verkligen inte vad jag skrev. Googla uttrycket, föreslår jag.
Jag har nog förstått det mesta du skrivit, men det här förstod jag inte alls. Vad är det du kommenterar egentligen, och vad är det du tycker att jag ska googla på?
 
T tanaris skrev:
Jag har nog förstått det mesta du skrivit, men det här förstod jag inte alls. Vad är det du kommenterar egentligen, och vad är det du tycker att jag ska googla på?
Men du...du svarade faktiskt först att du förstod, men nu plötsligt förstår du inte. Googla uttrycket du reagerade på.
 
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Men du...du svarade faktiskt först att du förstod, men nu plötsligt förstår du inte. Googla uttrycket du reagerade på.
Ja, du kommer in sent i en del av tråden som övergått till pajkastning och därefter avslutats med rent trams, så jag undrar fortfarande vilket uttryck du menar. Att banken äger huset? Jag behöver inte googla, jag vet att det är ett fånigt uttryck.
 
  • Haha
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
M Markarbetaren skrev:
Okej, jag läste ditt inlägg lite för fort.
Jag tror att om du går på djupet lite mer ingående så ser du snart att liknande kriser som varit i Spanien, Grekland, USA så ser du snart att vi har en annan ekonomisk politik i Sverige. Vi går idag i pension vid 67 (var väl det senaste budet?), grekiskt statligt anställda hade en annan syn på det, även ersättningsnivån skiljde sig lite.
Exporten ser lite annorlunda ut, vad har tex. Grekland att exportera? Hur ser landsproduktionen ut för livsmedel till den egna befolkningen? Svårt att överleva på tomater i Spaninen.

Beträffande USA's husmarknadskollaps så se filmen The big short så ser du att just detta aldrig kan inträffa i Sverige.
United States housing bubble - Wikipedia
jag har sett the big short.

jag tror att jag måste bara ”agree to disagree”. Jag ville bara ge min syn på saker, det betyder inte att det är korrekt, eller att någon måste följa efter den. Det betyder inte heller att jag måste övertygas av andra att jag har fel. Min utgångsläge är att vad som än kommer kommer det vara annorlunda än vad som har redan hänt, men effekten på mig och på folket är densamma. Man kan komma till en kris på 100 olika sätt som land, men som person har man bara jobb och hus (säkert ngt annat också) att förlora. Om det händer, dvs.

Det ekonomiska systemet och finansmarknaden är ett komplext system där vi inte riktigt begriper helt hur de olika aktörer interagerar. Det kan komma något nytt som sätter saker ur balans. Det kommer att vara lika uppenbart efter det inträffas som det är nu med krisen i 2008. Det gör det intre mindre kostsamt för dem som har drabbats av det att vi nu vet vad vi ska inte göra i framtiden (och vi gör det ändå...).

men jag slutar här nu. Vi har alla våra erfarenheter med oss. De flesta har bara upplevt stigande priser, jag har sett first hand vad som händer när saker inte går som de skulle. Vi är såklart färgade efter det.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
M
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
jag har sett the big short.

jag tror att jag måste bara ”agree to disagree”. Jag ville bara ge min syn på saker, det betyder inte att det är korrekt, eller att någon måste följa efter den. Det betyder inte heller att jag måste övertygas av andra att jag har fel. Min utgångsläge är att vad som än kommer kommer det vara annorlunda än vad som har redan hänt, men effekten på mig och på folket är densamma. Man kan komma till en kris på 100 olika sätt som land, men som person har man bara jobb och hus (säkert ngt annat också) att förlora. Om det händer, dvs.

Det ekonomiska systemet och finansmarknaden är ett komplext system där vi inte riktigt begriper helt hur de olika aktörer interagerar. Det kan komma något nytt som sätter saker ur balans. Det kommer att vara lika uppenbart efter det inträffas som det är nu med krisen i 2008. Det gör det intre mindre kostsamt för dem som har drabbats av det att vi nu vet vad vi ska inte göra i framtiden (och vi gör det ändå...).

men jag slutar här nu. Vi har alla våra erfarenheter med oss. De flesta har bara upplevt stigande priser, jag har sett first hand vad som händer när saker inte går som de skulle. Vi är såklart färgade efter det.
Visst är det så. Dock så lär vi oss av historien, gör vad vi kan för att minska effekterna av framtida kriser genom att göra annorlunda. Hela tiden tar vi med oss lärdomarna från tidigare kriser för att förmildra konsekvenserna av liknande händelser i framtiden. Som tex. börserna runt om i världen där all handel stoppas vid vissa uppsatta maximala rörelser, för att undvika svarta måndagar likt den 1987 osv. Efter finanskrisen på 90-talet så såg man över hela växelkurssystemet, allt för att undvika samma svängningar som skedde då. Jag är även tveksam till att RB kan höja den rörliga räntan till 500% som Dennis gjorde.

Men jag förstår att du skriver om gemene man, har man inte som du och jag upplevt oljekrisen på 70-talet och följande kriser så lever man kanske i bubblan. Dom som är födda på 90-talet har en helt annan erfarenhet av bostadsprisers utveckling än vad vi har. Ungdomarna idag tror man skojar när man säger att 6-7% ränta är normalt i ens värld och man anser att dagens nivå är extremt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Alebaleportocale
M Markarbetaren skrev:
Visst är det så. Dock så lär vi oss av historien, gör vad vi kan för att minska effekterna av framtida kriser genom att göra annorlunda. Hela tiden tar vi med oss lärdomarna från tidigare kriser för att förmildra konsekvenserna av liknande händelser i framtiden. Som tex. börserna runt om i världen där all handel stoppas vid vissa uppsatta maximala rörelser, för att undvika svarta måndagar likt den 1987 osv. Efter finanskrisen på 90-talet så såg man över hela växelkurssystemet, allt för att undvika samma svängningar som skedde då. Jag är även tveksam till att RB kan höja den rörliga räntan till 500% som Dennis gjorde.

Men jag förstår att du skriver om gemene man, har man inte som du och jag upplevt oljekrisen på 70-talet och följande kriser så lever man kanske i bubblan. Dom som är födda på 90-talet har en helt annan erfarenhet av bostadsprisers utveckling än vad vi har. Ungdomarna idag tror man skojar när man säger att 6-7% ränta är normalt i ens värld och man anser att dagens nivå är extremt.
haha, jag är född nästan på 90-talet :rofl: men jag tar det som en komplemang!
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
M
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
haha, jag är född nästan på 90-talet :rofl: men jag tar det som en komplemang!
Oj, trodde du var äldre när du skrev "Vi har alla våra erfarenheter med oss. De flesta har bara upplevt stigande priser, jag har sett first hand vad som händer när saker inte går som de skulle. Vi är såklart färgade efter det."
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Alebaleportocale
M Markarbetaren skrev:
Oj, trodde du var äldre när du skrev "Vi har alla våra erfarenheter med oss. De flesta har bara upplevt stigande priser, jag har sett first hand vad som händer när saker inte går som de skulle. Vi är såklart färgade efter det."
jag är inte född och uppvuxen i sverige.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag baserar det på vad myndigheter förmedlar och agerar efter. Kan det förändras? Absolut. Kommer det troligen då att förändras till att gå tillbaka till ökad inflation? Med absolut största säkerhet nej.
Du har ingen aning hur det ser ut om 40 år. Du spekulerar vilt precis som jag.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ä Älgörten skrev:
Amortering är verkligen inte ett tvångssparande, utan en avbetalning av lånet.
Många ser nog det lite som samma sak.. Ett lån kan ses som ett förtida uttag av framtida besparingar.
Man lånar till något man "tänkt" spara till men man vill ha det tidigare, och betalar av lånet med "sparandet" som dock är i efterhand.

Så jag skulle nog se det som bägge delarna. Ett tvångssparande som är en avbetalning på lånet. Den enda skillnaden är att du redan kunnat köpa produkten du ville ha, och att det kostar pengar i form av ränta.
 
S SL85 skrev:
Min mening var inte att tona ned risken med investeringar på börsen, du har helt rätt i att beslut om investeringar ska fattas efter noggrant övervägande. Är man obekväm med att fatta sådana beslut finns det gott om hjälp att få i form av rådgivning eller ex. diverse poddar om privatekonomi för den som vill lära sig mer. Men som det ser ut idag är det verkligen inget radikalt i att säga att alla med möjlighet att spara långsiktigt ska använda sig av annat än ”vanliga sparkonton”. Förvisso går börsen upp och också ned, men dessa upp- och nedgångar jämnar ut sig med ett regelbundet sparande över lång tid (i vart fall har de alltid gjort det hittills, vilket är den måttstock vi har att tillgå).

Däremot är det ekonomiskt oansvarigt att inte skaffa sig en uppfattning kring saker som investeringar, om man nu har utrymme att spara. Att investera i något med låg risk (gärna efter rådgivning eller i vart fall egna efterforskningar) är ju fortfarande i den absoluta majoriteten av fall bättre än att ha pengarna sittande på ett nollräntekonto: med ett konto som inte ger någon avkastning alls är det inte fråga om en risk att bli av med pengar, det är istället garanterat att ens pengar tappar värde i takt med inflationen.

(Och de där 1-2 % i mitt exempel är ju bolåneränta, inte någon avkastning. Om du lånar 100 kr till en ränta på 2 % årligen och investerar dessa 100 kr i något som ger dig 3-4 % årlig avkastning, så gör du ju vinst i form av mellanskillnaden. Jag menar alltså inte att man ska gå ut och göra såhär, jag använde det bara som ett tankeexperiment för att visa att du inte vinner på att amortera i dagens ränteklimat. :) )
Risk på börsen handlar väl mest om hur lång spartid du har, om du tittar historiskt.
 
  • Gilla
SL85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.