Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
jag är inte född och uppvuxen i sverige.
Vi som är uppvuxna utanför den svenska bostadsbubblan har litet annorlunda perspektiv. Vi har sett litet mera.
Jag gissar att du har upplevt den spanska bostadskrisen medan jag växte upp under 90-talskrisen i Finland då arbetslösheten var 20% och ännu fler var permitterade utan lön medan bankerna som hade spelat för högt kraschade en i gången och satte folk i konkurs vid minsta betalningsstörning för att själva få in snabba pengar att betala åt sina fordringsägare.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Den snabba skuldökningen i Sverige hänger till stor del ihop med prisökningen på bostadsmarknaden. Vi är belånade upp över öronen. Näst högst i Europa, efter Danmark. Dock har Danmarks varit konstant sen finanskrisen 2008. Lånen växer snabbare än befolkningen, inte bra.
 
  • Ledsen
Snigla
  • Laddar…
C
U Uffe-Nacka skrev:
Risk på börsen handlar väl mest om hur lång spartid du har, om du tittar historiskt.
Beror på vad man menar med risk. Det scenario man förmodligen har störst anledning att oroa sig för om man investerar istället för att amortera är om man tvingas börja plocka ut besparingarna i en djup svacka. Vilket inte är osannolikt även om vi i Sverige varit förskonade från detta de senaste 25 åren.
 
  • Gilla
SL85 och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Du har ingen aning hur det ser ut om 40 år. Du spekulerar vilt precis som jag.
Såklart, men mina spekulationer har ett myndighetsagerande som stöd. Dina spekulationer verkar ha noll och nada som stöd.
All framtidsdiskussion är spekulationer, men utan något som helst stöd annat än "känsla och tro" så blir det närmast ödesbestämda yttranden.
 
  • Gilla
Jocke Best och 3 till
  • Laddar…
En sak jag undrar över är att när en bank ger ett lån åt någon, så används inte ju existerande pengar som banken har, banken lånar ut pengar som inte finns (fractional reserve banking). I det fallet vem är bankens fordringsägare?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
En sak jag undrar över är att när en bank ger ett lån åt någon, så används inte ju existerande pengar som banken har, banken lånar ut pengar som inte finns (fractional reserve banking). I det fallet vem är bankens fordringsägare?
Bra fråga.
Vid varje bankkollaps och finanskris vi har sett så har bankerna haft fordringsägare vars tillgodohavanden ofta har behövt täckas med enorma mängder skattepengar.
Jag tror inte att småsparare med riktiga pengar på bankkonton som skall täckas av bankgarantin blir så stora summor totalt.
Resten av pengarna existerar inte (tills skattebetalarna har betalat dem åt bankerna) så hur kan de då vara fordringar?
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Resten av pengarna existerar inte
Nog existerar de på samma sätt som de flesta andra pengar, dvs i form av någons uppfattning om en ekonomisk tillgång = en siffra i en dator eller på ett papper och inte i form av sedlar och mynt.
Enkelt uttryckt skapar ett lån pengar från risk. Risken får nog i storbankernas fall i slutänden anses ligga på samhället till stor del enligt "too big to fail"-resonemanget.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Såklart, men mina spekulationer har ett myndighetsagerande som stöd. Dina spekulationer verkar ha noll och nada som stöd.
All framtidsdiskussion är spekulationer, men utan något som helst stöd annat än "känsla och tro" så blir det närmast ödesbestämda yttranden.
Skillnaden är att jag inte hänger min långtida spekulation på nutida politik som du gör.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Skillnaden är att jag inte hänger min långtida spekulation på nutida politik som du gör.
Nej, du hänger den på tro, hopp och önskningar. Inget av det påverkar verkligheten som politik gör. Nutida politik är dessutom det närmaste vi kommer framtiden. Eller har du en fungerande kristallkula?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nej, du hänger den på tro, hopp och önskningar. Inget av det påverkar verkligheten som politik gör. Nutida politik är dessutom det närmaste vi kommer framtiden. Eller har du en fungerande kristallkula?
Jag tror du hänger upp dig för mycket på mitt "räkna kallt"-inlägg. Jag hoppar av diskussionen här.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tror du hänger upp dig för mycket på mitt "räkna kallt"-inlägg. Jag hoppar av diskussionen här.
Det kanske jag gör, vad vet jag, men jag hade fortfarande gärna sett vad du baserade dina antaganden på.
 
Staffans2000
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag tror du hänger upp dig för mycket på mitt "räkna kallt"-inlägg. Jag hoppar av diskussionen här.
Japp. Det gjorde iallafall jag. För det lät som en dålig ursäkt för dig själv, för att du inte sparade för dina barn (om jag minns rätt). Att "räkna kallt" med något som skall ske om fyrtio år, är inte ett vinnande koncept!

Staffan
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
undine
Niklasloow Niklasloow skrev:
Bor 30 min från Malmö, mitt i byn med ett hus på 190kvm boarea. 2,7m för ett år sedan. I Svedala är det lite dyrare kanske 3,5 för ett motsvarande hus (Enligt Hemnet) men det ligger också 15 min pendelavstånd från Sveriges tredje största stad. Klart husen blir dyrare då. I stor del av landet så har du förlorat 1-2 miljoner samma sekund som du vrider om nyckeln på ditt nybyggda hus.
Jag har aldrig hört Svedala som dyrare, tvärtom. Folk som inte har så jättemkt pengar har flyttat dit för det är "billigt och off". Men det har verkligen ändrats uppenbarligen.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Japp. Det gjorde iallafall jag. För det lät som en dålig ursäkt för dig själv, för att du inte sparade för dina barn (om jag minns rätt). Att "räkna kallt" med något som skall ske om fyrtio år, är inte ett vinnande koncept!

Staffan
Så fel det kan bli. Mina föräldrar inte hade råd. Vi sparar mer till barnen är många gör till sig själva så de har sin insats den dan de vill stå på egna ben. Inget som beror på husets värde när vi trillar av pinnen.
 
Staffans2000
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Så fel det kan bli. Mina föräldrar inte hade råd. Vi sparar mer till barnen är många gör till sig själva så de har sin insats den dan de vill stå på egna ben. Inget som beror på husets värde när vi trillar av pinnen.
Då missuppfattade jag ditt inlägg fullständigt.

Staffan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.